Valikko

Kolumni: Johtajatkin oppivat markkina-alkeet

Kuluttajille pitää markkinoida sellaisia tuotteita, joita he haluavat. Asiakkaiden mieltymyksissä on myös alueellisia eroja. Tuotteen hyvään muotoiluun kannattaa satsata. Muodikkuuskin on tärkeää.
Onko kauppatieteiden ylioppilas Jani-Petteri, 23, edennyt opinnäytteessään johtopäätösten esittelyyn? Ei, vaan toimitusjohtaja Olli-Pekka, 53, esitteli tiivistettynä tuohon tapaan Nokian johdon tuoreimpia oivalluksia pääomamarkkinapäivillä Amsterdamissa alkuviikolla.

Vihdoin on opittu nöyryyttä ja notkeutta asiakkaiden edessä. Nokiakin on kärsinyt menestyksen ja insinöörivetoisten perinteiden tuomasta ylimielisyydestä: me valmistamme parhaimmat tuotteet eli tyhmät asiakkaat, olkaa hiljaa ja ostakaa! Onneksemme Nokia on vanhakantaisuudestaan huolimatta menestynyt. Uusi linjaus ei ole saneeraussuunnitelma, vaan vanhat virheensä karsimalla yhtiö pyrkii kasvattamaan osuuksiaan suomalaisille vieraammilla Aasian ja Amerikan markkinoilla.

Monissa muissa vientiyhtiöissämme asiakaslähtöinen ajattelu on vasta alkamassa johtoryhmän kerroksessa. Esimerkiksi suuret konepajayhtiöt modernisoivat nyt toimintaansa ottaen paremmin huomioon asiakasyritystensä ja jopa näiden omien asiakkaiden tuleviakin tarpeita. Hissivalmistaja Kone uudistuu etujoukossa – sen johtoon tulikin Matti Alahuhta Nokiasta.

Työnantajapiirit haukkuvat julkisuudessa ay-liikettä ja välillä kansalaisten enemmistöäkin globalisoituneen markkinatalouden vaatimusten hitaasta ymmärtämisestä. EK:n suurimpien jäsenyritysten asiakaslähtöisyyttä hokevat uudistumiskampanjat taitavat kertoa, että pata on soimannut kattilaa.

Nokian uudistumisteesien kaltaisia, itsestäänselvyyksiä viliseviä listoja on esillä monien yhtiöiden powerpoint-esityksissä, noissa kalvosulkeisten perinteen jatkajissa. Vähän vaikuttaa siltä, että joukossa tyhmyys tiivistyy ja johtoryhmässä johdonmukaisesti.

Yritysjohtajien myöhäinen herääminen todelliseen markkinatalouteen kertoo toki myös suuryhtiöidemme vanhoillisista perinteistä, joita on ollut erittäin vaikea murtaa. Insinöörivetoisuus on tunnettu perinteemme. Tuotanto oli pitkään tärkeämpi kuin markkinointi, ja muotoilu se vasta turhaa pelleilyä olikin. Yritysjohtajien jo pari vuotta jatkunut mittava sukupolvenvaihdoskierros tuli sopivaan saumaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      ”Kahvin steve jobs” väistyy Starbucksin johdosta – huhuttu lähtevän politiikkaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    7. 7

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    8. 8

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää