Valikko

Kolumni: Ässästä kasvaa tursas

Sanotaanpa kaikki yhteen ääneen: Mustan kissan paksut posket. Ässä on hyvä osata, sillä se on kohta kaikkialla. Suomen suurimmaksi paisuva kaupparyhmä, S-ryhmä, kertoi tiistaina ostavansa Esso-huoltoasemat.
Jos kilpailuviranomaiset suovat, käy Essoille niin kuin Spareille. S-leiri jakaa parhaat palat alueosuuskauppojen kesken.

S-kauppa on kaikkialla, ja muuallakin kuin kaupassa. Osuuskaupat ja SOK pyörittävät ruokakauppojen, tavaratalojen, autokauppojen, rautakauppojen ja maatalouskauppojen lisäksi bensa-asemia, hotelleja, ravintoloita ja kylpylöitä – ja keräävät tänä vuonna kymmenen miljardin euron myynnin.

S-kansalaisen matka Prisma-hypermarkettiin taittuu S-ryhmän maahantuomalla Peugeotilla, tankissa ABC:n ysiviitonen. Pullakahvit kitaan Pressossa, glitteriä kulmiin Emotionista ja tsupi tsupi yöjalkaan. Ostoksetkin kuittauttuvat pian S-pankin vihreällä kortilla.

SOK:n pääjohtaja Kari Neilimo oli Taloussanomien keskiviikkona julkistamassa selvityksessä parhaiden brändijohtajien listan nopein nousija. Ei ihme: S-brändi näkyy kuluttajille kaikkialla.

Brändiä useammin Neilimo tosin puhuu tiedosta johtamisen perustana ja asiakasomistajuudesta menestysreseptinä.

S-leirin vahvuus on kanta-asiakkaiden ylivertaisen helppo palkitsemisjärjestelmä. Se puree: osuuskauppojen jäsenten rahat tuovat myynnistä kaksi kolmasosaa. Asiakasomistajat haluavat bonuksensa, ja keskittävät kulutustaan osuuskauppojen palveluihin.

Osa S-brändiä ovatkin reiluus, kuluttajan kaveruus ja suomalaisuus. Toistaiseksi S-bonuksen vetovoima on peitonnut S-ärtymyksen.

Ketjussa on voimaa, S-leiri liputtaa. Yhdenmukaisuus tuo tehokkuutta, se tarkoittaa. Totta: S-kauppa kannattaa loistavasti.

Mutta yhdenmukaisuus tuo myös – noh, yhdenmukaisuutta. Ketjujen kaupat ja ravintolat ovat toistensa klooneja. Eivät hypermarket-ostokset oikeasti tunnu seikkailulta, vaikka mainos niin väittää.

Onko S-etukorttia -hokema saattaa alkaa sapettaa. Pahempi paikka S-ryhmälle on, jos sen kantakuluttajat alkavat tuntea ässän kaikkialla valvovana isonaveljenä ja ostamisen elämykset latistavana, joka kassalle yltävänä tursaana.

S-leirin brändinrakentajat myöntävät pelkäävänsä, että kuluttajiin iskee S-leipääntyminen. Miljardien eurojen monialayhtiö tasapainoilee monipuolisuuden ja yliannostuksen välisellä harjanteella.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    3. 3

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    6. 6

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    7. 7

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    8. 8

      Posti lakiuudistuksesta: Asiakkaiden kulut kasvavat, irtisanomisia voi olla luvassa

    9. 9

      Lemminkäinen sopinut 10 kunnan kanssa asfalttikartelliasiassa

    10. 10

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    7. 7

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    10. 10

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää