Britit kiistelevät ruoan merkinnöistä

Suurin kauppaketju Tesco ja elintarvikevalmistajat ovat napit vastakkain muiden kauppaketjujen ja kuluttajajärjestöjen kanssa Britanniassa. Kiistanaiheena on tuotetiedon merkintätapa.


Britannian elintarvikevalmistajat ja supermarketketjut ovat tänä vuonna olleet yhtä mieltä siitä, että lihomista kavahtaville kuluttajille on annettava tarkempaa tietoa ruuan terveellisyydestä. Siitä, millainen viesti menee parhaiten perille, on kuitenkin olemassa kaksi koulukuntaa.

Britannian suurin supermarketketju Tesco kieltäytyy laittamasta pakkauksiinsa elintarvikeviraston (Food Standards Agency) ja kuluttajaliitto Whichin suosittelemia liikennevaloja. Ne näyttävät yhdellä silmäyksellä, onko ruuassa sopivasti vai liikaa kaloreita, rasvoja, tyydyttyneitä rasvoja, sokeria tai suolaa.

Kuluttajaliiton ja elintarvikeviraston mielestä tuotteen etupuolella olevat liikennevalot ovat helpoin ja nopein tapa terveellisiin valintoihin. Tuekseen ne ovat saaneet muut kaupan ketjut: Asdan, Sainsburyn, Morrisonsin ja Waitrosen. Suurista elintarvikevalmistajista vain yksi, pakasteyhtiö McCains, on muuttanut merkintänsä suositusten mukaisiksi.

Tesco sekä elintarvikeyhtiöistä ainakin PepsiCo, Danone, Kraft, Nestle ja Kellogg’s pitävät liikennevalomerkintöjä liian yksinkertaisina. Niiden pakkauksissa kerrotaan, kuinka monta prosenttia päivän kalori-, rasva, sokeri- tai suolatarpeesta yksi annoskoko sisältää.

Tescon yhteiskuntasuhteiden johtaja Lucy Neville-Rolfe arvostelee liikennevalojärjestelmää juustojen merkinnöissä.

– Sekä vähärasvaiset että tavalliset juustot on niissä merkitty punaisella. Se ei auta kuluttajia tekemään valintoja, Neville-Rolfe sanoo BBC:lle.

Sainsbury puolestaan puolustelee liikennevaloja sillä, että yhtiön selvitysten mukaan kansalaisten enemmistö ei ymmärrä kunnolla prosentteja, joihin kilpailevan Tescon merkinnät perustuvat.

Molemmissa ketjuissa terveysmerkintöjen vaikutus myyntiin on ollut selvä. Tescon suolapitoisen chilijauheliha-aterian myynti on vähentynyt kolmanneksen. Samaan aikaan vähäsuolaisen kanapadan kauppa käy entistä vilkkaammin.

Sainsburyn punaisia liikennevaloja sisältävän peperonipitsan myynti on laskenut kymmenen prosenttia, kun kuluttajat ovat tarttuneet mieluummin terveellisempään havaijilaispitsaan, joka sisältää kinkkua ja ananasta.

Kuluttajaliitto Whichin selvityksen mukaan peräti 97 prosenttia kaupan asiakkaista pystyy tulkitsemaan liikennevaloja, mutta vain 86 prosenttia ymmärsi Tescon merkintöjä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    2. 2

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    3. 3

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    4. 4

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    7. 7

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    8. 8

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    9. 9

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    10. 10

      Kyberturvallisuuden huippuasiantuntija Business Insiderille: Hakkeroinnista tullut mafian kaltaista toimintaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    2. 2

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    3. 3

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    4. 4

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    5. 5

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    6. 6

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    7. 7

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    8. 8

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    9. 9

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    10. 10

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää