Valikko

Greenpeace tukeutuu vahvasti feissareihin

Greenpeacen Pohjoismaiden varainhankintapäällikkö Nora Christiansen vakuuttaa, että feissarit ovat Greenpeacen keksintö. Feissarit eli eri järjestöjen rahankerääjät ovat näkyneet viime vuosina vahvasti varsinkin Helsingin keskustassa.
Suora dialogi, joksi itse nimitämme face to face -metodia, on ollut pääasiallinen uusien lahjoittajien hankintakeino 1990-luvulta lähtien, Greenpeacen Pohjoismaiden varainhankintapäällikkö Nora Christiansen kertoo.

Se on tuottanut tulosta viime aikoina varsinkin Suomessa. Esimerkiksi viime vuonna järjestön säännöllisten lahjoittajien määrä nousi lähes neljänneksen, vajaaseen 20 000:een. Viidessä vuodessa määrä on seitsenkertaistunut. Kasvu on jatkunut myös tänä vuonna.

– Täytyy kuitenkin muistaa, että pienistä luvuista on helppo kasvaa. Lukuja ei voi verrata esimerkiksi Ruotsiin, jossa meillä on ollut pitkään vankka tukijakunta.

Ruotsissa tukijoita oli viime vuonna lähes 68 000. Christiansen kiittelee suomalaisia anteliaiksi ja uskollisiksi lahjoittajiksi. Ja aktiivisiksi.

- Suomalaiset ovat aktiivisempia kuin muut. En tiedä, miksi näin on, mutta olemme erittäin tyytyväisiä palautteesta.

Suomalaiset ottavat herkästi yhteyttä niin kiittääkseen kuin kritisoidakseenkin. Christiansen otaksuu, että yksi syy erityiseen aktiivisuuteen voi olla se, että järjestö on vielä varsin nuori toimija Suomessa, minkä lisäksi se näkyy suomalaismediassa usein negatiivisessa valossa.

Suomen Greenpeacen tiedottaja Mikael Sjövall uskoo, että kielteisyyttä selittää osaksi Suomen talouden yksipuolinen rakenne. Järjestö on puhunut Suomessa paljon metsiensuojelun puolesta.

- Metsäteollisuus on yksi Suomen talouden peruspilareista, ja symboliarvoltaan merkittävä. Eli kun olemme kyseenalaistaneet esimerkiksi hakkuukäytäntöjä, meitä pidetään suunnilleen maanpettureina, Sjövall tietää.

Greenpeace ottaa vastaan lahjoituksia ainoastaan yksityishenkilöiltä ja muutamilta säätiöiltä, joilla ei ole kytköksiä liike-elämään. Järjestö ei myöskään sijoita rahojaan kuin yksittäisiin osakkeisiin, joiden avulla se pääsee osallistumaan yritysten yhtiökokouksiin. Varainhankinnan tehostaminen on siis sille erityisen tärkeää. Keinovalikoima on jo nyt laaja internetistä suoramarkkinointiin ja tekstiviestikampanjointiin.

- Mielestämme henkilökohtaista keskustelua ei kuitenkaan voita mikään. Mutta sen ei välttämättä tarvitse tapahtua kadulla, vaan yhtä hyvin kotona, klubeilla tai vaikkapa saunassa, Christiansen heittää.

Greenpeace on järjestänyt esimerkiksi kotibileitä ja on käynyt kertomassa itsestään työpaikoilla.

- Olen käynyt esittelemässä Greenpeacen toimintaa esimerkiksi Marttojen ja Rotary-järjestön ihmisille.

Yritysten kanssa Greenpeace järjestää esimerkiksi yhteisiä tiedotustilaisuuksia tai miettii tapoja lisätä ympäristöystävällisyyttä. Yritysten rahaa se ei kuitenkaan ota vastaan, vaikka miten tarjottaisiin.

- Muutaman kerran vuodessa joudumme palauttamaan lahjoituksia yrityksiltä, paljastaa Christiansen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    2. 2

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää