Kolumni: Markkinoinnin uuslukutaidottomat

Kuluttajien tapa omaksua ja käyttää tietoa sekä reagoida mainontaan on muuttunut nopeasti.
Muutama esimerkki: Face Party Britanniassa on hankkinut itselleen 6 miljoonaa jäsentä ilman minkäänlaista "mainontaa". YouTubella on USA:ssa kaksi kertaa isompi peitto nuorten keskuudessa kuin Music Televisionilla.

MySpace kertoo yli 100 miljoonasta käyttäjästä, jotka ovat halunneet julkaista oman profiilinsa. Flickr-sivustossa on yli 100 miljoonaa käyttäjien julkaisemaa valokuvaa.

P&G, joka on ollut maailman vannoutuneimpia TV-mainostajia, toteaa markkinointijohtajansa suulla, että "nuoret uskovat paljon todennäköisemmin ventovierasta internetin keskustelupalstalla kuin televisiomainosta".

Kuluttajat ovat siirtyneet massaviihteen passiivisista käyttäjistä myös sen tuottajiksi. Vanhat tavat viestiä heidän kanssaan väistyvät vääjäämättä uusien tieltä. Nopean muutoksen seurauksena on syntynyt suuri uuslukutaidottomien markkinoijien joukko, joka osaa viestiä vain yhteen suuntaan.

Ei massamarkkinointi ole kuollut, mutta valta on vaihtumassa. Vallan kaukosäädin on kuluttajilla, jotka voivat etsiä, hankkia, organisoida, jakaa ja julkaista niin informaatiota kuin viihdettäkin.

Yksisuuntainen massamarkkinointisanoma ei tässä ympäristössä toimi. Onnistuminen vaatii luottamukseen ja vuoropuheluun perustuvaa markkinointiviestinnän strategiaa.

Dialogi ei koskaan ole ollut massamainonnan vahvimpia puolia. Hugh McLeod toteaa osuvasti, että jos puhuisit ihmisille niin kuin mainonta heille puhuu, he antaisivat sinulle turpiin.

Miten markkinoija siirtyy yksinpuhelusta vuoropuheluun? Ensin pitää antaa ihmisille mahdollisuus vastata ja osallistua. (Tämä ei tarkoita markkinointiarpajaisten palautekuponkia.)

Osaava markkinoija myös kuuntelee. Oppii ja kehittää. Ja vastaa taas. Kun vuorovaikutus toimii oikein, asiakkaat kertovat brändistä ystävilleen. Ja he eteenpäin toisille ystävilleen.

Ei se tämän ihmeellisempää ole. Mutta niin kuin kaiken uuden opettelussa, alku on hankalin.

Mitä tietoja sinä haluaisit asiakkailtasi? Mikä on tärkeää sekä sinulle että heille?

Mitä uskoisit asiakkaidesi sanovan? Ja miten siihen vastaisit?

Siitä se alkaa, kuuntelemisesta. Onnistunut dialogi kuluttajien kanssa johtaa luottamuksen syntymiseen ja sen myötä menestykseen.

  • Antti Öhrling

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin Ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    2. 2

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    3. 3

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    4. 4

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    5. 5

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    6. 6

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    7. 7

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    8. 8

      Kommentti: Perustuslaista viis – työnvälitystä yksityistetään nyt väkipakolla

    9. 9

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    10. 10

      Valinnanvapautta alettiin kokeilla tänään Jyväskylässä – 174 vaihtoa ensimmäisen 8 tunnin aikana

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    2. 2

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    3. 3

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    4. 4

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    5. 5

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    6. 6

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    7. 7

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    8. 8

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    9. 9

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    10. 10

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    2. 2

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää