Valikko

Venäläisyhtiö aloittaa autojen rautatiekuljetukset

Venäjän rautatieyhtiö ryhtyy kilpailemaan autojen tuonnista maantiekuljetusten kanssa. Tavoitteena on viidennes autojen kuljetuksista Venäjällä. Kun suunnitelma toteutuu, näkyy se voimakkaasti myös Suomen rautateillä ja satamissa.
Rautatieyhtiön perustaman Rail Trans Auto -tytäryhtiön tarkoituksena on hankkia muutamassa vuodessa 20 prosentin markkinaosuus Venäjän alueella tapahtuvista autojen kuljetuksista, kertoi yhtiön varapääjohtaja Gennadi Bardakov STT:lle maanantaina Moskovassa.

Rail Trans Auton suunnitelmien toteutuminen heijastunee voimakkaasti myös Suomeen. Kaksi kolmasosaa Venäjälle rahdattavista henkilöautoista kulkee nykyisin Hangon, Kotkan ja Turun satamien kautta.

Venäjän rautatiet omistaa alkuvuodesta perustetusta Rail Trans Autosta 51 prosenttia. Uuden yhtiön käytössä on 1 600 autonkuljetusvaunua ja lähivuosina vaunukaluston määrää on tarkoitus kasvattaa nopeasti.

Yhtiön Moskovan-terminaali valmistuu tämän vuoden aikana ja Jekaterinburgin sekä Novosibirskin yksiköt ensi vuonna.

– Kun kuljetusmatka kasvaa yli tuhannen kilometrin, tulee rautatiekuljetuksista kannattavaa liiketoimintaa. Venäjän kokoisessa maassa tuhat kilometriä ei ole matka eikä mikään, sanoo Bardakov.

Varapääjohtaja ei lupaa, että suomalaissatamat automaattisesti kahmaisisivat valtaosan Rail Trans Auton suunnittelemista kuljetuksista.

– Tariffit ratkaisevat, mitä kautta autot tuodaan, korostaa Gennadi Bardakov.

VR Cargon kansainvälisen liikenteen markkinointipäällikkö Matti Andersson sanoo, että VR on jo pitkään tehnyt yhteistyötä venäläisten rautatieviranomaisten kanssa, jotta autojen kuljetuksia voitaisiin siirtää kiskoille.

– Rail Trans Auton perustaminen merkitsee sitä, että suunnitelmista ollaan siirtymässä toteutusvaiheeseen, Andersson sanoo.

VR:n tavoitteena on luonnollisesti saada mahdollisimman suuri osa autonkuljetusjunista käyttämään Suomen satamia lähtösatamina.

– Rautatiekuljetus on ympäristöystävällinen ja liikenneturvallisuutta edistävä ratkaisu, mutta autojen kuljetus kumipyörillä ei suinkaan tule loppumaan. Venäjän volyymit ovat valtavat ja tekemistä riittää vuosiksi kaikille kuljetusyrittäjille, painottaa Andersson.

Kotkan sataman hallintojohtaja Kyösti Manninen kertoo, että sataman kautta kuljetetaan jo pieniä määriä autoja rautateitse Kazakstaniin. Manninen uskoo, että Moskovan terminaalin valmistumisen jälkeen junakuljetusten määrä tulee nopeasti lisääntymään.

Kotkassa on valmistauduttu laajamittaisiin rautatiekuljetuksiin ja VR Cargo, Kotkan satama ja operaattorit ovatkin yhdessä suunnitelleet asianmukaisen lastauslaiturin.

– Uusi lastauslaituri ja ratapiha on mahdollista rakentaa nopeasti, kunhan varmistuu, että venäläisyrityksen hanke todella toteutuu, sanoo Manninen.

Kotkan sataman näkökulmasta on teknisesti samantekevää, lähtevätkö autot satamasta rekoilla vai junilla. Mannisen mukaan Kotkassa kuitenkin pidetään suotavana, että sataman kautta kulkevista autoista yhä suurempi prosentti päätyisi kiskoille.

Kotkan sataman kauttakulkukapasiteettia nostetaan jatkuvasti. Vuoden 2007 lopussa sataman kautta pystytään rahtaamaan jopa 300 000 henkilöautoa vuodessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    4. 4

      Honkarakenteen hallitus torjuu venäläisyhtiö Sisteman ostotarjouksen

    5. 5

      EKP torjui Monte dei Paschin pyynnön – pelastusoperaatio askeleen lähempänä

    6. 6

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    7. 7

      Takoma varoittaa konkurssiriskistä

    8. 8

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      Valtorin yt-neuvottelut päättyivät – irtisanoo enintään 90

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    3. 3

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    8. 8

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    9. 9

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    10. 10

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää