Viking Line korjaa pottia Itämerellä

Taistelu risteilykansan euroista kääntyi tänä vuonna Viking Linen eduksi. Yhtiö on kasvattanut matkustajamääräänsä vuoden sisällä 205 000 ihmisellä noin 5,6 miljoonaan matkustajaan.
Varatoimitusjohtaja Boris Ekmanin mukaan punaiset laivat onnistuivat myös nostamaan keskihintaa matkustajaa kohden.

– Tällaisia vuosia on ollut aika harvassa viime aikoina, sanoo Ekman.

Matkustajamäärät ovat kasvaneet erityisesti sesonkien ulkopuolella. Vaikka omien prosessien viilaus tuottaa hiljalleen tulosta, yhtiö on saanut vetoapua rakkaimmalta kilpailijaltaan Silja Linelta.

Runsaan seitsemän kuukauden mittainen myyntiaika irtisanomisineen sekä omistajavaihdos kesällä saivat Siljan pasmat sen verran sekaisin, että tulos näkyy kilpailijan kukkarossa. Siljan myllerrystä seuratessaan Viking päätti panostaa pysyvyyteen ja varovaisiin uudistuksiin.

Vaikka kilpailijan toilailut Silja Symphonylla viime lokakuussa tarjosivat aineistoa lukuisiin vitsin veistelyihin Maarianhaminan pääkonttorissa, matkustajamääriin jupakalla oli korkeintaan marginaalinen vaikutus. Liikettä näkyi lähinnä Ruotsin kokousristeilyissä.

– Saa nähdä miten Tallink osaa vaalia Siljan tuotemerkkiä. Me olemme kunnioittaneet Siljaa, sillä kilpailu on pitänyt hereillä, sanoo Ekman.

Seuraava etappi Viking Linella on uuden matkustaja-aluksen ottaminen käyttöön Helsingin ja Tallinnan välillä vuoden päästä. Viking Linen Rosella-alus on ollut selvästi altavastaajana Suomenlahden liikenteessä. Uuden aluksen myötä Viking Line vaihtanee reitin miehistön suomalaisesta virolaiseksi. Yhtiö käytännössä sitoi SAK:laisen

Merimies-unionin ja Kansainvälisen kuljetustyöläisten liiton ITF:n kädet oikeudenkäynnissä Britanniassa pari vuotta sitten. Prosessi on edelleen kesken EU–tuomioistuimessa.

– Pitkällä tähtäimellä meillä täytyy olla samat kilpailuedellytykset kuin kilpailijoillamme, muuten se on pelkkää aritmetiikkaa, Ekman toteaa.

Tarkoittaako se myös lipun vaihtoa, siitä yhtiö vielä vaikenee. Ekman antaa ymmärtää, että jos siitä koetaan olevan hyötyä, niin lippu vaihtuu. Tällä hetkellä Helsingin ja Tallinnan välisessä liikenteessä purjehtii aluksia Norjan, Italian, Viron ja Suomen lipun alla. Vain Viking Line ja Eckerö Line ovat purjehtineet suomalaisella miehistöllä.

Seuraava laivainvestointi on jo loppusuoralla. Uusi alus korvaa nykyisen Ålandsfärjanin kesällä 2009. Tavoitteena on houkutella varsinkin ruotsalaisia eläkeläisiä lyhyille risteilyille.

Pikku hiljaa myös yhtiön vanhat laivat ovat menossa remonttiin. Varsinkin ravintolakonseptit ovat menossa uusiksi. Viking Line aikoo kuitenkin edelleen pitää tiukasti kiinni 1950–luvun lopulla määritellystä peruslinjastaan: Punaiset laivat eivät ryhdy herraskaisiksi, vaan kansanomainen linja pitää. Ekman vertaa Viking Linea mielellään huonekaluvalmistaja Ikeaan.

– Sellainen joka tekee mööpeleitä pienissä sarjoissa, ei tienaa samalla tavalla kuin Ingvar Kamprad. Hän on sanonut, että hänen suurimpia ongelmiaan on ollut estää johtajia rakentamasta liian hienoja huonekaluja, nauraa Ekman.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    2. 2

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    3. 3

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    4. 4

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    5. 5

      Haluaisitko asuntolainan jopa 45 vuodeksi? Viranomainen varoittaa

    6. 6

      Turvapaikanhakijoiden määrät laskevat – jo satoja työpaikkoja kadonnut

    7. 7

      ”Ruuhka on aiheuttanut kohtuutonta haittaa” – Kela palkkaa lisää työntekijöitä

    8. 8

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    9. 9

      Saksassa lasketaan jo EKP:n jättielvytyksen tappioita

    10. 10

      12 todella outoa temppua työhaastattelussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    2. 2

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    3. 3

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    4. 4

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    5. 5

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    6. 6

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    7. 7

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    8. 8

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    9. 9

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    10. 10

      Kommentti: Perustuslaista viis – työnvälitystä yksityistetään nyt väkipakolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    2. 2

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää