Valikko

Autokauppa pyörii velkarahalla

Automaan Ari Kekolan mukaan kaupat syntyvät ilman pitkiä miettimisaikoja.


Takavuosina kokonaan velkavetoisen ajokin hankinta tuntui keskivertoperheessä kohtuuttomalta riskiltä. Nyt jopa käytetty auto vaihdetaan uudempaan jo ennen kuin vanha velka on edes maksettu. 

Velka ei suomalaisia enää pelota ja kuluttajien vauhtisokeutta on lisännyt myös euroaika.  Perinteisessä perheautoluokassa 8 000 – 10 000 euron väliraha tuntuu paljon kevyemmältä summalta kuin taannoinen 60 000 markan lyhennysurakka.

Samalla logiikalla muutaman sadan euron kuukausilyhennys, jolla kyseinen velka venyy monen vuoden pituiseksi, ei tunnu autonostajia huolettavan.

Helsingin Automaan vaihtoautopäällikkö Ari Kekola sanookin, että auto on muuttunut tällä vuosikymmenellä kulutushyödykkeeksi, johon ihmiset ovat valmiita käyttämään kuukausittain tietyn rahamäärän. Sillä ei ole enää niin väliä, onko auto oma vai rahoitusyhtiön omaisuutta.

Keskivertokaupassa rahoitus lasketaan 400 – 500 euron kuukausierille. Jos velkaa jää muutama tonni, se siirretään seuraavan ajokin maksuohjelmaan.

– Auton mahdollista vaihtoarvoa kahden-kolmen vuoden päästä ei aprikoi enää juuri kukaan. Ainakaan se ei ratkaise ostopäätöstä, Kekola huomauttaa.

Vanhan nyrkkisäännön mukaan runsaat 20 000 euroa uutena maksavan auton arvo laskee noin 2 000 – 3 000 euroa vuodessa. Niinpä vaihtoarvo voi puolittua ennenkuin ajokki on edes maksettu.

Uusien autojen kauppa on käynyt tänä vuonna hieman edellisvuotta takkuisemmin, eikä ensi vuodeltakaan odoteta kasvua. Käytetyt autot ja etenkin muutaman vuoden ikäiset ajokit sen sijaan vaihtavat omistajaa kitkatta.

Se on myös yksi syy uusien autojen myynnin laskuun. Kun hyvää on tarjolla hieman uutta edullisemmin, käy kuluttajakin pyydykseen.

– Myös pidentyneet tehdastakuut ja vastaavat rahoitusehdot kuin uusilla autoilla lisäävät kiinnostusta, Kekola huomauttaa.

Halvimmassa pikkuautoluokassa uusi ja käytetty käyvät kaikkein tiukinta kisaa asiakkaiden sieluista. Kun hintaerot jäävät pariintuhanteen euroon, kallistuu vaaka usein uuden auton puolelle.

Kun hinta on 20 000 – 25 000 euron haarukassa,  käy asiakas jaakobinpainia pykälää isomman käytetyn tai entisen kokoisen uuden kanssa.

Kekola vakuuttaa, ettei kauppiaan maalina saisi tässä kohtaa olla se kaikkein paraskatteisin ajopeli, vaan asiakkaan käyttöön sopivin auto.

– Silloin sama asiakas voi tulla toistekin.

Varmimmin ajokki vaihdetaan uuteen isommissa ja kalleimmissa autoluokissa.

Autokauppiaan arvion mukaan karkea raja kulkee 35 000 eurosta ylöspäin. Näissä hintaluokissa on jo totuttu siihen, että alla on säännöllisesti uusi auto.

– Käytettyä mietitään vain siinä tapauksessa, jos halutaan joku tietty merkki ja malli. Toinen peruste on se, että vaihdetaan autoluokkaa esimerkiksi maasturiin tai tila-autoon.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Sipilä aikoo puhua Medvedevin kanssa koilliskaapelista: ”Siitä voisi tulla totta”

    5. 5

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    6. 6

      Bengt Holmström puhui Nobel-tilaisuudessa

    7. 7

      Kuka eläkemuutoksen maksaisi? ”Kaikki tulevat sukupolvet häviäisivät”

    8. 8

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    9. 9

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    10. 10

      Sipilä: Suomella on mahdollisuus saada Saksa kiinni

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    8. 8

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    9. 9

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    10. 10

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää