Paakkanen ja Ollila ovat parhaat brändijohtajat

SOK:n pääjohtaja Kari Neilimo nousi uutena nimenä sijalle seitsemän, kun tutkimusyhtiö IROResearch kysyi Taloussanomien toimeksiannosta markkinoinnin ammattilaisten näkemyksiä Suomen parhaista brändijohtajista.
Kolmen kärjessä ei tapahtunut muutoksia viime vuoteen verrattuna. Suomen parhaaksi brändijohtajaksi vastaajat nimesivät Marimekon toimitusjohtajan Kirsti Paakkasen. Kakkosena pysyi Nokian hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila ja kolmosena Amer Sportsin toimitusjohtaja Roger Talermo.

Neilimon lisäksi 20 parhaan joukkoon kipusi viisi muuta uutta nimeä. Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen nousi listalta pudonneen edeltäjänsä Keijo Suilan tilalle. Amer Sportsin brändiosaamisesta kertoo viestintäjohtaja Max Alftanin nousu listalle.

Muita uusia nimiä olivat osakepotillaan otsikoihin lokakuussa noussut metsäkoneyhtiö Ponssen perustaja Einari Vidgrén, entinen mainosmies ja nykyinen HK-Ruokatalon toimitusjohtaja Kai Seikku sekä kiinteistönvälitysalaa kohahduttaneen Igglon hallituksen puheenjohtaja ja Taivas Innovationsin toimitusjohtaja Jussi Nurmio.

Vuoden tauon jälkeen takaisin listalle nousivat Hartwall Areenan omistaja, monitoimiliikemies ja tv:stäkin taas tuttu Harry Harkimo, TeliaSoneran markkinointijohtaja Thomas Pimenoff sekä Hesburgerin perustaja ja omistaja Heikki Salmela.

Yrityksinä mainintoja saivat Fazer, Finnair, Nokia, Paulig, Elisa ja Valio. Listaputoajia olivat Suilan ohella Nokian brändijohtaja Tapio Hedman, Metsäteollisuuden viestintäjohtaja Helena Aatinen, Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Paavo Aunola, Nokian ex-johtaja Sari Baldauf, Tietoenatorin entinen toimitusjohtaja Matti Lehti, Atrian markkinointijohtaja Pasi Luostarinen sekä Stockmannin toimitusjohtaja Hannu Penttilä ja markkinointijohtaja Maaret Kuisma.

Vuodesta 2002 SOK:n pääjohtajana työskennellyt Neilimo uskoo hyvän menestyksensä johtuvan koko S-ryhmän pitkäjänteisestä ja systemaattisesta brändinrakennustyöstä.
– Brändi on aina yhteistyön tulos. Pidän itseäni ryhmäjohtajana, joka dynamisoi ja kannustaa joukkoja.

Neilimo haluaa korostaa, ettei brändiä pidä eikä edes voi rakentaa vain markkinoinnin ja mainonnan varaan. Se syntyy tekemisen tuloksena.

S-ryhmän brändi pohjaa Neilimon mukaan toiminta-ajatukseen, jonka ytimessä on palvelujen ja etujen tuottaminen asiakasomistajille. Ajatuksen jalkautus 34 000 ihmistä työllistävän yrityksen sisällä ei ole helppoa. Siksi S-ryhmä panostaa rutkasti koulutukseen.

Peruskoulutuksen lisäksi henkilöstön käytössä on sähköinen oppimisympäristö sekä S-ryhmän oma koulutusyksikkö Jollasinstituutti, joka tarjoaa 30 000 koulutuspäivää vuodessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    2. 2

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    3. 3

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    4. 4

      Suomen Yrittäjien tutkimus: Enemmistö kannattaa paikallista sopimista - ja vastustaa työtä alle minimipalkan

    5. 5

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    6. 6

      Suomi tarvitsee kaksi miljoonaa maahanmuuttajaa

    7. 7

      Osa ostaa jo itselleen luottokiellon

    8. 8

      Outo ilmiö työelämässä: Työkyky heikkeni nuoremmilla, parani vanhemmilla

    9. 9

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    10. 10

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    2. 2

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    3. 3

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    4. 4

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    5. 5

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    6. 6

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    7. 7

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    8. 8

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    9. 9

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    10. 10

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää