Valikko

Internet imee euroja vaalimainonnasta

Maaliskuun eduskuntavaalit ovat ensimmäiset todelliset verkkovaalit. Puolueet ovat sijoittaneet verkkomainontaan ennätysmäärän rahaa.
Vaikka verkko on medioista edullisin, siihen käytettävä rahamäärä on kasvanut suhteellisesti eniten viime eduskuntavaaleihin verrattuna.

Keskusta upottaa verkkoon satatuhatta euroa, mikä sisältää myös keskusta.fi-sivujen uudistamiskuluja. Vaalipäällikkö Jarmo Korhosen mukaan edellisissä eduskuntavaaleissa nettiin ei juuri ropoja uhrattu.

Sdp:n kampanjaa vetävä Vesa Mauriala on uhonnut demareiden olevan johtava nettipuolue. Sen verkkopanostus on tänä vuonna kymmeniätuhansia euroja suurempi kuin viime eduskuntavaaleissa. Tarkkaa summaa Mauriala ei halua paljastaa.

– Olemme freesanneet puolueen sivut. Laitamme sinne verkkolehden nopean viestinnän välineeksi.

– Verkkoon aukeaa myös alle nelikymppisille suunnattu interaktiivinen kampanjasivusto. Teemme sähköpostikampanjan, joka toteutetaan vähän samalla tavalla kuin Sauli Niinistöllä presidentinvaaleissa. Odotamme jopa satojatuhansia kontakteja.

Vihreät perustavat verkkopanostuksena tutkimuksiin, joiden mukaan vihreitä äänestävä valitsee ehdokkaansa muita useammin verkossa.

– Haluamme herättää keskustelua ja ottaa kysymyksiä vastaan. Verkkokampanjamme ei ole pelkkä show, sanoo kampanjapäällikkö Iiris Kivimäki.

Kärkipuolueet terästävät tänä vuonna vaalikampanjointiaan suurten ja maineikkaiden mainostoimistojen avulla. Keskusta on siirtynyt PHS:n, demarit Dynamon ja vihreät Taivaan asiakkaaksi. Kokoomus jatkaa yhteistyötä Bob Helsingin kanssa, joka hoiti Sauli Niinistön menestyksekkään kampanjan presidentinvaaleissa.

Työväen presidentti ja pahvi-Sauli ovat jääneet kummittelemaan puolueväen mieliin. Mainostoimistoissa epäillään, että puolueiden aiempaa suurempi satsaus markkinointiin juontaa juurensa taannoisiin presidentinvaaleihin.

– Niinistön kampanjalla osattiin sohaista oikeaan kohtaan. Se toi ihan erilaisen värinän koko kilpaan, projektijohtaja David Gamrasni Taivaasta sanoo.

Kaikkien puolueiden budjetit ovat kasvaneet edellisistä vaaleista, joten mainostoimistojen palveluksista on myös varaa maksaa. Keskustan puolentoista miljoonan euron budjetissa on 700 000 euroa enemmän pelivaraa kuin neljä vuotta sitten. Mainontaan se laittaa 850 000 euroa, mikä on 350 000 euroa enemmän kuin viime vaaleissa.

Vihreät käyttävät puolen miljoonan euron budjetistaan mainontaan noin puolet.

– Haemme mainostoimistolta uusia ideoita, pirteyttä, raikkautta ja asiantuntemusta, vaikka teemme edelleen paljon itse, Kivimäki kertoo.

Mainostoimisto on ideoinut puolueelle muun muassa vihreystestin.

Moni äänestäjä toivoo, että mainostoimistot terävöittäisivät puolueen sanomaa. Nyt suurimpia puolueita ei juuri erota toisistaan.

– Politiikan sisältöjä ei voi ulkoistaa mainostajalle. Mainostoimisto auttaa luovassa puolessa: miten teemat myydään äänestäjälle, Mauriala muistuttaa.

Vihreiden kampanjassa Taivaan tehtävänä on ollut pohtia sitä, mistä kannattaa puhua ja miten. Puolueella on ympäristöasioiden lisäksi ensimmäistä kertaa laajemmin esillä muita yhteiskunnallisia teemoja, kuten lapsiperheet, köyhyys ja perustulo. Gamrasnin mukaan aiempaa kattavampi aihepiiri antaa vihreistä isomman puolueen vaikutelman.

Mainostoimisto PHS on kääntänyt keskustan viestintää kansankielelle.

– Poliittinen retoriikka ei ole uponnut kansaan. Ihmisiä kiinnostavat yhteiskunnalliset asiat, mutta poliittinen ilmaisutapa tekee niistä etäisen. Olemme hakeneet särmää puolueen ilmaisuun, projektijohtaja Sarita Nieminen kertoo.

Mainostoimiston haaste puolueen markkinoinnin suunnittelussa on ajan vähyys. Yritys solmii mainostoimiston kanssa vuosien mittaisen asiakassuhteen ja brändiä rakennetaan pitkäjänteisesti. Puolue tulee asiakkaaksi vaalien alla, ja tuloksia pitäisi tehdä nopeasti.

– Mielikuvat muuttuvat hitaasti. Niinistön kampanja on kuitenkin todiste siitä, että lyhyessäkin ajassa voi saada jotain aikaan, Gamrasni sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    7. 7

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    8. 8

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    9. 9

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    10. 10

      Pankin vaihtaminen helpottuu: pankki ilmoittaa uudet tiedot puolestasi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    4. 4

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    5. 5

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    10. 10

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää