Vuohi vetosi kansaan

Tämä teki vaikutuksen Reilun kaupan edistämis-yhdistyksen markkinointi- päällikköön Kirsi Tanskiin.
Kerro esimerkki onnistuneesta markkinointiteosta?

Toisenlainen lahja -kampanja. Siinä yksityishenkilöt ja yritykset voivat näppärästi ostaa lahjaksi työkaverille vuohen, yhteistyökumppanille kaivon tai vaikka joululahjarahoilla kokonaisen koulun.

Kirkon Ulkomaanapu toimittaa ostokset perille kehitysmaissa niin, että esimerkiksi vuohesta saadut rahat käytetään maatalousprojekteihin.

Ostokset voi tehdä verkkokaupassa, ja paluupostissa saa postikortin, jonka voi ojentaa lahjapaketissa.

Kuka sen teki? Mikä yritys? Missä? Milloin?

Kirkon Ulkomaanapu aloitti kampanjan pari vuotta sitten. Kampanjan budjetti on erittäin pieni, mutta sen konsepti on herättänyt kiinnostusta mediassa.

Kuka idean keksi?

Toisenlainen lahja -idea on lainattu Kirkon Ulkomaanavun kansainvälisiltä sisarjärjestöiltä. Vuohi valittiin keskeiseksi hahmoksi, sillä sen kautta on helppoa ja hauskaakin kertoa Kirkon Ulkomaanavun työstä kehitysmaissa.

Mitkä olivat mainos- ja mediatoimistot?

Mainostoimisto oli Family.

Miksi tämä markkinointiteko on edelleen mielessäsi?

Toisenlainen lahja -kampanja tarjoaa ratkaisun yltäkylläisyydessä elävien arkeen. Kun lahjan saajalla on jo kaikkea mutta jotakin pitäisi keksiä, ovat vuohet ongelmanratkaisijoita.

Lahjan antaja ja saaja saavat molemmat hyvän mielen, sillä kerrankin lahja ei jää komeronperälle vaan menee todelliseen tarpeeseen.

Kampanja myös konkretisoi vuohen avulla sen, että ostamalla voi konkreettisesti vaikuttaa toisten ihmisten elämään, vaikka he olisivat kaukanakin.

On hyvä, että ihmiset heräävät pohtimaan oman kulutuskäyttäytymisensä vaikutuksia. Se, mikä on Suomessa pikku summa, voi kehitysmaassa muuttaa kokonaisen perheen elämän.

Suomalaisilla on halu ja tarve ottaa huomioon ostostensa eettinen laatu. Toisenlainen lahja -kampanja on hyvä esimerkki suomalaisten halusta toimia eettisesti kestävällä tavalla, sillä viime vuonna ostoksia kertyi lähes miljoonan euron arvosta ja joululahjalahjoitusten määrä yli kolminkertaistui edellisjoulusta.

Mainitse muita onnistumisia?

Siwan televisiomainoksissa on pilkettä silmäkulmassa ja tuoretta näkökulmaa.

Markkinointiteko

Markkinointeko-palsta nostaa esiin onnistumisia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    4. 4

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    5. 5

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    6. 6

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    7. 7

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    8. 8

      34 miljoonan euron karkkikauppa: Candyking sai uuden omistajan

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    10. 10

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää