Valikko

Räikkönen markkinoi H&M:ää Britanniassa

Britannian H&M saa vuodenvaihteessa suomalaisvahvistusta, kun vaateketjun markkinointia Suomessa johtava Kirsi Räikkönen ottaa hoitaakseen myös Brittein saarten markkinoinnin.


Suomen H&M:n markkinointipäällikkö Kirsi Räikkönen saa vuodenvaihteessa reippaasti lisää valtaa ja vastuuta. Silloin hän saa hoitaakseen vaatejätin markkinoinnin myös Britanniassa ja Irlannissa. Kutsupesti on ainakin aluksi noin vuoden mittainen, ja Räikkönen viettää osan viikosta Helsingissä ja osan Lontoossa.

Räikkönen pitää nimitystään osoituksena Suomen hyvästä maineesta konsernissa.

– Meillä harrastetaan paljon sisäistä rekrytointia. Suomesta on jatkuvasti ihmisiä töissä muiden maiden organisaatioissa.

Räikkönen odottaa ensi vuotta kahtalaisin tuntein. Matkapäivien määrä hirvittää, mutta muuten tehtävä tuntuu kiinnostavalta.

– Britannia on yksi kiehtovimmista, mutta myös haastavimmista markkinoista. Näen tämän myös oman organisaation kehittämisenä: vien tietotaitoa täältä sinne ja tuon työkaluja mukanani tänne.

Suomessa H&M:llä on joulukuun alussa 33 myymälää, ja myyntiä kertyi viime vuonna 197 miljoonan euron edestä. Britanniassa ja Irlannissa myymälöitä on yli 100 ja myyntiä 676 miljoonaa euroa.

– Onhan se aikamoinen muutos. Etenkin Lontoo on ihan oma maailmansa. Mediahäly ja kilpailu kuluttajien huomiosta on siellä ihan erilaista kuin täällä.

H&M:n pääkilpailijoita Britanniassa ovat muun muassa Top Shop, Zara ja Mango sekä pienet yksittäiset liikkeet. Myös tavaratalot ovat viime vuosina petranneet asemiaan.

Britannian H&M:n lippulaivamyymälä on paraatipaikalla Lontoon Oxford Streetillä. Ketjulle kelpaa vain paras mahdollinen sijainti.

– Myymälä on tärkein media ja ikkunat ovat kutsukortti myymälään. Esimerkiksi Oulussa ja Jyväskylässä odotimme seitsemän vuotta, että saimme haluamamme liikepaikat.

Ketjun tavoitteena on kasvattaa myymälöiden määrää vuosittain 10-15 prosenttia. Viime vuonna se avasi 145 uutta myymälää ja sulki 20. Myymälämäärän nettokasvu oli lähes 12 prosenttia.

Kaikkiaan H&M:n myymälöitä on nyt yli 1 300 Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Lähi-idässä. Kiina saa ensimmäisen H&M:nsä ensi vuonna.

Naistenvaatteet näyttelevät edelleen pääosaa H&M:n myynnissä, mutta vipinää on lasten- ja miestenosastoillakin.

- Jopa suomalaiset miehet sanovat nykyään harrastavansa shoppailua, Räikkönen naurahtaa.

Myymälöihin tulee uusia tuotteita päivittäin. Nopeimmillaan uudet mallit siirtyvät piirustuspöydiltä kauppoihin muutamassa viikossa. Ajattomampien tuotteiden läpimenoaika on puolisen vuotta.

Ensi vuonna H&M:n tuotevalikoima laajenee kengillä. Myös asusteosastojen suureneminen jatkuu. H&M pyrkii avittamaan asusteiden menekkiä antamalla myymälöissä vinkkejä niiden käyttöstä.

Pohjoismaissa H&M:n tuotteita saa myös posti- ja verkkomyynnistä. Verkkokauppa laajeni tänä syksynä myös Hollantiin.

H&M:n vuotuiset markkinointipanostukset ovat 2-3 prosenttia myyntibudjetista. Yhtiö luopui muutama vuosi sitten ulkopuolisen mainostoimiston käytöstä. Nyt markkinoinnin ja mainonnan suunnittelusta vastaa pääkonttorissa Tukholmassa toimiva mainontaosasto.

– Tuotanto tosin tapahtuu harvemmin Ruotsissa. Meillä on kumppaneita esimerkiksi Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Jokaiseen projektiin valjastetaan aina myös ulkopuolisia osaajia

H&M:n mainosten visuaalinen sisältö on samanlaista kaikilla markkina-alueilla, mutta eri medioiden osuutta painotetaan paikallisten tarpeiden ja edellytysten mukaisesti.

Alueelliset kulttuurierot näkyvät lähinnä mainosten teksteissä. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ei joulusesongin aikaan toivoteta hyvää joulua vaan sanavalinnat ovat neutraalimpia.

– Kulttuurierot otetaan tietysti huomioon jo kampanjoiden suunnitteluvaiheessa ja esimerkiksi mallien valinnassa.

Samat lainalaisuudet näkyvät vaatteiden suunnittelussa. Esimerkiksi vaatteiden kuviot on valittava niin, etteivät ne provosoi tai loukkaa ketään.

– Toisaalta muoti on mennyt niin kansainväliseksi, ettei tällaisia eroja kovasti ole. Viihdeteollisuus ja media pitävät siitä huolen.

Kirsi Räikkönen

  • Syntyi vuonna 1964.
  • Opiskeli kauppatieteitä Vaasan kauppakorkeakoulussa.
  • Aloitti uransa mainostoimisto Womenassa, jossa toimi kymmenen vuotta projektinjohtotehtävissä.
  • Siirtyi H&M:n palvelukseen 1997, kun yritys aloitti Suomessa.
  • Perheeseen kuuluu avomies ja kaksi lasta.
  • Harrastaa laskettelua ja golfia ja on mukana lastensa harrastuksissa. Odottaa ehtivänsä lukemaan nykyistä enemmän, kun viikoittainen matkustelu Suomen ja Britannian välillä alkaa.
  • Motto: It’s only fashion.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    3. 3

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    6. 6

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    7. 7

      Ikean tulos paisui +20 %

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      Yle: Anttilan lahjakortteja yhä ulkona 800 000 eurolla – vielä ehdit velkoa

    10. 10

      Dow Jones nousi uuteen ennätykseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    9. 9

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    10. 10

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää