Valikko

Britit kiistelevät ruoan merkinnöistä

Suurin kauppaketju Tesco ja elintarvikevalmistajat ovat napit vastakkain muiden kauppaketjujen ja kuluttajajärjestöjen kanssa Britanniassa. Kiistanaiheena on tuotetiedon merkintätapa.


Britannian elintarvikevalmistajat ja supermarketketjut ovat tänä vuonna olleet yhtä mieltä siitä, että lihomista kavahtaville kuluttajille on annettava tarkempaa tietoa ruuan terveellisyydestä. Siitä, millainen viesti menee parhaiten perille, on kuitenkin olemassa kaksi koulukuntaa.

Britannian suurin supermarketketju Tesco kieltäytyy laittamasta pakkauksiinsa elintarvikeviraston (Food Standards Agency) ja kuluttajaliitto Whichin suosittelemia liikennevaloja. Ne näyttävät yhdellä silmäyksellä, onko ruuassa sopivasti vai liikaa kaloreita, rasvoja, tyydyttyneitä rasvoja, sokeria tai suolaa.

Kuluttajaliiton ja elintarvikeviraston mielestä tuotteen etupuolella olevat liikennevalot ovat helpoin ja nopein tapa terveellisiin valintoihin. Tuekseen ne ovat saaneet muut kaupan ketjut: Asdan, Sainsburyn, Morrisonsin ja Waitrosen. Suurista elintarvikevalmistajista vain yksi, pakasteyhtiö McCains, on muuttanut merkintänsä suositusten mukaisiksi.

Tesco sekä elintarvikeyhtiöistä ainakin PepsiCo, Danone, Kraft, Nestle ja Kellogg’s pitävät liikennevalomerkintöjä liian yksinkertaisina. Niiden pakkauksissa kerrotaan, kuinka monta prosenttia päivän kalori-, rasva, sokeri- tai suolatarpeesta yksi annoskoko sisältää.

Tescon yhteiskuntasuhteiden johtaja Lucy Neville-Rolfe arvostelee liikennevalojärjestelmää juustojen merkinnöissä.

– Sekä vähärasvaiset että tavalliset juustot on niissä merkitty punaisella. Se ei auta kuluttajia tekemään valintoja, Neville-Rolfe sanoo BBC:lle.

Sainsbury puolestaan puolustelee liikennevaloja sillä, että yhtiön selvitysten mukaan kansalaisten enemmistö ei ymmärrä kunnolla prosentteja, joihin kilpailevan Tescon merkinnät perustuvat.

Molemmissa ketjuissa terveysmerkintöjen vaikutus myyntiin on ollut selvä. Tescon suolapitoisen chilijauheliha-aterian myynti on vähentynyt kolmanneksen. Samaan aikaan vähäsuolaisen kanapadan kauppa käy entistä vilkkaammin.

Sainsburyn punaisia liikennevaloja sisältävän peperonipitsan myynti on laskenut kymmenen prosenttia, kun kuluttajat ovat tarttuneet mieluummin terveellisempään havaijilaispitsaan, joka sisältää kinkkua ja ananasta.

Kuluttajaliitto Whichin selvityksen mukaan peräti 97 prosenttia kaupan asiakkaista pystyy tulkitsemaan liikennevaloja, mutta vain 86 prosenttia ymmärsi Tescon merkintöjä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    5. 5

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    6. 6

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    7. 7

      Barnier: Brexit-neuvotteluille aikaa vain 18 kuukautta

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    10. 10

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    5. 5

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    6. 6

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    7. 7

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    8. 8

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    9. 9

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    10. 10

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää