Valikko

Ulkomaiset yritykset kiertävät Helsingin kaukaa

Helsinki ei ole kovin houkutteleva paikka, ainakaan ulkomaisten yritysten mielestä, miettii Pääkaupunkiseudun markkinoinnin uusi toimitusjohtaja Tatu Laurila.
Ulkomaisten investointien määrä on laskenut tasaisesti koko 2000-luvun ajan. Yritysostot, kuten TeliaSoneran fuusio tai Hartwallin myynti näkyvät tilastoissa piikkeinä, mutta ilman niitä tilanne on aika surkea. 

– Se on paradoksi, sillä Suomi on pärjännyt hirveän hyvin kilpailukykymittauksissa, Pääkaupunkiseudun markkinointi Oy:n uusi toimitusjohtaja Tatu Laurila murehtii.

Tammikuussa aloittaneen Laurilan tehtävänä on kääntää käyrät nousuun. Hänen on heräteltävä ulkomaisten yritysten investointihalut ja houkuteltava investointien virrat pääkaupunkiseudulle. Ja saatava Helsinki erottumaan muista pääkaupunkien välisessä kilpailussa. Tulostavoitteet hänelle asetetaan kevään aikana.

Jos yritys voi valita investointikohteensa kaikkien maailman metropolien joukosta, miksi se valitsisi Helsingin?

– Me itse pidämme Suomea tylsänä: suomalaiset ovat muka sisäänpäinkääntyneitä ja kaamos leimaa ilmapiiriä. Meidän on hyväksyttävä, että Helsinki on erilainen kuin Lontoo. Tämä on mainio paikka asua ja työskennellä, kun katsoo oikein silmin.

Tunnettuudessa Helsinki häviää kuitenkin kirkkaasti Tukholmalle ja Kööpenhaminalle. Laurilan mielestä Helsinkiä pitääkin markkinoida osana Itämeren aluetta ja teroittaa, miten kiinnostavalla alueella metropoli sijaitsee.

– Tässä on nopeasti kehittyvä Balttia, riskejä tarjoava Venäjä ja vanhat vauraat Pohjoismaat sekä Saksa. Kokonaisuus tarjoaa vahvan perinteen menestymisessä ja nousevat dynaamiset taloudet. Verkostotyöskentely onnistuu Helsingissä. Emme ole kaukana kaikesta, vaan mukana kaikessa.

Laurila kannattaa innovaatioyliopistoa sekä metropolipolitiikan ottamista hallitusohjelmaan omaksi alueekseen.

– Suomen menestystä määrittää se, miten hyvin metropolialueemme menestyy.

Pääkaupunkiseudun brändin kiillottamisessa Laurilalla riittää töitä. Hänen mielestään se on tällä hetkellä liian kapea ja rakentuu liiaksi yhden osaamisalueen varaan. Eli vähemmän teknologiaa ja kännyköitä, enemmän omaleimaisempia ja yleisempiä piirteitä.

Laurila on kiitollinen suomalaisen popmusiikin menestyksestä maailmalla ja aikoo monien muiden tavoin ottaa kaiken irti euroviisuista Helsingin brändin rakentamisessa.

Pääkaupunkiseudun markkinointi on suunnitellut ulkomaalaisille toimittajille hengästyttävän ohjelman viisujen oheen.

Ehkä toimittajien kotimaihinsa Helsingistä välittämä kuva auttaa Laurilaa haaveensa toteuttamisessa.

– Täydellinen kohteemme olisi yritys, joka tulisi hyödyntämään sellaista suomalaista osaamista, joka on tähän mennessä ollut vajaakäytössä. Esimerkiksi kansainvälinen lääkekehittäjä, joka tulisi tekemään tänne muutakin, kuin perustaisi myyntikonttorin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    2. 2

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    3. 3

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    4. 4

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    9. 9

      Näkökulma: Italian uhkapeli voi sytyttää uuden eurokriisin

    10. 10

      Hukkunut avain tulee kalliiksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää