Valikko

Kolumni: "Meitä ei tarvitse johtaa!"

Arvostetussa ja mainetta niittäneessä mainostoimistossa käynnistettiin sisäinen kehitysprojekti. Luotiin uusia toimintatapoja ja tekemisen kulttuuria. Suunnittelijat antoivat johdolle suoraa palautetta ja sanoivat, ettei heitä tarvitse johtaa.
Uusi johto päätti edetä toivotusti ja suunnittelijat olivat tyytyväisiä - kunnes tyytymättömyys johti sekä suunnittelijoiden että johdon eroon. Asiakkaitakin lähti.

Tarina on tosi.

Olen miettinyt viime vuosina paljon johtamista. Mikä siinä mättää, että kaikki markkinoinnin johtamisen ammattilaiset puhuvat tuloksellisuudesta, mutta todellista tulosten mittaamista on niin vähän?

Miksi huomioarvo riittää niin mainonnan suunnittelijoille kuin asiakkaillekin? Miksi toimistot eivät halua sitoutua asiakkaan myyntiin?

Johdon puheet ja organisaatioiden teot eivät ole yhtä. Markkinoinnin rintamalla eletään (vähintäänkin) kahta elämää. Siksikö mainosalalla ei ole tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikana todellisia muutoksia?

Kansantalous on kasvanut kohisten, mutta mainostoimistojen liiketoiminnan kehitys on liukunut alamäkeen.

Jotta ala voi kehittyä, se tarvitsee johtajuutta. Sitä voivat vaatia asiakkaat ja suunnittelijat. Tai sitten johtajien on itse otettava itseään niskasta kiinni ja asetettava toiminnalle selkeät tavoitteet ja mittarit.

Suurin kuilu suunnittelijoiden ja asiakkaan välillä syntyy siitä, että suunnittelijoiden työn hyvyyttä arvioidaan eri kriteereillä kuin asiakkaiden onnistumista.

Jos asiakkaan omaa työtä arvioidaan myynnin kehityksellä, sama mittari pitäisi olla suunnittelijan työllä. Alan kilpailuissa voidaan arvioida esimerkiksi töiden sisältöä tai visuaalisuutta, mutta missään tuntemassani kilpailussa tuomaristo ei voi arvioida töitä niiden tuloksellisuuden näkökulmasta.

Arjessa suunnittelijan työtä tulee johtaa asiakkaiden tavoitteiden kautta.

Tietääkseni ei ole olemassa eläinlaumaa, jolla ei olisi johtajaa tai jonkinlaista johtamisjärjestelmää. Usein laumassa tapellaan, kunnes johtaja löytyy.

Jatkuva kädenvääntö markkinoinnista investointina loppuu, kun johto asettaa tavoitteet ja mittarit ja vaatii tuloksellisia tekoja. Yhteinen tavoite karsii organisaatiosta ne, joille tavoite ei sovi.

Vahva johtajuus on asiakkaiden, suunnittelijoiden ja toimistojen yhteinen etu.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    4. 4

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    5. 5

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Trump esitti kovaa Kiina-kritiikkiä ja nimitti konkarin maan suurlähettilääksi

    8. 8

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    9. 9

      Finnairin matkustajamäärä kasvoi marraskuussa – perutut lennot supistivat Amerikan-liikennettä

    10. 10

      Tänään selviää, milloin Länsimetro valmistuu – ISTV näyttää tilaisuuden suorana kello 12

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    5. 5

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    10. 10

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää