Valikko

Mediatutkimus: Digitaalisuus jakaa suomalaiset

Digitalisaation aiheuttamat mediakäyttäytymisen muutokset etenevät kahdella kaistalla, kertoo Taloustutkimuksen käynnissä oleva eMedia 2007 -tutkimus.
Tutkimusjohtaja Kari Roosen mukaan tutkimuksen ensimmäiset tulokset osoittavat, että asenteiltaan ja arvoiltaan modernit suomalaiset käyttävät medioita eri tavoin kuin perinteiset mediakuluttajat.

– Esimerkiksi maaseudulla asuva moderni mediakuluttaja voi kokea sanomalehden liian hitaana mediana: uutiset on jo luettu netistä, kun lehti saapuu puolelta päivin. Samaan aikaan toisaalla traditionaalinen mediakuluttaja kritisoi internetiä siitä, ettei se voi korvata paikallislehtiä niiden ainutlaatuisen paikallisuuden vuoksi.

Kansainvälisyys jakaa

Myös suhtautuminen kansainväliseen mediaan jakaa suomalaisia.

– Kun maailmalla tapahtuu jotain kansainvälisesti merkittävää, siirtyvät modernit mediakuluttajat kansainvälisiin medioihin hakemaan mahdollisimman reaaliaikaista informaatiota. Traditionaaliset sen sijaan luottavat enemmän kotimaiseen mediaan ja pitävät sitä luotettavampana, Roose kuvailee.

Taloustutkimuksen sekä mainostoimisto Hasan & partnersin ja mediatoimisto Dagmarin tekemän eMedia 2007 -tutkimuksen kvalitatiivinen osuus tehtiin vuoden 2006 lopussa. Tutkimuksen kvantitatiivinen osuus on juuri käynnistymässä ja lopulliset tulokset valmistuvat helmi–maaliskuun vaihteessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    9. 9

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    10. 10

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää