Kolumni: Mediasuunnittelu murroksessa

Mediatoimistojen osa markkinointiviestinnän alalla on kautta alan historian ollut varsin tuulinen. Suurin muutoksista oli luonnollisesti se, kun mainonnan suunnittelu ja mediasuunnittelu erottautuivat omiksi liiketoiminnoiksi. Tämä työnjako on sopinut molemmille ammattiryhmille viime vuosiin saakka hyvin.
Tilanne on kuitenkin muuttumassa nopeasti. Mediakenttä monimutkaistuu häkellyttävää vauhtia: uusia aikakauslehtiä on perustettu kahtena viime vuonna noin 60. Ensi syksynä tavallisimmallakin tossunkuluttajalla on reilu kaksinumeroinen valikoima tv-kanavia, kun vielä yhdeksän vuotta sitten niitä oli tasan kolme. Ennen "uusiksi medioiksi" nimetyt kanavat kasvavat vielä tätäkin hurjempaa vauhtia. Eikä vain kanavien määrä lisäänny, vaan myös niiden käyttötavat ja kuluttajien aktiivisuus median käyttäjinä.

Markkinointiviestinnän suunnittelulle mediakentän ja kuluttajien käyttäytymisen muutokset ovat tuoneet uusia haasteita. Printin ja television merkitys kanavina tuskin tulee lyhyellä tai edes keskipitkällä välillä ainakaan vähenemään, mutta yhä enemmän kuluttajia kiinnostavia asioita tapahtuu myös näiden valtamedioiden ulkopuolella. Mutta se välineistä.

Kuluttajia kiinnostavan sisällön luomisen ohella suurin kysymys on se, minkälaiseksi näiden eri medioiden keskinäinen rooli tulee muodostumaan: Mainostetaanko "massamediassa" markkinoitavaa tuotetta vai jotakin toista markkinointiviestiketjun osaa? Ja miten tämä vaikuttaa varsinaiseen markkinointiviestinnän sisällön suunnitteluprosessiin, ja miten mediasuunnittelu voidaan ottaa tarpeeksi ajoissa siihen mukaan.

Nämä ovat päivittäin vastaantulevia, arkipäiväisiä kysymyksiä. Ja yhä useammin kysytään, pitäisikö mediastrategian suunnittelun jälleen olla osa mainostoimiston leiviskää.

Viime viikon lopulla Advertising Agen haastattelema Ogilvy & Matherin johtaja Shelly Lazarus heitti lisää vettä myllyyn sanoessaan, että mediasuunnittelun tulee tapahtua lähempänä sisällönsuunnittelua. Kommentti on mielenkiintoinen vähintäänkin siksi, että Ogilvy kuuluu mainostoimistojen holding-yhtiöistä ehkä vahvimmin mainos- ja mediatoimistojen disintegraatiokehitystä ajaneeseen WPP:hin.

Lähikuukaudet ja -vuodet tulevat olemaan mielenkiintoista aikaa tässä suhteessa. Jääkö Naked/Happi/Toinen-malli välivaiheeksi mediatoimistokehityksessä, tuleeko mediatoimistoista puhtaita ostofunktioita ja, ennen kaikkea, palaako mediasuunnittelu takaisin mainostoimistoihin?

  • Alex Nieminen

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    2. 2

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    3. 3

      Verottaja töppäsi – liikkeellä aiheettomia karhukirjeitä

    4. 4

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    5. 5

      Sähkön säästämistä varten tehtiin ”peli” – 80 % vähensi kulutusta

    6. 6

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    7. 7

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    8. 8

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    9. 9

      8 kk Brexit-äänestyksestä: talous huolettaa brittejä enemmän kuin maahanmuutto

    10. 10

      Go! Aviation asetettiin konkurssiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    2. 2

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    3. 3

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    4. 4

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    5. 5

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    6. 6

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    7. 7

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    8. 8

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    9. 9

      Eläkettä voi nyt nostaa jo ennen eläkeikää – katso laskelmat, kannattaako se vai ei

    10. 10

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää