Valikko

Matkapuhelinten markkinointi pirstoutuu

Markkinoinnin suuntaaminen entistä pienempiin kohderyhmiin on noussut matkapuhelinalalla aiempaa tärkeämpään rooliin, väittää espanjalaisen Telefonica-operaattorin kuluttajamarkkinoista vastaava johtaja Carlos Fernandez.
Syynä on markkinoiden kypsyminen Euroopassa ja muissa kehittyneissä maissa. Puhelimien kokonaismyynti ei enää kasva, joten tehoa voi saada ainoastaan suuntaamalla markkinointi entistä tarkemmin.

Nokian World 2006 -kongressissa Amsterdamissa esiintynyt Fernandez kertoi, että Nokian 7370 -muotipuhelimen kohderyhmän tarkka rajaaminen lisäsi myyntiä Espanjassa arvioitua enemmän.

Oikea markkinointi toi Telefonicalle lisää arvo-asiakkaita, sillä yhtiön keskimääräinen tuotto asiakasta kohti nousi, hän lisäsi.

Nokia on jo jakanut puhelimensa tietyille käyttäjäryhmille. Muotipuhelinten lisäksi tarjolla on peruspuhelimia ja ammattikäyttöön tarkoitettuja älypuhelimia, kuvapuhelimia ja musiikkipuhelimia.

Telefonica lisäsi Fernandezin mukaan keittoon oman jaottelunsa, joka perustuu ikään.

Muotipuhelimen myynnissä avainasemassa oli se, että espanjalaiset ovat luonnostaan hyvin muotitietoisia. Erityisesti nuorille, hyvässä asemassa oleville työikäisille sekä erityisesti naisille muodikkuus on tärkeätä.

Nuorille puhelin ei ole vain puhelin vaan paljon muuta, Fernandez arvioi. Tuote ja televisiomainos ei ole enää riittävää markkinointia heille, vaikka se saattaa riittää joillekin muille.

Telefonica rakensi kampanjansa monimutkaisista osista, joihin kuului televisio- ja ulkomainonnan lisäksi jälleenmyyjien osuus. Eräässä tavarataloketjussa markkinointi tapahtui suoraan naisten osastolla.

Nokian jälleenmyynnistä vastaava johtaja Cliff Crosbie vahvisti, että markkinoinnin täytyy seurata puhelinten kehitystä.

Hänen mukaansa tavoitteena on, että kukin kuluttaja saa juuri hänelle sopivan laitteen. Tuotemerkin rakentamisessa jälleenmyynti on näin ratkaisevassa asemassa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    4. 4

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    5. 5

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Näkökulma: Vaarallisin jytky uhkaa 4. joulukuuta – voittaisi Brexitin ja Trumpin

    10. 10

      Jalat alta työmatkalla – se maksaa paljon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää