Valikko

Kiinalaiset autot kaasuttavat Eurooppaan

Aivan näinä päivinä Eurooppaan rantautuu Brilliance Zhonghua ja Loistava Kiina -merkkisiä henkilöautoja valmiina taistelemaan Euroopan tiukoista automarkkinoista.


Kiinalainen autonvalmistaja Brilliance China Auto on tehnyt kahden miljardin dollarin kaupat saksalaisen autojen jälleenmyyjän HSO Motors Europen kanssa.

Sopimuksen mukaan  Brilliance tuo 158 000 kappaletta 2,0- ja 2,4-litraisia henkilöautoja Eurooppaan viiden seuraavan vuoden sisällä.
Ensimmäinen autolasti lähti kohti Saksaa lokakuun lopulla.

Autokauppa merkitsee samalla tähän asti suurinta kiinalaisvalmisteisten autojen kauppaa Eurooppaan ja länsimarkkinoille.

Loistava Kiina -niminen auto on Bemarin E-sarjan kokoinen, neliovinen, limusiinityylinen sedan, jonka huippunopeus on 200 kilometriä tunnissa. Luksusauto maksaa Saksassa eräiden arvioiden mukaan alle 20 000 euroa.

Brilliance Zhonghua on kehitetty erityisesti Euroopan markkinoita varten ja se on nyt myös läpäissyt Euroopan turvallisuus- ja päästötestit.

Brilliance-yhtiön puhemiehen mukaan yrityksen tavoitteena on myydä vielä tämän vuoden puolella 3 000 Zhounghuaa Eurooppaan ja nostattaa vuotuinen myynti 50 000 autoon vuoteen 2011 mennessä.
Yritys ei kuitenkaan suunnittele tehtaan perustamista Eurooppaan.

Aiemmin tänä vuonna Brilliance perusti yhteisyrityksen Egyptiin, jossa kootaan Zhounghuata kiinalaisista osista.

Brillance China Auto -konsernin tehtaat ovat Koillis-Kiinan Liaoningissa ja sillä on yhteisyritys BMW:n kanssa. Tehtaalla valmistetaan BMW:n 3- ja 5-sarjan sedaneita ja Zhonghuan lisäksi linjoilta putkahtaa kiinalaisia pakettiautoja sekä kevytkuorma-autoja.

Kiinalaisten autojen ja varaosien vienti on kasvanut nopeasti viime vuosina johtuen paikallisten tuottajien piinkovasta yrityksestä raivata tilaa ulkomaan markkinoilla.

Tämän vuoden kolmen ensimmäisen neljänneksen aikana autojen ja auton varaosien vienti nousi yli 45 prosenttia viime vuodesta. Kaupan yhteenlaskettu arvo kohosi 20,5 miljardiin dollariin.

Tämän vuoden autoviennin ennustetaan saavuttavan 250 000 kappaletta, kun viime vuonna vietiin 160 000 autoa.

Kiinan varakauppaministeri Wei Jianguo ennusti taannoin, että Kiinan vuotuinen auto- ja varaosavienti kasvaa 120 miljardiin dollariin seuraavan vuosikymmenen aikana, kun se vuonna 2005 oli 20 miljardia dollaria.

Automotive Resources Asia Ltd:n johtaja Michael Dunne epäilee kuitenkin, että Kiinan autonvalmistajat kohtaavat paljon vaikeuksia pyrkiessään valloittamaan kansainvälisiä markkinoita. Hänen mukaansa ongelmia tulee muun muassa laadussa, ulkomaan markkinoinnissa ja jakelun sekä teollisuuden hajanaisuudessa.

Kiinassa on nykyisin yli 100 autonvalmistajaa ja tuhansia varaosia valmistavia yrityksiä. Nyt kiinalaisten autonvalmistajien päämarkkinat ovat Kaakkois-Aasiassa, Lähi-idässä, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa.

Arvioiden mukaan Kiina ohittaa Japanin tänä vuonna maailman toiseksi suurimpana automarkkinamaana.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    4. 4

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    7. 7

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    8. 8

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    9. 9

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    10. 10

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    3. 3

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    4. 4

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    5. 5

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    8. 8

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    9. 9

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    11. Näytä lisää