Valikko

Advertising.com yrittää Suomessa

Uudet tulokkaat sekoittavat suomalaisen verkkomainonnan ja -markkinoinnin pakkaa. Kaikki on valmista tulospohjaiseen verkkomainontaan, uskoo toimiston Suomeen perustanut Advertising.com.
– Nyt on hyvä aika tulla tänne meidän mallillamme. Suomessa kilpailu lisääntyy, ja mainostajien on alettava ajatella kampanjoidensa tehokkuutta. Ne eivät voi enää keskittyä pelkkään brändäämiseen, sanoo Advertising.comin Pohjois-Euroopan toimitusjohtaja Per Kristian Tandberg.

Toimiston Suomeen on avannut vastikään myös Google, joka omistaa viisi Prosenttia AOL Time Warnerista. Mediajätti AOL Time Warner taas omistaa Advertising.comin.

– Googlen tulo samaan aikaan meidän kanssamme on sattumaa. Uskon, että täydennämme toistemme toimintaa. Kummallakin yhtiöllä on hyvä liiketoimintamalli. Se auttaa vetämään mainostajia online-puolelle.

AOL:n ostotarjous ruotsalaisesta TradeDoublerista voi myös tuoda muutoksia verkkomainonnan pelurien keskinäisiin suhteisiin, vaikka osapuolet eivät vielä hiisku asiasta.

Digitodayn saamien tietojen mukaan ostaja on Advertising.com. Jos TradeDoubler-kauppa toteutuu, ruotsalaisyhtiöstä tulee Advertising.comin tytäryhtiö.

Advertising.com tekee yhteistyötä isojen hakukoneiden, kuten Googlen kanssa. Googlen läsnäoloa ja huomioarvoa Suomessa voi ja kannattaa Tandbergin mielestä hyödyntää.

– Olemme samassa markkinassa, mikä tarkoittaa, että mainostajat kiinnittävät enemmän huomiota online-panostukseen. Markkina on enemmän kuin riittävän iso muillekin pelureille. Kilpailua on. Me keskitymme tulospohjaiseen mainontaan ja kohdistamiseen.

Asiakas maksaa vain tuloksesta

Suomalaisten verkkokäyttäytymisen kehitys on Tandbergin mukaan muutaman vuoden muita Pohjoismaita jäljessä. Kehitys näyttää vievän muiden Pohjoismaiden tavoin kohti mainosten näyttämismäärään perustuvaa cpm-pohjaista mainontaa.

Isot yhtiöt vievät Tandbergin mukaan markkinointiaan verkkoon. Koko ala kasvaa vauhdilla.

– Vielä vuosi pari sitten isot yhtiöt käyttivät 2–5 prosenttia markkinointivaroistaan online-kanavaan. Nyt ne käyttävät siihen jopa 50 prosenttia.

Advertising.com lähtee tulospohjaisesta ajattelusta; tilaava asiakas maksaa vain toteutuneista tuloksista. Verkkojulkaisijalle maksetaan myymättömistä mainospaikoista.

Yhtiö perustaa toimintansa sivustoista koostuvaan verkostoon ja kuluttajan ostokäyttäytymisen seurantaan. Mainontaan liittyviä tietoja kerätään selaimen evästeisiin.

Yhtiön AdLearn-teknologian ajatus on oppia, missä mitäkin kannattaa mainostaa. Ohjelma asettaa käyttäjän selaimeen evästeen, jonka avulla kyseinen käyttäjä tunnistetaan myöhemmin hänen saapuessaan jollekin verkoston sivulle. Mainos näytetään sen perusteella, mitä hänen aiemmasta käyttäytymisestään tiedetään.

– Pyrimme tarjoamaan sellaista mainontaa, jota kuluttaja haluaa. Muutamme myymättömän mainostilan AdLearnillä rahaksi. Myös mainostaja saa parempia tuloksia. Sillä erotumme muista, sanoo Advertising.com Finlandin toimitusjohtaja Pasi Hokkanen.

Myymätöntä mainostilaa on Hokkasen mukaan suomalaisilla saiteilla paljon.

– Etusivut on yleensä myyty, mutta 70 prosenttia sivujen tilasta ei. Pystymme rakentamaan verkostoja, koska sivustojen on ajateltava myymätöntä mainostilaansa. Jos ne antavat sen meille, teemme siitä tuottavan, sanoo Hokkanen.

Eväste on mainostajan ystävä

Moni kuluttaja pitää verkkomainontaa häiritsevänä, ja moni haluaa mainoksista eroon.

– Se on ihan hyvä. Ihmisillä pitää olla valinnan mahdollisuus. Mainokset verkossa kuitenkin toimivat ja antavat mainostajille enemmän sijoitetun pääoman tuottoa. Verkossa sisältö on ilmaista kuluttajalle siksi, että julkaisija rahoittaa toimintansa mainostuloilla, sanoo Tandberg.

Joidenkin tutkimusten perusteella 15 prosenttia suomalaisista internet-käyttäjistä poistaa selaimensa evästeet vähintään kerran viikossa. Useimmin evästeitä poistavat 15–34-vuotiaat miehet. Taustalla
on tietosuoja- ja tietoturvapelkoja.

Advertising.comin mukaan 96 prosenttia netin käyttäjistä ei kuitenkaan tee evästeilleen mitään.

Mainoslogiikka toimii niin, että jos evästeet pistää pois päältä, saa ”huonompia”, kohdistamattomia mainoksia.

– Eväste on hyvä asia, koska se tekee sisällöstä ja käyttäjäkokemuksesta paremman. Cookie is your friend, sanoo Hokkanen.

Yhdysvalloissa vuonna 1998 perustettu Advertising.com tuli Eurooppaan vuonna 2000. Nyt yhtiöllä on toimipaikat Suomen ohella Britanniassa, Saksassa, Ranskassa, Espanjassa, Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Japanissa ja Hollannissa.

Advertising.com tavoittaa CommScoren mittauksella Euroopassa 65–70 prosenttia yksittäisistä internet-kävijöistä kuukaudessa. Yhdysvalloissa luku on saman mittauksen mukaan 85 prosenttia. Yhtiön tiedotteen mukaan Adlearn-ohjelma toimittaa 75 miljardia kohdistettua sivulatausta kuukaudessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    4. 4

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    7. 7

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      IMF huolissaan: Velkaantuminen lisännyt kotitalouksien haavoittuvuutta

    10. 10

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää