Rekkaonnettomuudet lisääntyneet rajusti

Rekoille sattuneet tieonnettomuudet ovat lisääntyneet alkuvuonna rajusti verrattuna viime vuoden lukuihin. Helmikuun toiselle viikolle tultaessa oli tapahtunut jo yli 180 rekkaonnettomuutta. Poliisi on huolissaan rekkojen ajonopeuksista.


Rekkojen eli perävaunullisten kuorma-autojen onnettomuuksien määrä oli samaan aikaan viime vuonna 130, kerrotaan Liikkuvasta poliisista.

Poliisi on huolissaan varsinkin rekkojen nopeuksista viime aikojen liukkailla keleillä. Komisario Ilkka Kantolan mukaan tietynlainen yleinen asenne näyttää olevan, ettei teillä liukkaudesta huolimatta satu mitään.

− Näinä päivinä meidän partiomme kertovat, että kun rekka vastaan tulee, niin kyllä valtaosa kelistä riippumatta nopeudenrajoitinta vastaan ajaa. Rajoitin sallii nopeudeksi 88−89 kilometriä tunnissa.

Kelistä ja tiestä riippuen kuitenkin jo 60−70 kilometrin tuntivauhti voi Kantolan mukaan olla turvallisuuden kannalta äärirajoilla. Raskaalta kalustolta ei vaadita talvirenkaita ja pysähdysmatkat ovat moninkertaisia henkilöautoihin verrattuina.

Poliisi on kerännyt tietoja rekkaonnettomuuksista riippumatta siitä, onko rekka ollut itse onnettomuuden aiheuttaja. Mukana on esimerkiksi myös hirvikolareita.

Kantola arvioi, että vähemmän kuin puolet rekkaonnettomuuksista on ollut tänäkin vuonna sellaisia, joissa syyllinen on ollut rekka. Kaikkia tapauksia ei ole vielä tutkittu ja osassa syyllisyys ratkeaa vasta oikeudessa.

Vaikka rekka ei olisi onnettomuuden alkuunpanija, vaan esimerkiksi joku henkilöauto tekee onnettomuuteen johtaneen odottamattoman liikkeen, on rekan nopeudella kolarin tekemään jälkeen suuri merkitys. Esimerkiksi 80 kilometrin ja 89 kilometrin tuntivauhdeilla on tässä suuri ero. Kantola antaa esimerkin törmäyksistä:

− Oletetaan rekan massaksi sallitut 60 tonnia ja perheautolle 1,5 tonnia. Vaikka rekka pystyisi jarruttamaan niin, että sen nopeus on törmätessä vain 20 kilometriä tunnissa, on iskun vaikutus henkilöautoon sama, kuin jos henkilöauto törmäisi esteeseen 126 kilometrin tuntinopeudella.

− Henkilöauton keulassa on kokoon painuvia vyöhykkeitä. Mutta kun rekka tulee, siinä on aika jykevä puskuri, jota ei ole suunniteltu kokoon painumaan, Kantola muistuttaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    2. 2

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    3. 3

      Postiväki pelkää: Jopa tuhansia työpaikkoja häviää

    4. 4

      5 kuukautta kestäneestä euribor-korkojen manipuloinnista valtavat sakot

    5. 5

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    6. 6

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    7. 7

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    8. 8

      Posti lakiuudistuksesta: Asiakkaiden kulut kasvavat, irtisanomisia voi olla luvassa

    9. 9

      Arveluttavatko lääkärien lääkeyhtiöiltä saamat rahat? – Nyt ne ovat julkisia

    10. 10

      Lemminkäinen sopinut 10 kunnan kanssa asfalttikartelliasiassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    6. 6

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    7. 7

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    10. 10

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää