Venäläisyhtiö aloittaa autojen rautatiekuljetukset

Venäjän rautatieyhtiö ryhtyy kilpailemaan autojen tuonnista maantiekuljetusten kanssa. Tavoitteena on viidennes autojen kuljetuksista Venäjällä. Kun suunnitelma toteutuu, näkyy se voimakkaasti myös Suomen rautateillä ja satamissa.
Rautatieyhtiön perustaman Rail Trans Auto -tytäryhtiön tarkoituksena on hankkia muutamassa vuodessa 20 prosentin markkinaosuus Venäjän alueella tapahtuvista autojen kuljetuksista, kertoi yhtiön varapääjohtaja Gennadi Bardakov STT:lle maanantaina Moskovassa.

Rail Trans Auton suunnitelmien toteutuminen heijastunee voimakkaasti myös Suomeen. Kaksi kolmasosaa Venäjälle rahdattavista henkilöautoista kulkee nykyisin Hangon, Kotkan ja Turun satamien kautta.

Venäjän rautatiet omistaa alkuvuodesta perustetusta Rail Trans Autosta 51 prosenttia. Uuden yhtiön käytössä on 1 600 autonkuljetusvaunua ja lähivuosina vaunukaluston määrää on tarkoitus kasvattaa nopeasti.

Yhtiön Moskovan-terminaali valmistuu tämän vuoden aikana ja Jekaterinburgin sekä Novosibirskin yksiköt ensi vuonna.

– Kun kuljetusmatka kasvaa yli tuhannen kilometrin, tulee rautatiekuljetuksista kannattavaa liiketoimintaa. Venäjän kokoisessa maassa tuhat kilometriä ei ole matka eikä mikään, sanoo Bardakov.

Varapääjohtaja ei lupaa, että suomalaissatamat automaattisesti kahmaisisivat valtaosan Rail Trans Auton suunnittelemista kuljetuksista.

– Tariffit ratkaisevat, mitä kautta autot tuodaan, korostaa Gennadi Bardakov.

VR Cargon kansainvälisen liikenteen markkinointipäällikkö Matti Andersson sanoo, että VR on jo pitkään tehnyt yhteistyötä venäläisten rautatieviranomaisten kanssa, jotta autojen kuljetuksia voitaisiin siirtää kiskoille.

– Rail Trans Auton perustaminen merkitsee sitä, että suunnitelmista ollaan siirtymässä toteutusvaiheeseen, Andersson sanoo.

VR:n tavoitteena on luonnollisesti saada mahdollisimman suuri osa autonkuljetusjunista käyttämään Suomen satamia lähtösatamina.

– Rautatiekuljetus on ympäristöystävällinen ja liikenneturvallisuutta edistävä ratkaisu, mutta autojen kuljetus kumipyörillä ei suinkaan tule loppumaan. Venäjän volyymit ovat valtavat ja tekemistä riittää vuosiksi kaikille kuljetusyrittäjille, painottaa Andersson.

Kotkan sataman hallintojohtaja Kyösti Manninen kertoo, että sataman kautta kuljetetaan jo pieniä määriä autoja rautateitse Kazakstaniin. Manninen uskoo, että Moskovan terminaalin valmistumisen jälkeen junakuljetusten määrä tulee nopeasti lisääntymään.

Kotkassa on valmistauduttu laajamittaisiin rautatiekuljetuksiin ja VR Cargo, Kotkan satama ja operaattorit ovatkin yhdessä suunnitelleet asianmukaisen lastauslaiturin.

– Uusi lastauslaituri ja ratapiha on mahdollista rakentaa nopeasti, kunhan varmistuu, että venäläisyrityksen hanke todella toteutuu, sanoo Manninen.

Kotkan sataman näkökulmasta on teknisesti samantekevää, lähtevätkö autot satamasta rekoilla vai junilla. Mannisen mukaan Kotkassa kuitenkin pidetään suotavana, että sataman kautta kulkevista autoista yhä suurempi prosentti päätyisi kiskoille.

Kotkan sataman kauttakulkukapasiteettia nostetaan jatkuvasti. Vuoden 2007 lopussa sataman kautta pystytään rahtaamaan jopa 300 000 henkilöautoa vuodessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    3. 3

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    4. 4

      Kolumbia tilasi kolikoita Suomesta

    5. 5

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    6. 6

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    7. 7

      Ekonomisti: Suomen talouskasvu tarvitsee maahanmuuttajia

    8. 8

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    9. 9

      Stockmann ulkoistaa ICT-toimintoja intialaisyhtiölle – ”Käsittämätöntä”

    10. 10

      Ekonomisti löi huutomerkin luottamuslukuihin – ”Kasvukausi käsillä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    2. 2

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    3. 3

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    4. 4

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    5. 5

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    6. 6

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    7. 7

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    8. 8

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    9. 9

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    10. 10

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    10. 10

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    11. Näytä lisää