Riskillä riittää sanomalehtiuskoa

Puheet sanomalehtialan ankeasta tulevaisuudesta ovat tuttuja myös Kalevan toimitusjohtajalle Taisto Riskille. Sanomalehtien liiton hallituksen puheenjohtajaksi uudelleen valitun Riskin on silti jaksettava uskoa printtimedian elinkelpoisuuteen.


Riskin omana haasteena on rasvata konservatiivisesta oululaisesta kustannustalosta nuoriakin puhutteleva brändi. Se vaatii aiempaa suuremman tuotekirjon ja uusia verkkopalveluita.

– Monimediallisuus, vaikka onkin vähän höhlä sana, on todellakin yhä tärkeämpää. Kalevaakin kehitetään niin, että rungon muodostaa edelleen kotiin kannettava laadukas mutta vähän vakavahenkinen paperilehti. Sen rinnalle luodaan erilaisia kohdennettuja osioita ja teemaliitteitä, myös kevyempää ja viihteellisempää sisältöä.

Sanomalehtien verkkoinvestointien ansaintalogiikasta Riskillä on selkeä näkemys.

– Viime aikoina on alkanut näyttää yhä selvemmältä, että verkkomedian käyttäjät eivät ole valmiita maksamaan uutissisällöistä. Tuloja ei näköjään onnistuta saamaan loppukäyttäjiltä.

– Mutta siellä, missä ovat lukijat ja loppukäyttäjät, sinne haluavat myös mainostajat. Parempi, että on ilmainen kontakti kuin ei kontaktia ollenkaan.

Kalevan verkkolehti on noussut maan toiseksi luetuimmaksi seitsenpäiväisten sanomalehtien verkkolehdeksi HS.fin jälkeen. Lehden osuus Arenassa, kahdentoista maakuntalehden yhteisessä kauppapaikassa, on lähes yhtä suuri kuin muiden yhteensä. Arenan tuotteita ovat autot, asunnot ja työpaikat.

Kalevan verkkoversion suosituimpia osioita on keskustelukanava.

– Tässä onkin hirmuinen haaste. Kuinka hyödyntää lukijoiden itsensä tuottama sisältö? Onko meillä mitään tarjottavaa verkkoyhteisöille? Kuinka rakentaa omaa uutisbrändiä ja samalla lukijoiden uutissisältöjä, jotka on silti erotettava selkeästi toisistaan?

Entä ne mainostulot? Riski ei pidä sanomalehtien viime aikoina heikentyneitä tuloslukuja vielä hälyttävinä, vaikka "ei niihin tietysti kevyestikään suhtauduta".

– Ei tilanne nyt niin huono ole. Sanomalehtien levikin lasku on vähän hidastunut. Viime vuonna sanomalehtimainontaan käytetty rahamäärä kasvoi 2,5 prosenttia.

Vaikka verkkomediamainonta kasvoi noin neljänneksen, sen osuus on edelleen vain vajaat neljä prosenttia. Lähes puolet koko mainoskakusta on sanomalehdillä.

Riski pitää kuitenkin ongelmana, että lehtitaloissa ei ole opittu myymään sähköistä mainostilaa.

– Esimerkiksi Ruotsissa sanomalehtien verkkomainonta osataan paremmin. Suomalaiset lehtitalot ovat vanhastaan vähän konservatiivisia. Ne ovat lähteneet jähmeästi liikkeelle.

Uusien sähköisten palveluidenkin kehittäminen kangertelee.

– Rakkaasta naapurista voisi ottaa mallia tässäkin. Esimerkiksi Aftonbladet on kehittänyt hyviä uusia verkkopalveluita. Meillä ollaan kaikkiaan jälkijunassa tuoteinnovaatioissa ja niiden kehittämisessä, mikä tuntuu vähän ihmeelliseltäkin.

Nettiulottuvuus ja monikanavaisuus ovat Riskin mukaan vahvasti esillä myös Sanomalehtien liiton teemoissa ja toiminnassa tänä vuonna. Sitä painotetaan koulutustilaisuuksissa ja liiton viestinnässä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    2. 2

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    3. 3

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    4. 4

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    5. 5

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    6. 6

      Starttaako seuraava subprime-kriisi parkkipaikalta? Velkaa yli 6 000 taalaa kuskia kohden

    7. 7

      EK esittää ylärajaa päivähoitomaksuille ja vaatii lisää innovaatiorahaa

    8. 8

      Kommentti: Perustuslaista viis – työnvälitystä yksityistetään nyt väkipakolla

    9. 9

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    10. 10

      Suomalaiset innostuivat avaruusaiheisesta tosi-tv:stä: miljoona euroa 43 minuutissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    2. 2

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    3. 3

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    4. 4

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    5. 5

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    6. 6

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    7. 7

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    8. 8

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    9. 9

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    10. 10

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    2. 2

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää