Valikko

Tallinnan lentokenttä laajenee suomalaisavuin

Suomalaiset valvovat rakennustöiden toteutumista Schengen-kuntoon laajennettavalla lentokentällä.
Tallinnan lentokentän laajennus on Viron suurimpia EU-projekteja. Lähes sadan miljoonan euron projektin teknisestä ja taloudellisesta valvonnasta vastaa suomalaisen Ramboll Finland Oy:n johtama konsortio.

Kaksi suomalaista insinööriä istuu Tallinnan lentokentän hallintorakennuksessa. Mauri Napari valvoo kenttäalueen kunnostusta. Matti Niemen vastuulla on terminaalin uudistaminen.

Ramboll Finlandin palkkalistoilla olevat miehet aloittivat työnsä viime kesänä. Edessä on 18 kuukauden työrupeama Virossa. Kentän laajennustöiden on määrä olla valmiina maaliskuussa 2008.

– Schengen-sopimus edellyttää kolmansien maiden matkustajavirtojen eriyttämistä muista. Terrorismin uhka moninkertaistaa myös turvatarkastusten vaatimat jonotustilat, Matti Niemi kertoo.

Tallinnan lentokenttä on Viron ainoa kansainvälinen lentokenttä. Matkustajaterminaali laajennetaan lähes kaksinkertaiseksi vetämään 2,5 miljoonaa matkustajaa nykyisen 1,4 miljoonan sijasta.

Lentokenttäalue laajennetaan ja kunnostetaan kokonaisuudessaan. Rullaustietä pidennetään, koneiden seisontapaikkoja lisätään, nurmikentät asvaltoidaan ja kuivatusjärjestelmä uudistetaan. Samalla rakennetaan uusi puhdistamo pintavesille.
Tallinna saa juomavetensä kentän vieressä olevasta Ülemisten järvestä.

– Sadevesiin sekoittuu erilaisia kemikaaleja kuten jäänestoaineita, minkä takia puhdistus on välttämätöntä, Mauno Napari korostaa. 

Lentokentän laajennus maksaa 35 miljoonaa euroa ja terminaalin laajennus 40 miljoonaa euroa. EU rahoittaa kentän laajennuksesta 82 prosenttia ja 75 prosenttia terminaalin laajennuksesta. Loppu tulee lentokentän omasta budjetista.

Kentän rakennustöistä vastaavassa konsortiossa on päävastuussa suomalainen Lemminkäinen Oy.
Varsinaisesti töitä Tallinnassa tekee Lemminkäisen virolainen tytäryhtiö Talter AS. Lemminkäinen teki jo 10 vuotta sitten kentän ensimmäisen peruskunnostuksen. Nyt sen rooli on lähinnä taata suurprojektin takuut.

Suomalainen Abetoni Oy toimittaa kentän sadevesiviemäröinnin vaatimat betoniputket.
Kentän alle tulee 7,6 kilometriä sadevesiviemäriä ja maan pinnalle 5 kilometriä sadevesiränniä. Betoniputkea käytetään aina, kun läpimitta on enemmän kuin 200 millimetriä.

– Putkien on kestettävä isoja, raskaita kuormia, Napari huomauttaa.

Kentän asvaltointiin käytettävää kiviainesta etsitään vielä. Virosta ei löydy riittävän kovaa kiviainesta asvaltin runkoaineeksi. Mahdollinen hankintamaa on Suomi.

– Suomen puolesta puhuu lyhyt välimatka,Napari arvioi.

Terminaalipuolella lastaus- ja matkustajasillat toimittaa suomalainen FP-Tek. Terminaalin pääurakoinnin sai Skanska EMV AS.

Ramboll Finland valvoo urakoita yhdessä virolaisen AS Teede Tehnokeskuksen ja Telore E:n kanssa. Valvontatöissä on 15 henkeä. He edustavat tilaajaa eli Tallinnan lentoasemaa (Tallinna Lennujaam AS).

– Projektista tekee haastavan se, että molempien urakoiden rakennustöiden on pysyttävä aikataulussaan samanaikaisesti, kun lentokentän on oltava koko ajan täysin toimintakykyinen, Matti Niemi sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    2. 2

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    3. 3

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    4. 4

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    5. 5

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    6. 6

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    7. 7

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Italia hyväksyi budjetin, Renzi eroaa tänään: ”Kauan eläköön Italia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    4. 4

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    5. 5

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    6. 6

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    10. 10

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää