Valikko

Maakunnissa mainonta on karujen miesten työtä

Maakuntien mainostoimistot tarvitsevat asennetta, täikampaa ja uusia toimintatapoja pärjätäkseen mainosmarkkinoilla. Tampereella Jarmo Aalto, Jukka-Pekka Nurminen ja Kalevi Puisto yhdistivät kolmen toimiston voimat tammikuussa.
Markkinointiviestinnän osaaminen ei ole hävinnyt maakunnista minnekään. Kuluttajakentän pirstaloituminen yhä pienempiin kohderyhmiin ja mainoskanavien kasvava kirjo pakottavat etsimään uusia työmuotoja ja erikoistumaan myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

Tamperelaisen Synercomin nokkamiesten mukaan maakuntien mainonnan ja markkinoinnin suunnittelijoiden kovin urakka on purkaa alan pääkaupunkikeskeisyyden synnyttämiä harhaluuloja. Maakuntien yrittäjävetoiset pajat pitävät mainostoimistoja kohtuuttoman kalliina, joten arviolta vain joka kymmenes pienistä ja keskisuurista yrityksistä käyttää mainostoimistopalveluja.

Toimitusjohtaja Jukka-Pekka Nurminen, ad Jarmo Aalto ja yhteyspäällikkö Kalevi Puisto uskovat Synercomin mahdollisuuden löytyvän juuri tästä saumasta. Alueellisena toimijana sillä on etulyöntiasema pk-sektoriin, jolla toimii koko maassa noin 240 000 yritystä.

Synercom on Nurmisen mukaan tietoisesti paikallinen toimija. Se ei silti estä valtakunnallista tai kansainvälistä toimintaa. Oman alueen ja sillä toimivien yritysten tunteminen auttaa asiakkaan ja jopa tämän asiakkaiden ymmärtämistä. Siitä tulee mainostoimiston maakunnallisuuden lisäarvo.

– Oman osaamisensa esilletuomista tarvitsevat yhä pienemmät yritykset. Kun alueellinen yritys tarvitsee maakunnallista näkyvyyttä, oikeiden välineiden käyttö on avainasia. Ei siinä enää riitä toimitusjohtajan vaimon siskontyttären piirtämä logo, Nurminen sanoo.

Hänen mukaansa osa alan myyntikatteesta on hävinnyt viime vuosina teknologisen kehityksen vuoksi, kun moni yritys on ryhtynyt tekemään itse esitteet ja nettisivut.

– Tiedon määrän kasvu lisää vaatimuksia sanoman suunnittelulle. Kuluttajasignaaleja on entistä enemmän ja aikaa yhden viestin käsittelyyn vähemmän. Mainostoimiston tehtävä on ohjata kuluttaja juuri sen tietyn tuotteen pariin. Ei mainonnan suunnittelu murru median vuoksi, synercomilaiset vakuuttavat.

Tammikuussa aloittanut Synercom on kolmen markkinointiviestinnän yrityksen yhteenliittymä. Siihen kuuluvat mainonnan ja markkinoinnin suunnitteluun keskittynyt mainostoimisto Planet, tietoverkko- ja sähköisen median palveluja tarjoava mediatoimisto Tremedia sekä messujen, tapahtumien ja ulkomainonnan erikoisosaaja Mainosteko.

Markkinointiviestinnän kolmen eri osa-alueen tuominen saman katon alle on tamperelaisten keino erottua muista. Konseptilla haetaan joustavuutta ja johdonmukaisuutta mainonnan suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Nurminen laskee Synercomin ensimmäisen vuoden liikevaihtotavoitteeksi 560 000-600 000 euroa. Säästöä syntyy yhteisestä hallinnosta ja projektijohdosta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    2. 2

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    8. 8

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    9. 9

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    10. 10

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää