Valikko

Paakkanen ja Ollila ovat parhaat brändijohtajat

SOK:n pääjohtaja Kari Neilimo nousi uutena nimenä sijalle seitsemän, kun tutkimusyhtiö IROResearch kysyi Taloussanomien toimeksiannosta markkinoinnin ammattilaisten näkemyksiä Suomen parhaista brändijohtajista.
Kolmen kärjessä ei tapahtunut muutoksia viime vuoteen verrattuna. Suomen parhaaksi brändijohtajaksi vastaajat nimesivät Marimekon toimitusjohtajan Kirsti Paakkasen. Kakkosena pysyi Nokian hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila ja kolmosena Amer Sportsin toimitusjohtaja Roger Talermo.

Neilimon lisäksi 20 parhaan joukkoon kipusi viisi muuta uutta nimeä. Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen nousi listalta pudonneen edeltäjänsä Keijo Suilan tilalle. Amer Sportsin brändiosaamisesta kertoo viestintäjohtaja Max Alftanin nousu listalle.

Muita uusia nimiä olivat osakepotillaan otsikoihin lokakuussa noussut metsäkoneyhtiö Ponssen perustaja Einari Vidgrén, entinen mainosmies ja nykyinen HK-Ruokatalon toimitusjohtaja Kai Seikku sekä kiinteistönvälitysalaa kohahduttaneen Igglon hallituksen puheenjohtaja ja Taivas Innovationsin toimitusjohtaja Jussi Nurmio.

Vuoden tauon jälkeen takaisin listalle nousivat Hartwall Areenan omistaja, monitoimiliikemies ja tv:stäkin taas tuttu Harry Harkimo, TeliaSoneran markkinointijohtaja Thomas Pimenoff sekä Hesburgerin perustaja ja omistaja Heikki Salmela.

Yrityksinä mainintoja saivat Fazer, Finnair, Nokia, Paulig, Elisa ja Valio. Listaputoajia olivat Suilan ohella Nokian brändijohtaja Tapio Hedman, Metsäteollisuuden viestintäjohtaja Helena Aatinen, Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Paavo Aunola, Nokian ex-johtaja Sari Baldauf, Tietoenatorin entinen toimitusjohtaja Matti Lehti, Atrian markkinointijohtaja Pasi Luostarinen sekä Stockmannin toimitusjohtaja Hannu Penttilä ja markkinointijohtaja Maaret Kuisma.

Vuodesta 2002 SOK:n pääjohtajana työskennellyt Neilimo uskoo hyvän menestyksensä johtuvan koko S-ryhmän pitkäjänteisestä ja systemaattisesta brändinrakennustyöstä.
– Brändi on aina yhteistyön tulos. Pidän itseäni ryhmäjohtajana, joka dynamisoi ja kannustaa joukkoja.

Neilimo haluaa korostaa, ettei brändiä pidä eikä edes voi rakentaa vain markkinoinnin ja mainonnan varaan. Se syntyy tekemisen tuloksena.

S-ryhmän brändi pohjaa Neilimon mukaan toiminta-ajatukseen, jonka ytimessä on palvelujen ja etujen tuottaminen asiakasomistajille. Ajatuksen jalkautus 34 000 ihmistä työllistävän yrityksen sisällä ei ole helppoa. Siksi S-ryhmä panostaa rutkasti koulutukseen.

Peruskoulutuksen lisäksi henkilöstön käytössä on sähköinen oppimisympäristö sekä S-ryhmän oma koulutusyksikkö Jollasinstituutti, joka tarjoaa 30 000 koulutuspäivää vuodessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    7. 7

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    10. 10

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    4. 4

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    5. 5

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    10. 10

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää