Valikko

Kolumni: "Jos maksaa pähkinöillä, saa apinoita"

Markkinointi ei tarkoita vain suuria mainoskampanjoita, korostaa Kirsti Kehusmaa. Halvalla ei ehkä saa hyvää mainoskampanjaa, toisaalta kalliskaan mainos ei auta, jos yrityksen toiminta ei vastaa sitä.


"Jos maksaa pähkinöillä, saa apinoita" sanoi viime vuosina mainetta niittäneen mainostoimiston projektijohtaja hiljattain tv-kanavan pääuutisissa. Kyse oli tulevien vaalien mainoskampanjoista, joita puolueet enenevässä määrin teettävät maan nimekkäimmissä - ja kalleimmissa - mainostoimistoissa.

Ikävimpänä pidän tämänkaltaisten näkemysten vaikutusta markkinointia koskeviin yleisiin asenteisiin ja oletuksiin.

Valitettavan useassa it-organisaatiossa markkinointi mielletään yksinomaan hinnakkaaksi mainoskampanjaksi, "johon meillä ei ole varaa, joten emme tee ollenkaan markkinointia". Toisaalta mainosbudjetin olemattomuudesta löytyy helposti syy myynnin huonoon kehitykseen tai yrityksen heikkoon maineeseen.

It-alalla valtaosa yrityksistä hyötyy kuitenkin huomattavasti enemmän muunlaisesta, ehkä pienimuotoisestakin, mutta tehokkaasti kohdennetusta markkinoinnista.

Mainoskampanja on yksi markkinoinnin moninaisista keinoista. Markkinointia on joka ikinen sana, ele, ilme tai teko, joka asiakaskohtaamisessa sanotaan, näytetään tai tehdään. Kokeeko sinun organisaatiosi asiantuntija tai edes myyjä olevansa markkinoija?

Yhteinen kieli ja tapa toimia asiakaskohtaamisissa syntyvät yhteisen kokemisen, tekemisen ja oivaltamisen myötä. Parhaimmillaan kieli ja toimintamallit ilmaisevat yrityksen ydinlupaukset ja sen miten juuri meidän yrityksemme erottautuu edukseen kilpailijoistaan.

Massiivisiakin mainoskampanjoita tarvitaan. Yrityksen pitkäjänteinen menestys kuitenkin harvoin ratkaistaan parhaimmallakaan huomioarvolla asiantuntijabisneksessä, jos asiakaslupauksia ei täytetä käytännössä. "Halvalla ei saa hyvää" voi päteä mainoskampanjan hyvyyden arvioinnissa joillakin kriteereillä. Mainoskampanjan hinta ei kuitenkaan aina korreloi sen kanssa, kuinka paljon organisaatiossa todellisuudessa kehitetään tarjontaa, palveluprosesseja ja toimintatapoja asiakashyötyjä tukeviksi.

Tekikö presidenttiehdokkaan kampanja muuten kokoomuksesta työväen puolueen?

Kirjoittaja:

ITviikon kolumnisti Kirsti Kehusmaa on johdon konsultti ja osakas Kanava10 Oy:ssä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    4. 4

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    5. 5

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    10. 10

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    2. 2

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    10. 10

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää