Bisnesväki fanittaa Finnairia

Nokia vei voiton myös b-to-b-brändien luokassa, kun tutkimusyhtiö IROResearch kysyi loka–marraskuussa Taloussanomien toimeksiannosta markkinoinnin ammattilaisten näkemyksiä Suomen parhaista bränditaloista. Kysymys b-to-b-brändeistä oli mukana bränditalotutkimuksessa ensimmäistä kertaa.
Matkapuhelinjätti oli kisan selvä ykkönen. Lähes yhtä selvä kakkonen oli lentoyhtiö Finnair. Kolmossijan jakoivat hissiyhtiö Kone ja konepajakonserni Metso.

Kymmenen parhaan joukkoon ylsivät myös teleoperaattori Elisa, designyhtiö Iittala, mediatalo Alma Media, kuljetusyhtiö DHL, mainostoimisto PHS ja Suomen Posti.

Finnair sai kiitosta luotettavuudesta, kotimaisuudesta ja kohderyhmän ymmärtämisestä. Finnairin kaupallisen ryhmän johtajaa Mika Perhoa tämä ei yllätä, sillä yhtiön reittiverkosto on viritetty juuri liikematkustajien tarpeiden mukaiseksi.

– Helsingistä pitää päästä nonstoppina joka puolelle maailmaa ja takaisin. Tärkeää ovat inhimilliset lähtöajat, parhaat mahdolliset kentät ja ennen kaikkea luotettavuus, joka on meillä ihan brändiarvona.

Yritysten välinen mediamainonta on viime vuosina vähentynyt, kun yritykset ovat siirtäneet mainontaansa enenevässä määrin verkkoon.

Finnair satsaa silti valtaosan mainoseuroistaan televisiomainontaan – tosin Suomen rajojen ulkopuolella.

– 2000-lukua on meillä leimannut Aasian-strategia. Suurin haasteemme on tuoda Finnairia esille muualla kuin kotimarkkina-alueella.

Aasiassa Internet ei Perhon mukaan ole vielä noussut merkittäväksi matkapalveluiden myynti- ja markkinointikanavaksi.

Taitavaksi viestijäksi ja brändinrakentajaksi kehutun Koneen suurin haaste on Finnairin tavoin yhtiön brändin vahvistaminen kotimaan ulkopuolella.

– Globaalin markkinointitiimimme resursseista ja ajasta valtaosa kuluu tällä hetkellä Aasiassa ja muilla kasvavilla markkinoilla, markkinointi- ja laatujohtaja Tuomas Kahri kertoo.

Koneen palvelukseen vajaa vuosi sitten siirtynyt Kahri kiittää edeltäjiään pitkäjänteisyydestä.

– Koneen brändiä on rakennettu vuosia hyvin järjestelmällisesti ja selkeästi yhden brändin strategian kautta.

Viime vuoden lopulla julkistettu Marimekko-yhteistyö istuu Kahrin mielestä hyvin Koneen brändimaailmaan.

– Kone tunnetaan tässä bisneksessä innovaattorina ja tämä laajentaa innovaation käsitettä.

Koneen markkinointiviestinnässä perinteisen mediamainonnan rooli on aina ollut pieni.

– Tässä bisneksessä ei voi koskaan aliarvioida henkilökohtaisen kontaktin roolia, kun kaupat ovat niin suuria, Kahri perustelee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    2. 2

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    3. 3

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    4. 4

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    5. 5

      Haluaisitko asuntolainan jopa 45 vuodeksi? Viranomainen varoittaa

    6. 6

      Turvapaikanhakijoiden määrät laskevat – jo satoja työpaikkoja kadonnut

    7. 7

      ”Ruuhka on aiheuttanut kohtuutonta haittaa” – Kela palkkaa lisää työntekijöitä

    8. 8

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    9. 9

      Saksassa lasketaan jo EKP:n jättielvytyksen tappioita

    10. 10

      12 todella outoa temppua työhaastattelussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    2. 2

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    3. 3

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    4. 4

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    5. 5

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    6. 6

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    7. 7

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    8. 8

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    9. 9

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    10. 10

      Kommentti: Perustuslaista viis – työnvälitystä yksityistetään nyt väkipakolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    2. 2

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää