Valikko

Kolumni: Mediasuunnittelu murroksessa

Mediatoimistojen osa markkinointiviestinnän alalla on kautta alan historian ollut varsin tuulinen. Suurin muutoksista oli luonnollisesti se, kun mainonnan suunnittelu ja mediasuunnittelu erottautuivat omiksi liiketoiminnoiksi. Tämä työnjako on sopinut molemmille ammattiryhmille viime vuosiin saakka hyvin.
Tilanne on kuitenkin muuttumassa nopeasti. Mediakenttä monimutkaistuu häkellyttävää vauhtia: uusia aikakauslehtiä on perustettu kahtena viime vuonna noin 60. Ensi syksynä tavallisimmallakin tossunkuluttajalla on reilu kaksinumeroinen valikoima tv-kanavia, kun vielä yhdeksän vuotta sitten niitä oli tasan kolme. Ennen "uusiksi medioiksi" nimetyt kanavat kasvavat vielä tätäkin hurjempaa vauhtia. Eikä vain kanavien määrä lisäänny, vaan myös niiden käyttötavat ja kuluttajien aktiivisuus median käyttäjinä.

Markkinointiviestinnän suunnittelulle mediakentän ja kuluttajien käyttäytymisen muutokset ovat tuoneet uusia haasteita. Printin ja television merkitys kanavina tuskin tulee lyhyellä tai edes keskipitkällä välillä ainakaan vähenemään, mutta yhä enemmän kuluttajia kiinnostavia asioita tapahtuu myös näiden valtamedioiden ulkopuolella. Mutta se välineistä.

Kuluttajia kiinnostavan sisällön luomisen ohella suurin kysymys on se, minkälaiseksi näiden eri medioiden keskinäinen rooli tulee muodostumaan: Mainostetaanko "massamediassa" markkinoitavaa tuotetta vai jotakin toista markkinointiviestiketjun osaa? Ja miten tämä vaikuttaa varsinaiseen markkinointiviestinnän sisällön suunnitteluprosessiin, ja miten mediasuunnittelu voidaan ottaa tarpeeksi ajoissa siihen mukaan.

Nämä ovat päivittäin vastaantulevia, arkipäiväisiä kysymyksiä. Ja yhä useammin kysytään, pitäisikö mediastrategian suunnittelun jälleen olla osa mainostoimiston leiviskää.

Viime viikon lopulla Advertising Agen haastattelema Ogilvy & Matherin johtaja Shelly Lazarus heitti lisää vettä myllyyn sanoessaan, että mediasuunnittelun tulee tapahtua lähempänä sisällönsuunnittelua. Kommentti on mielenkiintoinen vähintäänkin siksi, että Ogilvy kuuluu mainostoimistojen holding-yhtiöistä ehkä vahvimmin mainos- ja mediatoimistojen disintegraatiokehitystä ajaneeseen WPP:hin.

Lähikuukaudet ja -vuodet tulevat olemaan mielenkiintoista aikaa tässä suhteessa. Jääkö Naked/Happi/Toinen-malli välivaiheeksi mediatoimistokehityksessä, tuleeko mediatoimistoista puhtaita ostofunktioita ja, ennen kaikkea, palaako mediasuunnittelu takaisin mainostoimistoihin?

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    7. 7

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    8. 8

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    9. 9

      Takoma varoittaa konkurssiriskistä

    10. 10

      EKP torjui Monte dei Paschin pyynnön – pelastusoperaatio askeleen lähempänä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    3. 3

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    6. 6

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    7. 7

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    8. 8

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    9. 9

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    10. 10

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää