Microsoft: kuluttaja tukeutuu sähköpostiin ostopäätöksissä

Sähköposti on merkittävä vaikutuskanava kuluttajien tehdessä ostopäätöksiään, kertoo tuore Microsoft Digital Advertising Solutionsin kansainvälinen tutkimus.
Tutkimustulokset osoittavat mainostajille, että sähköposti tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia brändien ja niiden tärkeimpien kohderyhmien kohtaamiselle ostopäätöksen kannalta ratkaisevassa vaiheessa.

Tutkimuksen toteutti Microsoftin puolesta MetrixLab. Universal McCannin alkuvuodesta 2006 tekemä tutkimus puolestaan osoittaa, että sähköposti on luotetuin viestintämuoto heti suullisen viestinnän jälkeen. Se on luotettavuudessaan ohittanut perinteisemmät kanavat kuten television, radion sekä ulko- ja elokuvamainonnan.

Microsoft Digital Advertising Solutionsin ja MetrixLabin tutkimus toteutettiin syksyllä 2006 viidellä markkina-alueella: Brasiliassa, Kiinassa, Ranskassa, Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa.

Microsoftin mukaan tutkimustulokset kertovat, että eri elämänalueiden merkittävien päätösten tekoa ohjaavat Windows Live Mailin ja MSN Hotmailin avulla käydyt keskustelut.

Sähköposti monelle ykkösväline viestintään

76 prosenttia mies- ja 81 prosenttia naisvastaajista keskustelee sosiaalisista tapahtumista, kuten elokuvista, konserteista tai ravintoloista, käyttäessään Windows Live Mailia tai MSN Hotmailia. 41 prosenttia miehistä keskustelee finanssipalveluiden hankinnasta sähköpostin välityksellä.

77 prosenttia naisista taasen keskustelee matkasuunnitelmistaan sähköpostin välityksellä, ja 61 prosenttia vastaajista keskustelee sähköpostitse koulutusvaihtoehdoistaan ennen tarkempien suunnitelmien tekoa.

45 prosenttia aktiivisista verkkokäyttäjistä pitää sähköpostia ensisijaisena viestintämuotonaan. Näin ollen suullinen keskustelu ja sähköpostikontakteilta saadut suositukset ovat tärkeimpiä vaikuttajia kuluttajien harkitessa ostopäätöksiään.

Musiikin ostaminen puhuttaa nuoria 

Kaksi kolmesta keskustelee musiikista Windows Live Mailin tai MSN Hotmailin välityksellä ennen ostopäätöstä, ja 18-35-vuotiaista musiikista keskustelee jo 68 prosenttia, Microsoft purkaa.

56 prosenttia miehistä keskustelee autoista sähköpostitse ennen ostopäätöstä. 73 prosenttia miehistä ja 58 prosenttia naisista taasen keskustelee elektroniikasta ja laitteista ennen ostopäätöstä.

61 prosenttia miehistä ja 54 prosenttia naisista keskustelee sähköpostitse matkapuhelimista ennen ostopäätöstä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    2. 2

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    3. 3

      Valinnanvapautta alettiin kokeilla tänään Jyväskylässä – 174 vaihtoa ensimmäisen 8 tunnin aikana

    4. 4

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    5. 5

      Kulta on kallistunut selvästi – sijoittajat pelkäävät osakkeiden olevan vaarallisen kalliita

    6. 6

      Bild: Kreikka tarvinnee ”kaksinumeroisen miljardisumman”

    7. 7

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    8. 8

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    9. 9

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    10. 10

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    5. 5

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    9. 9

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    10. 10

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää