Valikko

Riskillä riittää sanomalehtiuskoa

Puheet sanomalehtialan ankeasta tulevaisuudesta ovat tuttuja myös Kalevan toimitusjohtajalle Taisto Riskille. Sanomalehtien liiton hallituksen puheenjohtajaksi uudelleen valitun Riskin on silti jaksettava uskoa printtimedian elinkelpoisuuteen.


Riskin omana haasteena on rasvata konservatiivisesta oululaisesta kustannustalosta nuoriakin puhutteleva brändi. Se vaatii aiempaa suuremman tuotekirjon ja uusia verkkopalveluita.

– Monimediallisuus, vaikka onkin vähän höhlä sana, on todellakin yhä tärkeämpää. Kalevaakin kehitetään niin, että rungon muodostaa edelleen kotiin kannettava laadukas mutta vähän vakavahenkinen paperilehti. Sen rinnalle luodaan erilaisia kohdennettuja osioita ja teemaliitteitä, myös kevyempää ja viihteellisempää sisältöä.

Sanomalehtien verkkoinvestointien ansaintalogiikasta Riskillä on selkeä näkemys.

– Viime aikoina on alkanut näyttää yhä selvemmältä, että verkkomedian käyttäjät eivät ole valmiita maksamaan uutissisällöistä. Tuloja ei näköjään onnistuta saamaan loppukäyttäjiltä.

– Mutta siellä, missä ovat lukijat ja loppukäyttäjät, sinne haluavat myös mainostajat. Parempi, että on ilmainen kontakti kuin ei kontaktia ollenkaan.

Kalevan verkkolehti on noussut maan toiseksi luetuimmaksi seitsenpäiväisten sanomalehtien verkkolehdeksi HS.fin jälkeen. Lehden osuus Arenassa, kahdentoista maakuntalehden yhteisessä kauppapaikassa, on lähes yhtä suuri kuin muiden yhteensä. Arenan tuotteita ovat autot, asunnot ja työpaikat.

Kalevan verkkoversion suosituimpia osioita on keskustelukanava.

– Tässä onkin hirmuinen haaste. Kuinka hyödyntää lukijoiden itsensä tuottama sisältö? Onko meillä mitään tarjottavaa verkkoyhteisöille? Kuinka rakentaa omaa uutisbrändiä ja samalla lukijoiden uutissisältöjä, jotka on silti erotettava selkeästi toisistaan?

Entä ne mainostulot? Riski ei pidä sanomalehtien viime aikoina heikentyneitä tuloslukuja vielä hälyttävinä, vaikka "ei niihin tietysti kevyestikään suhtauduta".

– Ei tilanne nyt niin huono ole. Sanomalehtien levikin lasku on vähän hidastunut. Viime vuonna sanomalehtimainontaan käytetty rahamäärä kasvoi 2,5 prosenttia.

Vaikka verkkomediamainonta kasvoi noin neljänneksen, sen osuus on edelleen vain vajaat neljä prosenttia. Lähes puolet koko mainoskakusta on sanomalehdillä.

Riski pitää kuitenkin ongelmana, että lehtitaloissa ei ole opittu myymään sähköistä mainostilaa.

– Esimerkiksi Ruotsissa sanomalehtien verkkomainonta osataan paremmin. Suomalaiset lehtitalot ovat vanhastaan vähän konservatiivisia. Ne ovat lähteneet jähmeästi liikkeelle.

Uusien sähköisten palveluidenkin kehittäminen kangertelee.

– Rakkaasta naapurista voisi ottaa mallia tässäkin. Esimerkiksi Aftonbladet on kehittänyt hyviä uusia verkkopalveluita. Meillä ollaan kaikkiaan jälkijunassa tuoteinnovaatioissa ja niiden kehittämisessä, mikä tuntuu vähän ihmeelliseltäkin.

Nettiulottuvuus ja monikanavaisuus ovat Riskin mukaan vahvasti esillä myös Sanomalehtien liiton teemoissa ja toiminnassa tänä vuonna. Sitä painotetaan koulutustilaisuuksissa ja liiton viestinnässä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    4. 4

      Trump esitti kovaa Kiina-kritiikkiä ja nimitti konkarin maan suurlähettilääksi

    5. 5

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    6. 6

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    7. 7

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    8. 8

      Tänään selviää, milloin Länsimetro valmistuu – ISTV näyttää tilaisuuden suorana kello 12

    9. 9

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    10. 10

      Teollisuustuotanto jatkoi kasvuaan lokakuussa – uudet tilaukset vähenivät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    5. 5

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    10. 10

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää