Valikko

Nettimainonnan kasvu jatkuu

Varovaista kasvua ja uudenlaisia ratkaisuja. Sellaiselta näyttää mainosvuosi 2007 Taloussanomien haastattelemien media- ja markkinointiammattilaisten kristallipallossa.


– Pelkkä huutaminen on tullut tiensä päähän, kun budjetit eivät enää kasva ja tuloksia pitää saada aikaan. Siksi mainostajien on päästävä aidosti lähelle ihmisiä, tiivistää mediatoimisto Happi Mindsharen toimitusjohtaja Tina Terho.

Hapella on Terhon mukaan hyviä kokemuksia esimerkiksi musiikkivideoiden avulla toteutetuista tuotelanseerauksista. Brändi on vahvempi, kun sillä on selkeä paikka kuluttajien elämässä.

Mainostajien Liiton syyskuinen mainosbarometri lupaili kasvua muun muassa verkko-, suora- ja mobiilimainonnalle, televisio- ja myymälämainonnalle sekä tapahtumamarkkinoinnille.

Taloussanomien kiertohaastattelussa esiin nousi sähköisen median ohella tapahtumamarkkinointi, johon uskovat esimerkiksi Huoneistokeskusta ja SKV:tä hallinnoivan Realia Groupin markkinointi- ja viestintäjohtaja Jaana Painilainen sekä mainostoimisto McCann Helsingin toimitusjohtaja Anni Ronkainen.

Ronkainen sanoo, että markkinoiden jatkuva pirstoutuminen asettaa entistäkin suurempia haasteita joukkoviestimille. Siksi markkinointiviestintä siirtyy lähemmäksi kauppaa ja jakeluteihin.

– Päivittäistavarakaupassa kannattaa seurata, mitä isot kansainväliset mainostajat tekevät, hän vinkkaa.

Varsinaisen mediamainonnan kokonaiskasvusta asiantuntijat veikkaavat kutakuinkin viime vuoden tasoista. Viime vuoden tammi–marraskuussa kasvu ylsi TNS Gallupin mukaan 3,8 prosenttiin. Koko vuoden luvut saadaan parin viikon päästä.

Tälle vuodelle enemmistö haastatelluista odottaa kolmen prosentin kasvua. Eniten paisuu edelleen verkkomainonta, vaikka sen kasvu hidastuikin marraskuussa 6,3 prosenttiin. Koko tammi-marraskuun luku oli 20,2 prosenttia.

Microsoftin online-palvelujen myyntijohtaja Mikko Ketola uskoo, että verkkomainonta lisääntyy tänä vuonna jopa viimevuotista enemmän ja yltää 30 prosentin kasvuun. Arvio ei sisällä hakusanamainontaa.

Ketola perustelee optimismiaan hyvin sujuneilla vuosisopimusneuvotteluilla ja mediatoimistopalautteella.

– Alkuvuosi näyttää siltä, että näiden lukujen mukaisesti myös mennään.

Mediatoimisto Vizeumin toimitusjohtaja Jyri Seppä on Ketolan kanssa samaa mieltä: verkko on tämänkin vuoden selkeä voittaja.

– Suomi on vielä jäljessä muista Pohjoismaista ja käytännössä kaikilla toimialoilla on verkossa paljon kehittämistä.

– Päivittäistavarapuolella panostukset ovat vielä vaatimattomia, mutta siirtymiä tulee tapahtumaan. Automainonnassa verkon osuus on jo yli keskiarvon, mutta lisääntyy varmaan edelleen.

Seppä uskoo myös liikkuvan kuvan läpimurtoon – sekä ammattilaisten että kotikäyttäjien tekemänä.

– YouTube-maailma kertoo mediakäytön muutoksesta. Se ei ole vielä Suomessa heijastunut mediaeuroihin, mutta siellä kuplii iso juttu, Seppä vakuuttaa.

Verkon perässä koko markkinaa parempaan kasvuun ylsivät viime vuonna myös televisio ja ilmaisjakelulehdet.

Tästäkin vuodesta on tulossa television vuosi, väittää Nelosen markkinointijohtaja Hans Edin.

– Neuvottelemme tällä hetkellä erittäin aktiivisesti vuosisopimuksista. Yleistuntuma on, että tv:tä kohtaan on erittäin paljon kiinnostusta.

Kiinnostusta nostaa tv-kentän muutos uusine kanavineen, vaikka mainosrahoitteiselle puolelle tuleekin vain yksi uusi kanava eli Nelosen Jim. Suuria muutoksia Edin ei silti odota, sillä digitalisaatio on edennyt vähitellen ja monet kuluttajat ovat sen jo kohdanneet.

Hän uskoo kuitenkin, että mainostajat ovat nyt valmiita siirtämään panostuksia printtimedioista sähköiselle puolelle.

Sanomalehtien ilmoitustilaa kauppaavassa Kärkimediassa alkaneen vuoden näkymät ovat silti valoisat.

– Näyttää siltä, että ilmaisjakelulehtien kovin kasvu on ohi. Maakuntalehtien ilmoitusmyynti sujuu hyvin, markkinointijohtaja Jukka Kohonen iloitsee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    4. 4

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      ”Kahvin steve jobs” väistyy Starbucksin johdosta – huhuttu lähtevän politiikkaan

    10. 10

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää