Valikko

Ego paisuu rivakasti

Lokakuussa itsenäistynyt mainostoimisto Ego tahkoaa kasvua. Kuun lopussa on edessä muutto uusiin, entistä suurempiin tiloihin. Toimitusjohtaja Jussi Olkkonen selittää kasvua kysynnän muutoksella.


Mainostoimisto Egossa on ahdasta. Alun perin Taivas-ryhmän digitaalisen median yksiköksi perustettu Ego ilmoitti lokakuussa itsenäistyvänsä konsernin toiseksi täyden palvelun mainostoimistoksi – ja sen jälkeen kasvu on ollut hurjaa.

Tammikuussa yhtiö ylsi runsaan 500 000 euron myyntikatteeseen, kun se vuotta aikaisemmin oli 250 000 euroa.

Työntekijöidenkin määrä on lokakuun jälkeen lähes tuplaantunut. Siksi Ego muuttaa tämän kuun lopussa uusiin, yli kaksi kertaa suurempiin tiloihin.

Olkkosen mukaan markkinoilla on nyt tilausta toimistoille, joiden historia on digitaalisella puolella, mutta jotka ovat samalla kotonaan myös perinteisen markkinointiviestinnän maailmassa.

– Maailmalla menestyvät parhaiten mainostoimistot, joilla on digitaalinen sielu. Suomessa sellaisia ei oikein ole.

Taustalla on paljon puhuttu kuluttajakäyttäytymisen muutos ja kuluttajien vallan kasvu. Aika on ajanut pelkkään mielikuvamainontaan erikoistuneiden toimistojen ohi.

– Oleellista on saada kuluttajat osallistumaan, ei se mitä sanotaan, Olkkonen muotoilee.

– Tyhjien lupausten aika on ohi. Ihmisillä on nykyisin niin monta nopeaa kontaktipintaa muihin kuluttajiin, että mainoksen sanoma tuhoutuu nopeasti, jos tuotteen tai palvelun muut ominaisuudet eivät tue sitä.

Puheet mainostoimistobisneksen pienenemisestä ovat Olkkosen mielestä silti puppua.

– Varmaan se pieneneekin, jos mainonta mielletään media-aukkojen täyttämiseksi. Mutta ei asiakaskommunikaation tarve mihinkään häviä. Kasvu löytyy asiakaspalvelun ja myynnin puolelta ja niiden yhdistämisestä markkinointiviestintään.

Olkkonen nostaa esille Egon Elisalle rakentaman 3G-liittymien paketointipalvelun, joka on hänen mukaansa esimerkki aidosti integroituneesta markkinointiviestinnästä.

– Tyhmimmilläänhän markkinointiviestinnän integroimisella tarkoitetaan vain sitä, että viesti näyttää samalta kaikissa kanavissa.

Elisan verkkosivuilla asiakkaat saavat itse rakentaa mieleisensä liittymäpaketin useista puhelin-, puheaika- ja tekstiviestivaihtoehdoista.

– Elisan markkinaosuus on nyt 3G-liittymissä huomattavasti isompi kuin muissa liittymissä, Olkkonen kehuu.

Kilpailijatkin ovat ottaneet opiksi. Vastaavanlainen palvelu on nyt käytössä myös Soneran ja Dna:n verkkosivuilla.

Palvelun toimivuutta Olkkonen perustelee sillä, että osallistuva asiakas sitoutuu paremmin. Esimerkiksi auton ostajat usein valitsevat auton värin ja lisävarusteet jo ennen kauppaan tuloa. Kuluttajien vallan kasvusta kertoo myös maksu-tv:n suosio: ihmiset ovat valmiita maksamaan siitä, että saavat katsoa, mitä haluavat.

– Ruotsissa maksu-tv onkin jo isompi kuin mainosrahoitteinen televisio, Olkkonen huomauttaa.

Asiakkaat ovat Olkkosen mukaan ymmärtäneet kuluttajien vallan kasvun toimistoja paremmin.

– Asiakkaat törmäävät siihen koko ajan omassa työssään. Muutoksen nopeutta korostaa myös se, että mainostajat ovat parvikaloja ja menevät muiden perässä.

Olkkonen moittii suomalaista mainostoimistokenttää muutosvastarinnasta. Alex Niemisen lähtö Hasan & partnersin toimitusjohtajan paikalta helmikuussa käynnisti keskustelun sukupolvien välisestä kuilusta.

Olkkonen uskoo, että kyse on pikemminkin siitä, että mainosväeltä puuttuu kyky toimia mukavuusalueensa ulkopuolella.

– Suomessa uskotaan, että vanha malli toimii edelleen. Toimistot eivät ole kiinnostuneita asiakkaista, jotka eivät ensisijaisesti halua ostaa tv-mainontaa, Olkkonen väittää.

Lopullisena hän ei tilannetta kuitenkaan pidä.

– Markkina korjaa itse itsensä. Veikkaan, ettei Alexin perustama toimisto jää viimeiseksi.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    3. 3

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    4. 4

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    5. 5

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    8. 8

      Supercell on nyt lähes yhtä arvokas kuin UPM

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää