Valikko

Nyt ulkoistetaan jo henkilöstölehdetkin

Henkilöstölehtien ulkoistaminen lisääntyy asiakaslehtien vanavedessä. Työntekijöistä on tullut asiakkaita, joita kalastellaan satsaamalla työnantajamielikuvaan.
Taustalta löytyy niin kohoavia laatuvaatimuksia kuin kiirettäkin, arvioi markkinointi- ja tutkimusjohtaja Saara Itävuo Aikakauslehtien liitosta. Samalla rajat asiakaslehtien ja henkilöstölehtien välillä häilyvät.

– Usein näkee, että lehtiä yhdistetään ja sitten taas jossain vaiheessa eriytetään, Itävuo sanoo.

Asiakaslehtitalona tunnettu Kynämies tekee tällä hetkellä muutamaa henkilöstölehteä. Kysynnän kasvu näkyy tarjouspyyntöjen lisääntymisenä.

– Ulkoistamista suunnittelevat erityisesti kansainvälistyvät suomalaisyhtiöt, joissa huomataan, etteivät omat resurssit ja verkostot enää riitä lehden tekoon, kertoo tiiminvetäjä Eija-Liisa Hiltunen-Nordström.

– Kansainvälisesti toimiva yritys säästää resursseja, kun se tilaa lehtensä yhteistyökumppanilta, joka pystyy hyödyntämään avustajaverkostojaan eri maissa.

Joidenkin mielestä henkilöstölehden tekeminen on ulkopuoliselle hankalaa, koska tekijä joutuu ottamaan kantaa yrityksen sisäisiin asioihin.

– Tietysti ulkopuolisille tekijöille on haaste päästä sisään yritykseen. Siksi luottamussuhde on tärkeä, jotta voidaan puhua asioista suoraan ja rehellisesti. Sana ulkoistaminen ei olekaan kuvaava - kyse on kumppanuudesta, toteaa Wärtsilän sisäisestä viestinnästä vastaava Pia Niemi.

Wärtsilän henkilöstölehti Wattsup on tehty vuoden ajan Kynämiehessä. Sama tiimi tekee myös Wärtsilän sidosryhmälehteä. Synergia lehtien teossa helpottaa viestinnän integrointia yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.

– Juttujen aiheet ovat osittain samoja henkilöstölehdessä ja sidosryhmälehdessä, mutta näkökulma eroaa, Niemi kertoo.

Sidosryhmälehden ensisijainen tehtävä on toimia myynnin ja markkinoinnin tukena. Henkilöstölehden taas odotetaan vahvistavan työnantajamielikuvaa ja me-henkeä sekä toimivan yhtenä viestintäkanavana johdon ja henkilöstön välillä.

Me-hengen luominen ei ole helppo tehtävä Wärtsilän kaltaisessa yhtiössä, jolla on 14 000 työntekijää 70 maassa. Yhtiön henkilöstöstä noin 80 prosenttia toimii muulla kuin Suomessa. Wattsup tehdäänkin neljällä eri kielellä.

Pia Niemen mielestä henkilöstölehden ulkoistaminen on tätä päivää hektisessä työelämässä.

– Lehdenteon prosessin koordinointi on iso työ, joka sitoo sitä yksinään tekevän ihmisen kädet. Ulkoistaminen ei tarkoita sitä, että lehti tehtäisiin kokonaan muualla, vaan siinä ollaan silti itsekin kädet savessa, Niemi kuvailee.

Wärtsilän henkilöstölehden teossa työnjako on selkeä: aiheet tulevat pitkälti yrityksen sisältä, ehdotukset aiheiden käsittelytavoista ja näkökulmista Kynämiehestä.

– Ulkopuolinenkin voi löytää aiheita tuntemalla yritystä ja tietämällä, mikä on yritykselle strategisesti tärkeää, toimitussihteeri Arja Kulmala huomauttaa.

Henkilöstölehtien tekoon käytetään nykyisin entistä enemmän resursseja, koska henkilöstöön halutaan panostaa. Samalla tavalla kuin sidosryhmälehdillä rakennetaan brändiä ja yrityskuvaa, henkilöstölehdillä rakennetaan työnantajamielikuvaa henkilöstön silmissä.

– Hyvin tehty henkilöstölehti kertoo henkilöstölle, että heihin satsataan, Niemi sanoo.

Niemen mielestä henkilöstölehtiin panostaminen liittyy myös sisäisen viestinnän arvostuksen nousuun. Henkilöstölehden merkityksestä kertoo sekin, että palautetta tulee tekijöille valtavan paljon enemmän kuin asiakaslehdistä.

Verkko ei yleensä korvaa henkilöstölehteä sen enempää kuin nettilehti paperista sanomalehteä: perinteisen lehden lukukokemus on erilainen.

– Lehden ja intranetin tulisi tukea toisiaan sisällöllisesti. Intranet on tehokas kanava tiedonvälittämiseen, lehti taas on taustoittaja ja yhteishengen nostattaja. Sen tehtävä on luoda mielikuvaa yhteisistä tavoitteista ja tiestä, jota pitkin sinne mennään, Niemi sanoo.

Sisäinen viestintä nähdään yhä enemmän ylimmän johdon tehtäväksi. Wärtsilälle, kuten monille muillekin yrityksille, henkilöstölehti on strategian jalkauttamisväline. Lehdessä voidaan kevennetyssä muodossa purkaa auki yrityksen visio, missio ja strategia ja kertoa siitä, miten yrityksen arvot näkyvät arjessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    7. 7

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    8. 8

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    9. 9

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    10. 10

      IMF huolissaan: Velkaantuminen lisännyt kotitalouksien haavoittuvuutta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää