Valikko

Bisnesväki fanittaa Finnairia

Nokia vei voiton myös b-to-b-brändien luokassa, kun tutkimusyhtiö IROResearch kysyi loka–marraskuussa Taloussanomien toimeksiannosta markkinoinnin ammattilaisten näkemyksiä Suomen parhaista bränditaloista. Kysymys b-to-b-brändeistä oli mukana bränditalotutkimuksessa ensimmäistä kertaa.
Matkapuhelinjätti oli kisan selvä ykkönen. Lähes yhtä selvä kakkonen oli lentoyhtiö Finnair. Kolmossijan jakoivat hissiyhtiö Kone ja konepajakonserni Metso.

Kymmenen parhaan joukkoon ylsivät myös teleoperaattori Elisa, designyhtiö Iittala, mediatalo Alma Media, kuljetusyhtiö DHL, mainostoimisto PHS ja Suomen Posti.

Finnair sai kiitosta luotettavuudesta, kotimaisuudesta ja kohderyhmän ymmärtämisestä. Finnairin kaupallisen ryhmän johtajaa Mika Perhoa tämä ei yllätä, sillä yhtiön reittiverkosto on viritetty juuri liikematkustajien tarpeiden mukaiseksi.

– Helsingistä pitää päästä nonstoppina joka puolelle maailmaa ja takaisin. Tärkeää ovat inhimilliset lähtöajat, parhaat mahdolliset kentät ja ennen kaikkea luotettavuus, joka on meillä ihan brändiarvona.

Yritysten välinen mediamainonta on viime vuosina vähentynyt, kun yritykset ovat siirtäneet mainontaansa enenevässä määrin verkkoon.

Finnair satsaa silti valtaosan mainoseuroistaan televisiomainontaan – tosin Suomen rajojen ulkopuolella.

– 2000-lukua on meillä leimannut Aasian-strategia. Suurin haasteemme on tuoda Finnairia esille muualla kuin kotimarkkina-alueella.

Aasiassa Internet ei Perhon mukaan ole vielä noussut merkittäväksi matkapalveluiden myynti- ja markkinointikanavaksi.

Taitavaksi viestijäksi ja brändinrakentajaksi kehutun Koneen suurin haaste on Finnairin tavoin yhtiön brändin vahvistaminen kotimaan ulkopuolella.

– Globaalin markkinointitiimimme resursseista ja ajasta valtaosa kuluu tällä hetkellä Aasiassa ja muilla kasvavilla markkinoilla, markkinointi- ja laatujohtaja Tuomas Kahri kertoo.

Koneen palvelukseen vajaa vuosi sitten siirtynyt Kahri kiittää edeltäjiään pitkäjänteisyydestä.

– Koneen brändiä on rakennettu vuosia hyvin järjestelmällisesti ja selkeästi yhden brändin strategian kautta.

Viime vuoden lopulla julkistettu Marimekko-yhteistyö istuu Kahrin mielestä hyvin Koneen brändimaailmaan.

– Kone tunnetaan tässä bisneksessä innovaattorina ja tämä laajentaa innovaation käsitettä.

Koneen markkinointiviestinnässä perinteisen mediamainonnan rooli on aina ollut pieni.

– Tässä bisneksessä ei voi koskaan aliarvioida henkilökohtaisen kontaktin roolia, kun kaupat ovat niin suuria, Kahri perustelee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    3. 3

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    4. 4

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    5. 5

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    8. 8

      Helsingissä reipas pörssipäivä, Nokia ja Kotipizza ponkaisivat

    9. 9

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    10. 10

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää