Valikko

Yhteisöllisyys jyllää verkossa

Suuret lehtitalot ja verkossa laajeneva sosiaalinen media ovat samantapaisessa asetelmassa kuin Microsoft vastaan Linux, Tampereen yliopiston Hypermedialaboratorion johtaja Jarmo Viteli sanoo.
Molempien yhtiöiden vahvuuksia ja heikkouksia sekä ideologiaa koskevassa keskustelussa retoriikka on samantapaista.

– Mediayhtiöillä on edessään suuria päätöksiä, kun sosiaalinen media, web 2.0, erilaiset wikit, blogit, RSS-syötteet ja muu yhteisöllisesti tuotettu sisältö haastavat perinteisen median, Tampereen yliopiston Hypermedialaboratorion johtaja Jarmo Viteli toteaa.

Vitelin mielestä kustantajat eivät vieläkään ymmärrä verkon yhteisöllisyyden voimaa tai mediakentän muutoksen laajuutta. Siitä kertovat esimerkiksi kustantajien melko alhaiset tutkimus- ja kehityspanostukset.

Toisaalta mediatalot ovat tulleet yhä enemmän mukaan esimerkiksi juuri hypermedialaboratorion tutkimukseen. Laitos tutkii ihmisiä digitaalisen median käyttäjinä sekä pelejä ja muita vuorovaikutteisia sisältöjä.

Parhaillaan osallistumistalouden hankkeessa tutkitaan, syntyykö niin sanotuilla sosiaalisilla ohjelmistoilla uutta liiketoimintaa ja voidaanko niiden avulla tukea innovaatioiden kehittymistä yrityksissä.

– SanomaWSOY:n juuri tekemä päätös perustaa oma verkkoliiketoimintoihin keskittyvä yhtiö, Sanoma Digital, on selkeä indikaattori halusta mennä digimedian markkinoille.

– Perinteisesti tiedonvälitys on ollut paikallisten monopolien, kuten Helsingin Sanomien, hallinnassa, mutta ihmisillä on tarve saada yhä monipuolisempaa tietoa. Itselleni on käynyt selväksi, että nuoret ja opiskelijat eivät tilaa lehtiä. Median ydinkysymys on, miten houkutella heidät asiakkaiksi.

No miten sitten? Viteli uskoo, että kustannustalot pärjäävät, jos ne löytävät uudet muotonsa muuttuvassa mediamaailmassa. Niiden valttina on esimerkiksi ammattimaisesti toimitettu sisältö. Ihmiset pitävät sanomalehtiä melko luotettavana, mutta internetin kohtalonkysymykseksi voi nousta luottamuspula. Median täytyy osata vastata lukijoiden haluun osallistua ja antaa suoraa palautetta.

– Mediayhtiöiden pitää miettiä sijoitetun pääoman tuotto-odotuksensa uusiksi. Suora ansaintalogiikka on vanhentunutta ajattelua, sillä verkossa panostukset tulevat takaisin välillisesti. RSS:t voivat esimerkiksi toimia brändin vahvistamisessa, mutta verkkomainonta kasvaa koko ajan.

Vitelin mukaan yritykset ja media voisivat soveltaa monia internetin innovaatioita laajemmin. Sosiaalista ohjelmistoa yritysten tiedonkeruutyökaluksi tarjoava Socialtext on siitä hyvä esimerkki.

Taloussanomat on osa SanomaWSOY-konsernia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      Ferrari takoi uudet pohjat Milanossa

    5. 5

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    6. 6

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    7. 7

      Pankkiala: Asunnot eivät ole liian kalliita

    8. 8

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    9. 9

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    10. 10

      ”Ei syytä odottaa uutta eurokriisiä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    4. 4

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    8. 8

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    9. 9

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    10. 10

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää