Nettimainonnan kasvu jatkuu

Varovaista kasvua ja uudenlaisia ratkaisuja. Sellaiselta näyttää mainosvuosi 2007 Taloussanomien haastattelemien media- ja markkinointiammattilaisten kristallipallossa.


– Pelkkä huutaminen on tullut tiensä päähän, kun budjetit eivät enää kasva ja tuloksia pitää saada aikaan. Siksi mainostajien on päästävä aidosti lähelle ihmisiä, tiivistää mediatoimisto Happi Mindsharen toimitusjohtaja Tina Terho.

Hapella on Terhon mukaan hyviä kokemuksia esimerkiksi musiikkivideoiden avulla toteutetuista tuotelanseerauksista. Brändi on vahvempi, kun sillä on selkeä paikka kuluttajien elämässä.

Mainostajien Liiton syyskuinen mainosbarometri lupaili kasvua muun muassa verkko-, suora- ja mobiilimainonnalle, televisio- ja myymälämainonnalle sekä tapahtumamarkkinoinnille.

Taloussanomien kiertohaastattelussa esiin nousi sähköisen median ohella tapahtumamarkkinointi, johon uskovat esimerkiksi Huoneistokeskusta ja SKV:tä hallinnoivan Realia Groupin markkinointi- ja viestintäjohtaja Jaana Painilainen sekä mainostoimisto McCann Helsingin toimitusjohtaja Anni Ronkainen.

Ronkainen sanoo, että markkinoiden jatkuva pirstoutuminen asettaa entistäkin suurempia haasteita joukkoviestimille. Siksi markkinointiviestintä siirtyy lähemmäksi kauppaa ja jakeluteihin.

– Päivittäistavarakaupassa kannattaa seurata, mitä isot kansainväliset mainostajat tekevät, hän vinkkaa.

Varsinaisen mediamainonnan kokonaiskasvusta asiantuntijat veikkaavat kutakuinkin viime vuoden tasoista. Viime vuoden tammi–marraskuussa kasvu ylsi TNS Gallupin mukaan 3,8 prosenttiin. Koko vuoden luvut saadaan parin viikon päästä.

Tälle vuodelle enemmistö haastatelluista odottaa kolmen prosentin kasvua. Eniten paisuu edelleen verkkomainonta, vaikka sen kasvu hidastuikin marraskuussa 6,3 prosenttiin. Koko tammi-marraskuun luku oli 20,2 prosenttia.

Microsoftin online-palvelujen myyntijohtaja Mikko Ketola uskoo, että verkkomainonta lisääntyy tänä vuonna jopa viimevuotista enemmän ja yltää 30 prosentin kasvuun. Arvio ei sisällä hakusanamainontaa.

Ketola perustelee optimismiaan hyvin sujuneilla vuosisopimusneuvotteluilla ja mediatoimistopalautteella.

– Alkuvuosi näyttää siltä, että näiden lukujen mukaisesti myös mennään.

Mediatoimisto Vizeumin toimitusjohtaja Jyri Seppä on Ketolan kanssa samaa mieltä: verkko on tämänkin vuoden selkeä voittaja.

– Suomi on vielä jäljessä muista Pohjoismaista ja käytännössä kaikilla toimialoilla on verkossa paljon kehittämistä.

– Päivittäistavarapuolella panostukset ovat vielä vaatimattomia, mutta siirtymiä tulee tapahtumaan. Automainonnassa verkon osuus on jo yli keskiarvon, mutta lisääntyy varmaan edelleen.

Seppä uskoo myös liikkuvan kuvan läpimurtoon – sekä ammattilaisten että kotikäyttäjien tekemänä.

– YouTube-maailma kertoo mediakäytön muutoksesta. Se ei ole vielä Suomessa heijastunut mediaeuroihin, mutta siellä kuplii iso juttu, Seppä vakuuttaa.

Verkon perässä koko markkinaa parempaan kasvuun ylsivät viime vuonna myös televisio ja ilmaisjakelulehdet.

Tästäkin vuodesta on tulossa television vuosi, väittää Nelosen markkinointijohtaja Hans Edin.

– Neuvottelemme tällä hetkellä erittäin aktiivisesti vuosisopimuksista. Yleistuntuma on, että tv:tä kohtaan on erittäin paljon kiinnostusta.

Kiinnostusta nostaa tv-kentän muutos uusine kanavineen, vaikka mainosrahoitteiselle puolelle tuleekin vain yksi uusi kanava eli Nelosen Jim. Suuria muutoksia Edin ei silti odota, sillä digitalisaatio on edennyt vähitellen ja monet kuluttajat ovat sen jo kohdanneet.

Hän uskoo kuitenkin, että mainostajat ovat nyt valmiita siirtämään panostuksia printtimedioista sähköiselle puolelle.

Sanomalehtien ilmoitustilaa kauppaavassa Kärkimediassa alkaneen vuoden näkymät ovat silti valoisat.

– Näyttää siltä, että ilmaisjakelulehtien kovin kasvu on ohi. Maakuntalehtien ilmoitusmyynti sujuu hyvin, markkinointijohtaja Jukka Kohonen iloitsee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    2. 2

      Suvi- ja Palta-veneet myydään uudelle yhtiölle

    3. 3

      Asuntokaupan kahtiajako repesi entisestään

    4. 4

      Lapsi hoitoon viimeistään 1,5-vuotiaana, isälle 6 kk vapaa – näin EK uudistaisi perhevapaita

    5. 5

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    6. 6

      Asuntokaupan 10 vaaran merkkiä – näin vältät astumasta miinaan

    7. 7

      Ohjelmistotalo palkkaa sata Turkuun: ”Turus on tarjol selvästen kaikkest enempi ossamist”

    8. 8

      Berner: Seuraavan sukupolven 5G-verkot voivat tuoda Suomeen uusia operaattoreita

    9. 9

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    10. 10

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    5. 5

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    6. 6

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    7. 7

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    8. 8

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    9. 9

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    10. 10

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    7. 7

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää