Valikko

Verkkomainonnassa suuria alueellisia eroja

Verkosta tulee voimakas ilmoitusväline, kun kuluttajat itse ottavat osaa viestien luomiseen ja välittämiseen. Marc Bresseelin mukaan online-mainonnan osuus mainosrahoista on nousussa.


Microsoftin digitaalisten mainossovellusten Euroopan myyntijohtaja Marc Bresseelillä on lukuisia esimerkkejä verkon luovasta käytöstä. Esimerkiksi amerikkalainen kosmetiikkavalmistaja onnistui verkkovideollaan houkuttelemaan sivuilleen kolminkertaisen liikenteen verrattuna amerikkalaisen jalkapallon suurtapahtuman Superbowlin yhteyteen sijoitettuun televisiomainokseen. Parhaimmillaan videot lähtevät liikkeelle internet-yhteisöissä kuten YouTubessa.

– Tätä nykyä maailman mainosrahoista käytetään online-mainontaan kolme prosenttia ja vuonna 2008 summa nousee seitsemään prosenttiin. Nämä ovat vain keskiarvolukuja, alueelliset luvut ovat tärkeämpiä. Esimerkiksi Englannissa online-mainontaan käytetään jo nyt 11 prosenttia, Ruotsissa 9 prosenttia ja Suomessa 5 prosenttia, Bresseel sanoo.

Niche-vaihe on jo takanapäin

- Vaikka televisio onkin iltaisin eniten käytetty media, sitä ei seurata niin intensiivisesti kuin nettiä. Tv on usein taustalla ja samaan aikaan lähetetään sähköpostia ja surfaillaan netissä, Bresseel sanoo.

Bresseel kertoo Microsoftin tekemästä tutkimuksesta, jossa olivat kohteena mediatoimistot ja mediasuunnittelijat. Tutkimuksen pohjalta Bresseel katsoo tarpeelliseksi oikaista mediaväen hellimiä nettimyyttejä.

– Netin uskottiin olevan edelleen niche-valinta, joka ei saavuta suuria massoja. Mielestäni tämä ohitettiin jo pari vuotta sitten. Verkossa on esimerkiksi 40 miljoona MSN Messenger -käyttäjää. Useimmissa maissa Messengerissä on itse asiassa enemmän liikennettä kuin kansallisten teleyhtiöiden linjoilla.

– Suomessa keskiverto Messengerin käyttäjä viettää 25 tuntia viikossa Messengerin parissa, kertoo Suomen Microsoftin digitaalisen mainonnan johtaja Mikko Ketola.

Netissä on aina paras katseluaika

Verkkomainonnan tehokkuusepäilyihin Bresseel vastaa, että tutkimustuloksia on vaikka kuinka paljon. Väitettä siitä, että netti ei ole niin sanottua parasta katseluaikaa, Bresseel pitää naurettavana, sillä paras aika on yksilöllinen käsite. Silti useimmissa mediatoimistoissa keskitytään edelleen parhaan katseluajan suunnitelmiin.

Bresseel yrittää vakuuttaa, ettei online-mainonta sodi muita mainonnan keinoja vastaan. Tätä hän perustelee sillä, että hyvään viestiin tarvitaan kunnon media-mix. Silti online-mainonnan lisääntyminen merkitsee, että mainosmarkat ovat poissa jostakin muualta.

Microsoft lähestyy on-line-mainontaa eri näkökulmista. Se tarjoaa mainostilaa MSN-sivuilleen, mutta se myös auttaa yrityksiä laatimaan puhuttelevia online-kampanjoita. Bresseelin mukaan yrityksen johtoa myöten on herätty mainosrahoitteisten ohjelmistojen tulemiseen. Silti ihan pian ei tulla näkemään esimerkiksi ruoka-aikaan erilaisia ruokamainoksia pursuavia Office-ohjelmia. MS Office -yhteisön nettisivuilla sen sijaan on mainoksia.

Aivan oma maailmansa on pc- ja konsolipeleihin tehtävä tuotesijoittelu. Pelit tulevat realistisemman tuntuisiksi, kun niissä vilahtaa oikeita tuotemerkkejä ja niiden kaupunkikuvassa näkyy oikeita mainoksia.

Microsoft osti keväällä tällaiseen sijoitteluun erikoistuneen Massive-nimisen yrityksen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    4. 4

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    7. 7

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      IMF huolissaan: Velkaantuminen lisännyt kotitalouksien haavoittuvuutta

    10. 10

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää