Togo jyräsi mainoskisassa

Veikkauksen MM-jalkapallokampanja Vive le Togo valittiin viime vuoden parhaaksi ulkomainokseksi. Kampanja voitti Outdoor Champions -kilpailun perinteisten ulkomainosten Real-sarjan ja Grand Prix’n.


Tuomaristo perusteli valintaansa sillä, että mainoksen toteutuksessa ei haise raha vaan sitoutuminen. Siinä näkyy raadin mielestä aito kannatus ja fanittaminen. Kiitosta sai myös kotikutoinen kuvitustyyli, joka poikkeaa perinteisestä, loppuun asti hiotusta mainoskuvituksesta. Mainoksen teki mainostoimisto TBWA/PHS.

Saman mainostoimiston kädenjälkeä oli myös hopeaa voittanut suomalaisen postimerkin synttärikampanja. Tuomarit kiittelivät julisteiden klassista kauneutta.

Kolmanneksi raati rankkasi ammattijärjestö Tehyn Pidä huolta myös itsestäsi -kampanjan, jonka julisteet muistuttivat aikakauslehtien kansia. Kampanjan suunnitteli projektityöryhmä, jossa projektijohtaja oli Viestintä Oy Drumista, graafisen suunnittelun hoiti Konsti ja tuotannon Pling.

Ensimmäistä kertaa kilpailussa oli Innovative-sarja, jossa arvioitiin perinteisten välineiden erikoisratkaisuja. Ykköspalkintoa ei jaettu. Toisen palkinnon sai Vene-messujen mainokset, joissa tuotiín raadin mielestä kesä keskelle talvea kuvan, äänen ja lämpölampun avulla.

Kolmannen sijan jakoivat Siwan uudenlaiset bussiteippaukset ja bussikatoksiin kiinnitetyt vaahtosammuttimet, joilla mainostettiin Turkinpippuri-karkkeja.

Erikoismaininnan sai Hartwallin Jaffan retrokampanja. Tuomaristo kiitteli uskallusta kaivaa arkistoja.

Erik Bruunin klassikkojulisteet uudistivat ulkomainontaa jo 1950-luvulla ja ovat edelleen loistavia, raati perusteli.

Kilpailussa arvioitiin lähes 1 900 viime vuonna julkaistua ulkomainosta. Niistä tuomaristo valitsi 18 finalistia Grand Prix -shortlistalle.

Ulkomainosten parhaimmisto

Real-sarja:
1. Vive le Togo, mainostaja Veikkaus, mainostoimisto TBWA/PHS, mediatoimisto Carat.
2. Suomalainen postimerkki 150 vuotta, mainostaja Suomen Posti, mainostoimisto TBWA/PHS, mediatoimisto Dagmar.
3. Pidä huolta itsestäsi, mainostaja Tehy, mainoksen teki projektityöryhmä, mediatoimisto Dagmar.


Innovative-sarja:
1. Ei palkittuja.
2. Vene 06 Båt -messut, mainostaja Suomen Messut, mainostoimisto Evia, mediatoimisto Carat.
3. Siwa – Suomen suosituimman kyydissä, mainostaja Tradeka, mainostoimisto McCann, mediatoimisto Pool Media International.
3. Too hot to handle – Turkinpippuri (Abribus-erikoistoteutus), mainostaja Cloetta Fazer, mainostoimisto hasan & partners, mediatoimisto Dagmar.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    2. 2

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    3. 3

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    4. 4

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    5. 5

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    6. 6

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    7. 7

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    8. 8

      Tulli epäilee suomalaisyritystä törkeästä talousrikoksesta – maksamattomia veroja yli kaksi miljoonaa euroa

    9. 9

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    10. 10

      Markkinoiden Ranska-hermoilu helpotti hieman

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    2. 2

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    3. 3

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    4. 4

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    5. 5

      Tulli paljasti postimyyntiyrityksen törkeän veropetoksen – 2 miljoonan euron mätkyt

    6. 6

      Eduskunta antoi Bernerille luottamuksensa

    7. 7

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    8. 8

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    9. 9

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    10. 10

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää