Valikko

Brändit päätyvät peliin

Gamelionin Pete Niemelän mukaan media- ja mainostoimistojen kiinnostus mainospeleihin on herännyt hitaasti, mutta toimeksiantoja tulee myös Suomesta entistä enemmän.


Pelistudio Gamelionin mainospelaamisesta vastaavan johtajan Pete Niemelän mukaan suomalaisten mainostajien kiinnostus mainospeleihin on herännyt hitaasti verrattuna muuhun Eurooppaan. Kuuden viime kuukauden aikana mainostajat ovat kuitenkin heränneet.

Omaa suhdettaan peleihin Niemelä luonnehtii intohimoiseksi. Siksi niistä on helppo puhua. Harrastuksesta on tullut työ: Niemelä suitsuttaa peliviihteen puolesta ja markkinoi mainospelejä.

Niemelän mukaan yhä useammat suomalaiset mainostajat ovat löytäneet mainospelit. Silti media- ja mainostoimistojen vakuuttamisessa riittää tekemistä.

Peliviihteen suosio on kasvanut nopeasti. Etenkin naispelaajien määrä on lisääntynyt. Nykyisin verkkopelejä pelaavista 55 prosenttia on miehiä ja 45 prosenttia naisia.

Pelaamisen suosio näkyy myös esimerkiksi Habbo Hotelin menestyksestä tai peliyritysten määrästä. Yksin Suomessa on useita kymmeniä peliyrityksiä.

Tutkimusyritys Gartnerin tutkimuksen mukaan yli 40 prosenttia internetin käyttäjistä on pelannut verkkopelejä. Britannian yleisradioyhtiön BBC:n teettämän tutkimuksen mukaan 59 prosenttia eli 27 miljoonaa 6-65-vuotiaista brittiläisistä pelaa.

Gamelion hakee myös kansainvälisiä asiakkaita markkinoilta, joilla mainospelaaminen on jo tutumpaa. Se on perustanut tytäryhtiön Gamelion Studiosin Puolaan Szczecinin kaupunkiin ja toisen Berliiniin Saksaan. Yritys harkitsee myös laajentumista Yhdysvaltoihin.

Niemelän mielestä mainospelit toimivat hyvin silloin, kun yritys haluaa sitouttaa ja aktivoida kohderyhmät. Hänen mukaansa yrityksen brändi tai viesti voidaan integroida peliin monin tavoin.

Yrityksen brändi voidaan liittää logona sellaiseen pelimaailmaan, johon sen katsotaan sopivan luontevasti. Se voi olla pelimaailman pelielementti, jolloin pelaaja voi esimerkiksi kerätä pelissä mainostettavaa tuotetta. Brändi tai viesti voidaan viedä myös mahdollisimman konkreettiseen muotoon, jolloin pelaaja pääsee virtuaalisesti kokemaan ja tuntemaan brändin.

Pelien jakelukanavat ovat sähköisiä. Yritykset voivat jakaa niitä internetissä omien sivujensa kautta, kampanjasivuilla, mediapartnerin sivuilla ja peliviihteeseen keskittyneillä sivuilla. Pelit liikkuvat myös mobiililaitteilla ja sähköpostissa.

– Parhaimmillaan pelaajat viettävät pelin tai brändin parissa kerrallaan useita kymmeniä minuutteja. He hakeutuvat toistuvasti pelin pariin ja haastavat ja kutsuvat kavereitaan mukaan, Niemelä sanoo.

– Pelin avulla voi kerätä pelaajilta tietoa, esimerkiksi sähköpostirekistereitä. Pelimaailmaan voidaan integroida helposti myös kuluttaja- ja markkinointitutkimuksia.

mainospelaaminen

Mainospelaaminen, englanniksi advergaming, tarkoittaa brändin ympärille rakennettua peliratkaisua. Sillä tarjotaan käyttäjälle peliviihdettä ja tuodaan samalla esille mainostajan markkinointiviestejä. Pelejä voidaan pelata mobiilissa päätelaitteessa tai internetissä.

Peliyhtiöitä

10tons entertainment
3D Arts’n Magic
Air Dice Games
Anyway
Apaja Online Ent.
Badgers Studios
Beneway
Bugbear Ent.
Codetoys
Draconus Ent.
Elmorex
Enlightment Ent.
Fathammer
Frozenbyte
Housmarque
Ironstar Helsinki
Mistaril
Mr. Goodliving
Outer Rim
RedLynx
Remedy
Rocket Science
Robio mobile
Runrabbit
Second Brain
Sense Games
Slapstick Studios
Skitso Productions
Sveng.com Interactive
Sulake Corp.
Sumea
Tracebit
Universomo
Älypää

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    7. 7

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    8. 8

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    9. 9

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    10. 10

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    5. 5

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    6. 6

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    7. 7

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    8. 8

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää