Kolumni: Vasta alkusoittoa

Kuluttajien mediakäyttäytymisessä internetin vaikutus on näkynyt jo vuosia, mutta markkinoijat ja alan "asiantuntijayritykset" ovat olleet hitaita muuttumaan.
Nyt patoutunut turhautuma näyttää purkautuvan. Mediapanostukset verkkoon ovat tänä vuonna valtavassa kasvussa myös Suomessa.

Interaktiivisesta markkinoinnista puhuttaessa pelkkien medialukujen tuijottelu on kuitenkin tyhmää. Luvuissahan ei näy esimerkiksi raha, jonka yritykset käyttävät omiin verkkosivuihinsa, eikä Googlen Suomesta keräämät mainoseurot.

On huvittavaa (ja pelottavaa), että medialukuja käytetään monissa toimistoissa todisteena siitä, että internet-markkinointi on näpertelyä ja jotakin, josta "kunnon mainostajien" ei tarvitse välittää.

Mainostoimistot ympäri maailman toimivat pääosin rakenteella, joka on optimoitu tv-filmien ja printtimainonnan suunnitteluun. Tämä helpottaa ymmärtämään toimistojen suhtautumista kaikkeen uuteen. Suomessa toimistojen myyntikate laski lähes puoleen muutamassa vuodessa. Silti niiden toimintatavoissa ei juuri mikään muuttunut. Markkinoijat haluavat markkinointi-investoinneiltaan parempaa tulosta ja hinta-laatu-suhdetta. Pelkästään perinteisillä menetelmillä se ei enää onnistu. Jos osaamista ja palvelua ei saada toimistoilta Suomesta, apua haetaan muualta tai tehdään itse. Kustannustehokkuuden lisäksi markkinoijat hakevat aktiivista, elävää suhdetta kuluttajiin. Sitä luodaan esimerkiksi tapahtumissa, myymälöissä - ja internetissä.

Se, mitä olemme markkinoinnin digitaalisesta vallankumouksesta nähneet, on vasta alkusoittoa. Olen (sattuneesta syystä) puhunut viime kuukausina monien suurten mainostoimistoketjujen ja holdingyhtiöiden johtohahmojen kanssa. Firmasta, maasta ja mantereesta riippumatta kaikilla on sama huoli alan tulevaisuudesta: perinteiset toimijat eivät uudessa tilanteessa pysy asiakkaiden tarpeiden ja halujen perässä. Mikä pahinta, erilaiset internet-startupit nakertavat kukin jotain markkinoinnin arvoketjun osaa markkinatutkimuksesta "luovaan" tuotteeseen saakka. Kymmenistä esimerkeistä kannattaa käydä kurkkaamassa zoomerang.com (markkinatutkimusta, asiakkaina mm. P&G, H&P, Levi’s), spotrunner.com (tuhansien spottien kirjasto pienille mainostajille - tosin asiakkaisiin lukeutuu myös Disney) ja vitrue.com (kuluttajien luomien spottien valjastaminen mainoskäyttöön, asiakkaana muun muassa General Motors).

  • Alex Nieminen

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    3. 3

      Venäläiset ovat ”taloustilanteen passiivisia panttivankeja”

    4. 4

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    5. 5

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    6. 6

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    7. 7

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    8. 8

      Venäjä kiilasi saudien ohi öljyn pumppauksessa

    9. 9

      Hautooko Trump tilastokeikausta? ”Omaan politiikkaansa sopivaksi”

    10. 10

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    9. 9

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    10. 10

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää