Valikko

Mahtikauppiaat kisaavat vihreydestä

Biopolttoaineet ja kierrätyspullot nousevat aseiksi, kun kauppajättien taistelu kuluttajasta kiihtyy Britanniassa.
Marks & Spencerin pääjohtaja Stuart Rose on kiihdyttänyt taistelua vihertyvistä brittikuluttajista kertomalla, että yhtiö aikoo olla hiilidioksidineutraali viiden vuoden kuluttua. Tulevaisuudessa sen hiilidioksidipäästöt eivät siis saa kohota suuremmiksi kuin sen toiminnan avulla ilmastosta poissidotun hiilidioksidin määrä on.

Tavoitteisiin yhtiö aikoo päästä vähentämällä energiankäyttöä, lopettamalla tavaran viennin kaatopaikalle ja käyttämällä yhä enemmän kierrätysmateriaaleja. Esimerkiksi kaikki tulevaisuudessa kaupattavat fleece-vaatteet tehdään kierrätetyistä muovipulloista.

Väistämättä jäljelle jäävät hiilidioksidipäästöt M&S korvaa vaikkapa istuttamalla puita. Lentorahtina tuodut tavarat saavat puolestaan pakkauksiinsa lentokoneen kuvan varoitusmerkiksi.

Rose ehti paistatella brittikaupan ympäristömestarina vain kolme päivää. Sitten maan suurimman supermarketketjun, Tescon, pääjohtaja Terry Leahy sanoi, että yhtiö satsaa ennennäkemättömään ympäristöohjelmaan.

Tescokin aikoo varoittaa kuluttajia lentorahtina tuoduista tavaroista lentokoneen kuvalla. Sekin säästää energiaa ja aikoo käyttää entistä enemmän biopolttoaineita kuljetuksissaan. Kuljetusten hiilidioksidipäästöjen pitäisi puolittua viidessä vuodessa.

Tescon haasteellisin veto on hiilidioksidimerkintöjen laittaminen tuotepakkauksiin. Sitä varten yhtiö on palkannut Oxfordin yliopiston tutkijoita kehittämään mittareita, joilla kunkin tuotteen hiilidioksidirasite voidaan parhaiten laskea. Hiilidioksidimerkinnät tulevat muutaman vuoden kuluttua kymmeniin tuhansiin tuotepakkauksiin.

Leahy sanoo, että ilmastonmuutos vaatii yrityksiä muuttamaan toimintamallejaan ja ottamaan huomioon tuottamansa hiilijalanjäljen.

– Tescoa pidetään usein ongelman aiheuttajana. Mielestäni tämä on ihan väärin. Jos haluamme saada mahdollisimman monet mukaan, niin Tesco on iso osa ongelman ratkaisua, Leahy sanoo sanomalehti Guardianin haastattelussa.

Sekä Marks & Spencer että Tesco taistelevat samoista keskiluokkaisista, hyvätuloisista kuluttajista. Tämä ryhmä on Britanniassa heräämässä toden teolla ympäristökysymyksiin, joten heidän suosimillaan kauppaketjuilla on hyvä syy omien takapihojensa puhdistamiseen.

Marks & Spencerille vihertyminen maksaa 300 miljoonaa euroa viidessä vuodessa. Tesco ei esitä kustannuslaskelmia, mutta hiilidioksidimerkintöjen kehittämiseen se on varannut 7,5 miljoonaa euroa ja joidenkin ympäristöystävällisten tuotteiden hintojen lasku leikkaa välittömästi yhtiön tuloja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    5. 5

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    6. 6

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    7. 7

      Amazon testaa kassatonta ruokakauppaa – huomaa itse, mitä hyllystä poimitaan

    8. 8

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    9. 9

      Euromaat sopivat Kreikan velkahelpotusten toimeenpanosta

    10. 10

      Lentäjät harkitsevat Lufthansan uutta tarjousta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    10. 10

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää