Valikko

Ajattelu on paksun lompakon veroinen Google-mainonnassa

Suomalainen kuluttajakaupan yritys maksaa hakukonemarkkinoinnista 3,5 euroa syntynyttä kauppaa kohti. Toisen, b2b-alalla toimivan suomalaisyrityksen kustannus kauppaa kohti on 52 euroa. Molemmat ovat tyytyväisiä, sanoo Getitright Oy:n Markus Varsikko.


Hakukonemarkkinointi poikkeaa radikaalisti kaikista aikaisemmista menetelmistä. Se tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa asiakkaat silloin kun he ovat ostoaikeissa ja tehdä kaupat saman tien. Kaupan tekemisen kustannus saattaa lähentyä nollaa.

Lisäksi hakukonemarkkinointi on käytännössä ainoa media, jolla pk-yritys voi saada tuotteitaan esille globaaleilla markkinoilla.

Varsikon ja Googen Suomen johtaja Petri Kokon mukaan vasta harvat yritykset ovat ymmärtäneet hakukonemarkkinoinnin tarjoamat mahdollisuudet. Tämän takia kilpailu oikeista hakukoukuista, hakusanoista, on vielä heikkoa ja terävällä ajattelulla ja hyvällä tutkimustyöllä pääsee yhtä hyviin tuloksiin kun ostamalla suuren joukon hakusanoja.

Kokko vakuuttaa, että Googlen varsinaiset, sisältöön kohdistuvat hakutulokset ovat pyhiä, eikä niihin pääse vaikuttamaan millään rahalla. Sen sijaan mainoslinkeistä käydään joka haun yhteydessä uusi huutokauppa.

Mainoslinkkejä voi olla useita kymmeniä, mutta käytännössä vain etusivulle sijoittuvilla on merkitystä. Linkkipaikkojen huutokauppa ratkaisee tekstimainosten järjestyksen. Huutokauppa ei perustu pelkästään siihen, paljonko mainostaja on valmis maksamaan näkyvyydestä vaan myös mainoksen sopivuudella tehtyyn hakuun on merkitys.

Googlella on oma, supersalainen kaava mainoksen relevanttiuden laskemiseen. Tarkoituksena on, että sekä varsinaiset hakutulokset että mainokset palvelevat hakujen tekijää mahdollisimman hyvin. Jos tieto ei kohtaa hakijaa, menettää hakukone merkityksensä ja luotettavuutensa ja samalla sen liiketoimintamahdollisuudet kutistuvat.

Kaupan kustannus lähenee nollaa


Petri Kokko sanoo, että hakukonemarkkinointi yhdessä automatisoidun tilausjärjestelmän kanssa voi viedä yksittäin kaupan solmimisen kustannukset lähelle nollaa. Perustana on silloin isolla työllä ja rahalla rakennettu kaupanteko- tai välitysjärjestelmä, mutta muuttuvien kustannusten mataluus antaa mahdollisuuden myydä tuotteita erittäin pienelläkin marginaalilla.

Varsikko esitteli tiistaina Helsingissä nimeltä mainitsemattomien asiakkaidensa aitoja kustannuksia. Alla olevan taulukon mukaan 24 prosenttia tunnetun yrityksen verkkotilauksista tuli Google-mainosten kautta. Hakukonemainonnan kustannukset olivat 3,49 euroa tilausta kohti.

Vastaavassa b2b2-esimerkissä kaikkien vierailijoiden lukumäärä oli noin 1 700. Yli puolet syntyneistä sopimuksista tuli sisään hakukoneen kautta. Kustannus yhtä sopimusta kohti oli 51,7 euroa.

Varsikon mukaan kustannukset muihin markkinointimenetelmiin verrattuna jäävät jopa kymmenesosaan.

Google-kustannus kauppaa kohti
Asiakasesimerkki kuluttajamarkkinoinnista

Kaikki vierailijat170059
Lisätietopyynnöt24370
Tilaukset8667
Joista hakukoneiden kautta tulleiden osuus: 
Kaikki vierailijat29%
Lisätietopyynnöt35%
Tilaukset24%
Hakukonemainonnan kustannukset: 
Kaikki vierailijat (CostPerVisitor)0.20€
Lisätietopyynnöt (CostPerAction)1.17€
Tilaukset (CostPerSales)3.49€
  
Lähde: Get It Right



Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    10. 10

      Piti olla varma ala – töitä ei sittenkään kaikille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää