Valikko

Cisco tarjoaa nettivideoita yrityksille

Ensin tietoverkkoihin siirtyi ääni, nyt tulossa on videokuva. Kuluttajapuolella tapahtunut videovallankumous voidaan valjastaa myös yritysten hyödyksi, kertoo Ciscon tekninen asiantuntija Tomi Jalonen.


Ciscon videovyörytys alkoi viime syksynä vielä tutussa ja turvallisessa pc-koneiden ja internetin ympäristössä. Uuteen videojärjestelmään kuului laitteita, joilla vaikkapa tavallisen videokameran kuva muutetaan digitaaliseen muotoon. Näitä videoita käsittelee Digital Media Manager -ohjelmisto, jolla videokuvaa ja sen jakelua hallitaan älykkäästi vaikka joka puolelle maailmaa. Käyttäjälle videot näkyvät selaimen kautta erillisessä portaalissa.

Järjestelmän perusidea on se, että yritykset voivat itse tuottaa helposti videoita, ja jaella niitä työntekijöille ja asiakkaille. Tuotejulkistukset tai työntekijöiden koulutus hoituu helpommin videoiden kautta, ja matkapäiviä säästyy.

Kaikki videokuvan välitys tietoverkkoon

Nyt julkistettu uusi järjestelmä vie Ciscon aivan uusille vesille. Cisco Digital Signage -järjestelmä on tarkoitettu ohjaamaan esimerkiksi kauppakeskusten ja myymälöiden mainostauluja, tai yritysten tiloissa olevia näyttöjä ja televisioita. Ruuduissa voidaan pyörittää vaikkapa mainoksia, opasteita tai yrityksen koulutusmateriaalia.

Perinteisesti kuvaa on välitetty mainostauluihin tv-kaapelia myöten dvd-soittimelta tai pc-koneelta joka on ohjannut vain yhtä ruutua. Ciscon ratkaisussa näyttöön kytketään digiboksin tapainen laite, Digital Media Player, joka muuntaa lähiverkossa kulkevan ip-liikenteen television videokuvaksi. Kuva voidaan lähettää yhdeltä koneelta vaikkapa koko Suomen kauppoihin.

– Näytön voi jakaa osiin. Esimerkiksi kaupan näyttötaulussa voi videokuvan vieressä olla mainos, ja alareunassa voisi liikkua teksti muuttuneesta aukioloajasta, kertoo Ciscon tekninen asiantuntija Tomi Jalonen.

Digital Signage -järjestelmän idea on juuri se, että näyttöihin välitettävää tietoa voi muokata vapaasti, ja sitä voi automatisoida kellonajan ja tilanteen mukaan. Esimerkiksi ruuhkatilanteessa näytöt voisivat ryhtyä opastamaan asiakkaita vapaille kassoille ja tyhjemmille turvatarkastuspisteille.

Cisco työntyy kuluttajan arkeen

Ciscon esittelemä tekniikka ei sinänsä ole uutta, mutta toista tällaista kokonaisuutta ei markkinoilla ilmeisesti ole. Ciscon tekninen johtaja Jaakko Hyttinen myöntää, että tuotteen myyminen vie Ciscon aivan uusille urille. Kun perinteisesti tuotteita on myyty tietotekniikkaväelle, ryhdytään nyt lähestymään esimerkiksi yritysten markkinointiosastoja, jotka eivät Ciscoa tunne.

Hyttinen kertoo ettei kysymys ole sattumasta. Cisco yrittää nyt määrätietoisesti laajentua kuluttajien pariin ja tehdä myös brändiään laajemmin tunnetuksi. Tietä tasoitetaan jopa uudella logolla ja nimellä, josta on tiputettu pois sana Systems.

Cisco Digital Signage

  • Järjestelmän perusta on Cisco Digital Media Manager -ohjelmisto, joka ohjaa videokuvan ja siihen liittyvän esitysmateriaalin levitystä tietokoneille.
  • Digital Signage on lisäosa, joka tuo jakelun muillekin kuin tietokoneille, esimerkiksi mainosruutuihin ja televisioihin.
  • Näytön yhteyteen tarvitaan Digital Media Player -laite, joka muuntaa lähiverkossa kulkevan ip-liikenteen televisiolle tai näytölle sopivaan muotoon.
  • Järjestelmällä voi keskitetysti hallita esimerkiksi koulutus- tai markkinointivideoiden jakelua vaikkapa kauppaketjun kaikkiin liikkeisiin tai yrityksen konttoreihin ympäri maailman.
  • Yhden näytön videokuva vie verkkokaistaa korkeintaan 12 megabittiä sekunnissa, eli välitys onnistuu tavallisessa lähiverkossa.
  • Järjestelmän hinnat alkavat reilusta 50 000 eurosta, joten se on vielä suunnattu suuremmille kaupoille ja yrityksille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    8. 8

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    9. 9

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    10. 10

      Helsingissä reipas pörssipäivä, Nokia ja Kotipizza ponkaisivat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    5. 5

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    6. 6

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää