Valikko

Adidas-johtaja jakaa jenkit

Ruotsalainen Patrik Nilsson aikoo viedä Pohjolan Adidaksessa toimineen mallin myös Yhdysvaltoihin.


Adidaksen Yhdysvaltain tulosalueen uudella toimitusjohtajalla on edessään jättihaaste. Ruotsalainen Patrik Nilsson lähtee johtamaan Adidaksen liiketoimintaa maailman suurimmille urheilumarkkinoille, joilla myös arkkikilpailija Nikellä on suurin etumatka yritykseen.

Nilsson aikoo pureutua tehtävään strategialla, joka on osoittautunut toimivaksi aiemmassa tehtävässä Adidas Nordicin toimitusjohtajana.

– On tärkeä miettiä yksittäistä kuluttajaa. Mikä heitä ajaa, mitä he ostavat ja missä, sitten vasta mietitään tuotteita. Tämän olemme tehneet Pohjoismaissa, kohdentaneet tiettyjen tuotteiden myyntiä tietyn tyyppisiin liikkeisiin, Nilsson kertoo.

– Tällä hetkellä USA:ssa myydään kaikkea kaikille ja joka puolella. Tätä pitää hallita tehokkaammin ja kehittää parempi jakelustrategia, hän jatkaa.

Ostoksilla käymisen kulttuuri eroaa Yhdysvalloissa Pohjoismaisesta. USA:ssa suuri osa ostoksista tehdään ostareissa, joissa on useita erilaisia erikoismyymälöitä. Maassa on ostarilla hengailun kulttuuri, jota ei Pohjoismaista löydy. Tämä pitää Nilssonin mukaan muistaa myös myynnin kohdentamisessa.

Suurin ero Pohjois-Amerikan ja Pohjolan urheilumarkkinoiden välillä on Nilssonin mukaan kuitenkin koko. Yhdysvaltoja ei voi nähdä yhtenä markkinana, vaan se pitää jakaa osiin, jotta voisi onnistua sataprosenttisesti.

– Aiemmin tuotteita on markkinoitu samalla tavalla esimerkiksi Keski-Amerikkaan, New Yorkiin ja Los Angelesiin. Ehkä voin lisätä ymmärrystä siitä, että pitää uskaltaa panostaa harvempiin asioihin, löytää tiettyjä kategorioita, joihin voimme keskittyä, Nilsson kaavailee.

Muodin nopeiden muutosten mukana kulkeva urheiluala joutuu tasapainottelemaan kustannustehokkuuden ja nopeuden välisen yhtälön parissa. Tuotteita on halpa valmistaa Aasiassa mutta niiden kuljettaminen markkinoille kestää usein liian kauan.

– Tulevaisuudessa meidän on vain päätettävä, mitkä tuotteet tehdään kaukana halvalla, mitkä lähempänä kalliilla. Mielestäni olemme kuitenkin kohtalaisesti varautuneet tähän, meillä on jo käynnissä World Class Supply Chain -projekti, joka koskee juuri tätä ongelmaa, Nilsson kertoo.

Adidaksen strategiana on, että nopeasti markkinoille tarvittavat perustuotteet tehdään joko Euroopassa tai Etelä-Amerikassa.

Aasiassa puolestaan valmistetaan esimerkiksi kampanjatuotteet, joiden markkinoille tulon ajankohta tiedetään joka tapauksessa etukäteen.

Adidas pyrkii lyhentämään tuotteidensa markkinoille tulon aikaa, pisimmillään joitakin tuotteita kehitetään jopa 18 kuukauden ajan. Nilssonin mukaan näin pitkään kestää vain noin 20 prosenttia Adidaksen tuotteista, valtaosa tulee markkinoille kuudessa, tai jopa kolmessa kuukaudessa.

Nilssonin edeltäjä Rob Langstaff erosi omien sanojensa mukaan tehtävästään, koska hän ei saanut vaatimaansa oikeutta valmistaa tuotteita vain USA:n markkinoille. Nilsson ei ymmärrä edeltäjänsä vaatimuksia, koska Yhdysvalloissa voidaan jo nyt tehdä vain jenkeille suunnattuja tuotteita.

– Ajatus täysin omista oikeuksista ilman pääkonttorin sananvaltaa on ehkä hieman naiivi. Mielestäni on vain hyvä, että Adidas pitää kiinni yhtenäisestä mallistosta ja että joku on globaalisti vastuussa siitä, mitä tuotemerkin nimissä tehdään.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    8. 8

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    9. 9

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää