Valikko

Viking Line korjaa pottia Itämerellä

Taistelu risteilykansan euroista kääntyi tänä vuonna Viking Linen eduksi. Yhtiö on kasvattanut matkustajamääräänsä vuoden sisällä 205 000 ihmisellä noin 5,6 miljoonaan matkustajaan.
Varatoimitusjohtaja Boris Ekmanin mukaan punaiset laivat onnistuivat myös nostamaan keskihintaa matkustajaa kohden.

– Tällaisia vuosia on ollut aika harvassa viime aikoina, sanoo Ekman.

Matkustajamäärät ovat kasvaneet erityisesti sesonkien ulkopuolella. Vaikka omien prosessien viilaus tuottaa hiljalleen tulosta, yhtiö on saanut vetoapua rakkaimmalta kilpailijaltaan Silja Linelta.

Runsaan seitsemän kuukauden mittainen myyntiaika irtisanomisineen sekä omistajavaihdos kesällä saivat Siljan pasmat sen verran sekaisin, että tulos näkyy kilpailijan kukkarossa. Siljan myllerrystä seuratessaan Viking päätti panostaa pysyvyyteen ja varovaisiin uudistuksiin.

Vaikka kilpailijan toilailut Silja Symphonylla viime lokakuussa tarjosivat aineistoa lukuisiin vitsin veistelyihin Maarianhaminan pääkonttorissa, matkustajamääriin jupakalla oli korkeintaan marginaalinen vaikutus. Liikettä näkyi lähinnä Ruotsin kokousristeilyissä.

– Saa nähdä miten Tallink osaa vaalia Siljan tuotemerkkiä. Me olemme kunnioittaneet Siljaa, sillä kilpailu on pitänyt hereillä, sanoo Ekman.

Seuraava etappi Viking Linella on uuden matkustaja-aluksen ottaminen käyttöön Helsingin ja Tallinnan välillä vuoden päästä. Viking Linen Rosella-alus on ollut selvästi altavastaajana Suomenlahden liikenteessä. Uuden aluksen myötä Viking Line vaihtanee reitin miehistön suomalaisesta virolaiseksi. Yhtiö käytännössä sitoi SAK:laisen

Merimies-unionin ja Kansainvälisen kuljetustyöläisten liiton ITF:n kädet oikeudenkäynnissä Britanniassa pari vuotta sitten. Prosessi on edelleen kesken EU–tuomioistuimessa.

– Pitkällä tähtäimellä meillä täytyy olla samat kilpailuedellytykset kuin kilpailijoillamme, muuten se on pelkkää aritmetiikkaa, Ekman toteaa.

Tarkoittaako se myös lipun vaihtoa, siitä yhtiö vielä vaikenee. Ekman antaa ymmärtää, että jos siitä koetaan olevan hyötyä, niin lippu vaihtuu. Tällä hetkellä Helsingin ja Tallinnan välisessä liikenteessä purjehtii aluksia Norjan, Italian, Viron ja Suomen lipun alla. Vain Viking Line ja Eckerö Line ovat purjehtineet suomalaisella miehistöllä.

Seuraava laivainvestointi on jo loppusuoralla. Uusi alus korvaa nykyisen Ålandsfärjanin kesällä 2009. Tavoitteena on houkutella varsinkin ruotsalaisia eläkeläisiä lyhyille risteilyille.

Pikku hiljaa myös yhtiön vanhat laivat ovat menossa remonttiin. Varsinkin ravintolakonseptit ovat menossa uusiksi. Viking Line aikoo kuitenkin edelleen pitää tiukasti kiinni 1950–luvun lopulla määritellystä peruslinjastaan: Punaiset laivat eivät ryhdy herraskaisiksi, vaan kansanomainen linja pitää. Ekman vertaa Viking Linea mielellään huonekaluvalmistaja Ikeaan.

– Sellainen joka tekee mööpeleitä pienissä sarjoissa, ei tienaa samalla tavalla kuin Ingvar Kamprad. Hän on sanonut, että hänen suurimpia ongelmiaan on ollut estää johtajia rakentamasta liian hienoja huonekaluja, nauraa Ekman.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    3. 3

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    4. 4

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    5. 5

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    8. 8

      Helsingissä reipas pörssipäivä, Nokia ja Kotipizza ponkaisivat

    9. 9

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    10. 10

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää