Valikko

Kolumni: Markkinoinnin uuslukutaidottomat

Kuluttajien tapa omaksua ja käyttää tietoa sekä reagoida mainontaan on muuttunut nopeasti.
Muutama esimerkki: Face Party Britanniassa on hankkinut itselleen 6 miljoonaa jäsentä ilman minkäänlaista "mainontaa". YouTubella on USA:ssa kaksi kertaa isompi peitto nuorten keskuudessa kuin Music Televisionilla.

MySpace kertoo yli 100 miljoonasta käyttäjästä, jotka ovat halunneet julkaista oman profiilinsa. Flickr-sivustossa on yli 100 miljoonaa käyttäjien julkaisemaa valokuvaa.

P&G, joka on ollut maailman vannoutuneimpia TV-mainostajia, toteaa markkinointijohtajansa suulla, että "nuoret uskovat paljon todennäköisemmin ventovierasta internetin keskustelupalstalla kuin televisiomainosta".

Kuluttajat ovat siirtyneet massaviihteen passiivisista käyttäjistä myös sen tuottajiksi. Vanhat tavat viestiä heidän kanssaan väistyvät vääjäämättä uusien tieltä. Nopean muutoksen seurauksena on syntynyt suuri uuslukutaidottomien markkinoijien joukko, joka osaa viestiä vain yhteen suuntaan.

Ei massamarkkinointi ole kuollut, mutta valta on vaihtumassa. Vallan kaukosäädin on kuluttajilla, jotka voivat etsiä, hankkia, organisoida, jakaa ja julkaista niin informaatiota kuin viihdettäkin.

Yksisuuntainen massamarkkinointisanoma ei tässä ympäristössä toimi. Onnistuminen vaatii luottamukseen ja vuoropuheluun perustuvaa markkinointiviestinnän strategiaa.

Dialogi ei koskaan ole ollut massamainonnan vahvimpia puolia. Hugh McLeod toteaa osuvasti, että jos puhuisit ihmisille niin kuin mainonta heille puhuu, he antaisivat sinulle turpiin.

Miten markkinoija siirtyy yksinpuhelusta vuoropuheluun? Ensin pitää antaa ihmisille mahdollisuus vastata ja osallistua. (Tämä ei tarkoita markkinointiarpajaisten palautekuponkia.)

Osaava markkinoija myös kuuntelee. Oppii ja kehittää. Ja vastaa taas. Kun vuorovaikutus toimii oikein, asiakkaat kertovat brändistä ystävilleen. Ja he eteenpäin toisille ystävilleen.

Ei se tämän ihmeellisempää ole. Mutta niin kuin kaiken uuden opettelussa, alku on hankalin.

Mitä tietoja sinä haluaisit asiakkailtasi? Mikä on tärkeää sekä sinulle että heille?

Mitä uskoisit asiakkaidesi sanovan? Ja miten siihen vastaisit?

Siitä se alkaa, kuuntelemisesta. Onnistunut dialogi kuluttajien kanssa johtaa luottamuksen syntymiseen ja sen myötä menestykseen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    3. 3

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    4. 4

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    5. 5

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    6. 6

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    7. 7

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    8. 8

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    9. 9

      IBM perustaa Suomeen osaamis- ja innovaatiokeskukset – luo 150 työpaikkaa

    10. 10

      Trump repi merkittävän kauppasopimuksen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää