Valikko

Saarioisten maine parani

Elintarvikeyritys Saarioinen on noussut parhaiden bränditalojen listalla, mutta Nokia on suomalaisten bränditalojen ylivoimainen ykkönen.
Elintarvikeyritys Saarioinen on vuodessa harpannut Suomen parhaiden bränditalojen joukkoon. Samalle listalle ovat nousseet myös Alma Media, VR ja Veikkaus.

Viidentoista parhaan joukosta ovat pudonneet Nordea, Kesko, Stora Enso ja Fortum.

Tutkimusyhtiö IROResearch kysyi Taloussanomien toimeksiannosta 150:ltä markkinoinnin ammattilaiselta heidän käsityksiään Suomen parhaista bränditaloista. Se toteutti tutkimuksen myös vuosi sitten. Tutkimuksessa ei selvitetty yksittäisten brändien arvostusta, vaan yritysten taitoa huolehtia ylipäätään brändeistään.

Bränditalojen ehdoton ykkönen on edelleen matkapuhelinyhtiö Nokia. Nokian perässä ovat perinteiset Fazer, Marimekko, Finnair, Valio, Stockmann, Iittala, Paulig ja Amer. Kymmenentenä komeilee Saarioinen.

Nokia kerää yli puolet parhaille bränditaloille annetuista äänistä eli muille yrityksille jää vain vähän jaettavaa. Siksi pienetkin muutokset näkyvät tuloksissa helposti ja nostavat yrityksiä.

Saarioisten tuotevalikoimaan kuuluu valmisruokia, lihajalosteita, lihaa ja säilykkeitä, joita se markkinoi saman kattobrändin alla.

Tuoteryhmä on yksi päivittäistavarakaupan nopeimmin kasvavista. Nopea kasvu on lisännyt tarjontaa, mutta se on myös samankaltaistanut markkinointiviestintää.

Saarioinen uudisti logonsa vuonna 2004. Seuraavana vuonna se uudisti mainonnan linjan televisiomainonnan avulla. Tavoitteena oli erottua entistä selkeämmin kilpailijoista.

Saarioinen halusi myös saada oman brändiviestinsä läpi ydinkohderyhmälleen eli lapsiperheille.

Markkinointiviestinnän strategian lähtökohtana oli kääntää painopiste kuluttajasta Saarioisiin. Saarioinen on rakentanut brändin viestille pohjan vuosikymmenien kuluessa. Siitä se poimi viestinnän kärjeksi tekijät ja tekemisen taidon ja teki Äitien tekemää ruokaa -kampanjan.

Saarioisten mediastrategiana oli keskittyä harvempiin välineisiin. Televisio oli päämedia ja printti tukimedia.

Saarioisten toimitusjohtaja Erkki Isokangas arvelee, että menestys ruokkii menestystä, mutta se antaa haasteita myös tulevaisuuteen.

Isokangas jää vuodenvaihteessa eläkkeelle 17 Saariois-vuoden jälkeen. Johtoon siirtyy Ilkka Mäkelä Saarioisten tytäryhtiöstä Saarioisten Säilykkeestä.

Isokankaan mukaan Saarioinen on aina tehnyt pitkäjänteistä markkinointia. Myös henkilöstö on viihtynyt yrityksessä hyvin.

Saarioisten markkinointijohtaja Jouni Mattila on työskennellyt Saarioisilla parikymmentä, markkinointipäällikkö Ritva Mäenpää viitisentoista vuotta. Isokangas kertoo, että Saarioisten markkinoinnin panos suhteessa myyntiin ei ole juuri muuttunut vuosien varrella.

– Saarioisissa myös omistajat ottavat kantaa markkinointiin ja mainontaan. Uusimmassa kampanjassa on oltu erityisen tarkkoja. Olemme liikkuneet herkällä alueella, koska kampanjassa ovat mukana oma henkilökunta ja äidit, Isokangas sanoo.

Myös VR:n maine bränditalona on parantunut viime vuodesta, vaikka sen saama julkisuus on junien myöhästelyn takia ollut enimmäkseen kielteistä. Junamatkustus lähti nousuun syksyllä 2004.

Tänä syksynä VR toi rautateille "uuden juna-ajan". Se sisältää Keravan-Lahden oikoradan ja uudet aikataulut. VR:n markkinointipäällikön Inari Rummukaisen mukaan VR:n markkinointibudjetti on tänä vuonna ollut aiempaa suurempi.

Rummukainen ei kuitenkaan usko tavallista suuremman budjetin parantaneen koko yrityksen mainetta. Sen lisäksi yritys on toteuttanut mittavan asiakaspalvelukoulutuksen ja uudistanut kaluston samaan aikaan.

– VR:n liikemerkin ja logon tunnettuus ovat lähes sataprosenttiset. Nyt olemme tuoneet esille niiden sisältöä, Rummukainen toteaa.

– VR on valmistautunut uuteen juna-aikaan pari vuotta. Kivimiesten leimaama televisiomainonta on vahvistanut brändin olemusta ja tuonut vahvat perinteet uuteen aikaan, Rummukainen arvioi.

Kaksi muuta aivan uutta yritystä viidentoista parhaan listalla ovat peliyhtiö Veikkaus ja mediayhtiö Alma Media. Alma Median lisäksi vastaajat eivät mediayhtiöitä juuri kiitelleet.

Suomalaiset tuntevat Veikkauksen sen pelibrändien kautta. Lotto on yksi Suomen tunnetuimmista tuotemerkeistä. Lähes puolet suomalaisista pelaa Veikkauksen pelejä viikoittain.

Viime huhtikuussa Veikkaus uudisti brändinsä. Strategian päämäärä on saada Veikkaus ja sen avaintuotteet linkittymään selkeämmin toisiinsa asiakkaan mielessä. Veikkaus haluaa viestiä uudella brändillä olevansa viihteen ja elämysten vastuullinen ja laadukas tuottaja.

Nousseiden listalla on myös meijeriyritys Valio. Markkinointijohtaja Annikka Hurme ei keksi mitään aiemmasta linjasta poikkeavaa, mikä olisi nostanut Valiota vuodessa merkittävästi. Hän luottaa pitkäjänteiseen työhön, ammattitaitoon ja rehellisyyteen.

– Koko yrityksen toiminta on linjakasta. Olemme tietysti tuoneet taide- ja runomaidot ja tehneet muitakin erilaisia asioita kuin on nähty, mutta ne eivät varmaankaan ole yksin riittäneet nostamaan Valiota.

Valion toimitusjohtaja Harry Salonaho erosi tehtävästään marraskuun puolivälissä. Hän ehti olla Valion toimitusjohtajana vajaat kolme vuotta. Salonahon edeltäjä oli Olavi Kuusela, joka sai myöhemmin potkut elintarvikeyritys Raisiosta.

Marraskuun lopussa Raisiosta lähti myös Kuuselan seuraaja Rabbe Klemets, joka aiemmin johti yhtiössä Benecol-liiketoimintaa. Hänen tilalleen Raision hallitus nimitti viime viikolla yhtiön ainesosaliiketoiminnan johtajan Matti Rihkon.

Raisio oli yksi bränditalotutkimuksessa huonoiten menestyneistä yrityksistä. Vastaajien mielestä sen taito ylläpitää ja kehittää brändejään on heikoin. Se oli myös kolmanneksi laiminlyödyin brändi.

Raisio on entinen pörssitähti, jonka arvo nousi Benecolin ansiosta 1990-luvulla. Myöhemmin yhtiön markkina-arvo on pudonnut ja sillä on mennyt taloudellisesti huonosti.

Myös perinteikäs lääkeyritys Orion kuuluu heikoimman arvosanan saaneiden yritysten joukkoon, vaikka sen tulos on ollut hyvä. Euroissa mitattuna Orion ohitti lokakuusta lokakuuhun ulottuvalla jaksolla lääkejätti Pfizerin ja nousi Suomen lääkemyynnin ykköseksi.

Laiminlyödyimmissä bränditaloissa hajonta on suuri ja prosentit pieniä. Laiminlyödyin bränditalo on vastaajien mielestä Sonera, jota äänesti viidennes vastaajista.

Kymmenen laiminlyödyimmän listalle mahtuu myös DNA/Finnet pienellä prosenttiosuudella. Muuten DNA menestyi tutkimuksessa hyvin, mutta ei yhtä hyvin kuin Suomen suurin merkkimainostaja Elisa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    3. 3

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    4. 4

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    5. 5

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    8. 8

      ”Kahvin steve jobs” väistyy Starbucksin johdosta – huhuttu lähtevän politiikkaan

    9. 9

      Lukoil-johtaja: Venäjä päättää öljyleikkauksista ensi viikolla

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää