Valikko

Mainostoimisto menestyy maakunnassa

Tukholman ulkopuolella suuret mainostoimistot ovat harvinaisia. Ruotsin nopeimmin kasvaviin yrityksiin kuuluva Leon kuitenkin tahkoaa tulosta itäruotsalaisessa Norrköpingin kaupungissa. Toimitusjohtaja Ola Bergfelt ei näe laatumainontaa pelkästään suurkaupunki-ilmiönä.


– Olemme melko suuri toimisto alueelliseksi mainostoimistoksi. Hyvä mainonta nähdään edelleen suurkaupunki-ilmiönä. Joskus tuottaa ongelmia rekrytoida parhaita kykyjä suurkaupungin ulkopuolelle, sanoo Leonin toimitusjohtaja Ola Bergfelt.

Maakuntatoimiston pitääkin Ruotsissa olla asiakkaista ja työntekijöistä kilpaillessaan mielellään parempi kuin suurkaupunkien toimistot keskimäärin.

Leon erottautuu erikoistumalla kokonaisvaltaisiin viestintäratkaisuihin ja yritysten väliseen viestintään, jossa se pyrkii Ruotsin johtavien toimistojen joukkoon viiden vuoden sisällä.

Kilpailuvalttina on myös laaja tekninen osaaminen. Perinteisen viestintäosaamisen lisäksi Leonista löytyy netti-, valokuva- ja elokuvaosaamista. Lisäksi toimisto erottuu kilpailijoistaan omilla tuotteillaan, jotka tukevat Leonin asiakkaiden omia viestintäprosesseja.

– Olemme kehittäneet työkaluja, joilla yritykset voivat itse ilman syvää alan tuntemusta hoitaa viestintäänsä tehokkaasti. Asiakkaat ovat olleet kiinnostuneita tällaisista markkinointiviestinnän hoitamista tehostavista tuotteista, Bergfelt kertoo.

Sijainnistaan huolimatta Leon ei ole erikoistunut paikallismainontaan. Päinvastoin sen kokonaisvaltaiset viestintäratkaisut ovat tuoneet asiakkaiksi suuria kansainvälisiä yrityksiä, joilla on mahdollisuus ostaa tällaisia palveluja ja tuotteita.

Leonin asiakkaita ovat muun muassa Scania, Vileda ja Schneider Electric.

Leon on onnistunut kääntämään sijaintinsa Tukholman ulkopuolella edukseen. Toimisto mainostaa itseään suurkaupunkien mainoshypeä vierastavana, rentona työpaikkana ja painottaa pienen kaupungin elämänlaatua suurkaupungin ongelmien sijaan.

Itsekin ruuhka-Ruotsiin kyllästynyt Bergfelt otti vastaan Leonin toimitusjohtajan paikan ihastuttuaan toimiston ilmapiiriin.

– Meille on tärkeää, että sekä asiakas että työntekijä tulevat meille kuin kotiinsa. Haluamme tarjota ihanan ja rennon ympäristön työntekijöille. Silloin luovuuskin kukoistaa.

Leonin kasvu lähti vauhtiin vuonna 2003, jolloin se yhdistyi Graffiti-toimiston kanssa. Tuolloin kymmenhenkisestä Leonista on kasvanut jo lähes 45-henkinen toimisto. Lisää työntekijöitä etsitään jatkuvasti.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    5. 5

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      45 miljoonaa dollaria, ja James Bond juo kaljaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    7. 7

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää