Valikko

SAK:n kohumainos toimi niin kuin pitikin

Mainostoimisto Familyn toimitusjohtaja Markus Einiö arvioi, että SAK:n mainos onnistui tavoitteensa mukaisesti herättämään mahdollisimman paljon keskustelua.
SAK:n kohutun vaalimainoksen toteuttanut mainostoimisto Family Inc. on hyvin tyytyväinen mainokseen ja sen saamaan vastaanottoon.

–Tässä on ollut tietynlainen tavoitteenasettelu. On haluttu, että syntyy maksimaalinen määrä keskustelua ja niinhän on käynyt, toteaa Familyn toimitusjohtaja Markus Einiö tyytyväisenä.

Perimmäisenä taka-ajatuksena on, että kiivas keskustelu nostaa äänestysaktiivisuutta.

SAK:n tv-mainoksessa esiintyy lihava, mässäilevä ja puheiltaankin vastenmielinen ökykapitalisti, joka haluaa vain kyykyttää työntekijöitään ja lopuksi nauraa tyytyväisenä sille, etteivät työläiset edes äänestä.

Mainoksesta ovat pillastuneet esimerkiksi Suomen yrittäjät, Perheyritysten liitto ja kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen.

Viimeksi mainoksen haukkui amerikkalaistyyppisen lokalinjan edustajaksi kokoomuksen kärkiehdokas Sauli Niinistö

Kokoomuksen ärsyyntymistä voi selittää se, että puolueen ehdokkaana oleva Suomen yrittäjien puheenjohtaja Eero Lehti on vaatinut pääluottamusmiesten aseman heikentämistä niin pontevasti, että joku voi tulkita mainoksen hahmon karrikoivan juuri patruunamaisesti käyttäytyvää Lehteä.

SDP on puolestaan syyttänyt loan heitosta kokoomusta ja sen käyttämää mainostoimisto Bobia. Eduskuntaryhmän puheenjohtajan Jukka Gustafssonin mukaan kokoomusta johtaa loka-Bob.

Yrittäjiä ärsyttänyt SAK:n mainoksen toteutustapa on Einiön mukaan syntynyt asiakkaan ja toimiston yhteistyössä, alkuperäisen idean keksijää Einiö ei paljasta.

SAK:n kampanja on kolmevuotiaan Familyn ensimmäinen vaalimainoskampanja. Kampanjan copywriter Markku Uusitalo on kuitenkin sama kuin edellisten vaalien SAK:n kampanjassa, jonka toteutti Dynamo.

Myös Einiö on tullut Familyyn  Dynamosta.
Family oli vuonna 2005 Suomen nopeimmin kasvava mainostoimisto. Viime vuoden vertailulukuja ei vielä ole käytössä.

Einiön mukaan Family ei ole poliittisesti sitoutunut mihinkään.

– Me olemme vaikuttamisbisneksessä. Meillä on erilaisia asiakkaita, joiden eteen teemme maksimaalisesti työtä, on se sitten investointipankki tai kirkko. SAK on yksi asiakas muiden joukossa, Einiö sanoo.

SAK:n kampanjan tavoite eli äänestysaktiivisuuden nostaminen on kuitenkin Einiön omastakin mielestä hyvä.

Einiön mukaan mainoksen karikatyyrillä ei ole tarkoitus halventaa tai pilkata yrittäjiä.

– Meidän työntekijämme omistavat tämän yrityksen osakkeita, muun muassa tämän kampanjan tekijät. He ovat voimakkaasti yrittäjähenkisiä, vakuuttaa Einiö.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    4. 4

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    8. 8

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää