Valikko

Togo jyräsi mainoskisassa

Veikkauksen MM-jalkapallokampanja Vive le Togo valittiin viime vuoden parhaaksi ulkomainokseksi. Kampanja voitti Outdoor Champions -kilpailun perinteisten ulkomainosten Real-sarjan ja Grand Prix’n.


Tuomaristo perusteli valintaansa sillä, että mainoksen toteutuksessa ei haise raha vaan sitoutuminen. Siinä näkyy raadin mielestä aito kannatus ja fanittaminen. Kiitosta sai myös kotikutoinen kuvitustyyli, joka poikkeaa perinteisestä, loppuun asti hiotusta mainoskuvituksesta. Mainoksen teki mainostoimisto TBWA/PHS.

Saman mainostoimiston kädenjälkeä oli myös hopeaa voittanut suomalaisen postimerkin synttärikampanja. Tuomarit kiittelivät julisteiden klassista kauneutta.

Kolmanneksi raati rankkasi ammattijärjestö Tehyn Pidä huolta myös itsestäsi -kampanjan, jonka julisteet muistuttivat aikakauslehtien kansia. Kampanjan suunnitteli projektityöryhmä, jossa projektijohtaja oli Viestintä Oy Drumista, graafisen suunnittelun hoiti Konsti ja tuotannon Pling.

Ensimmäistä kertaa kilpailussa oli Innovative-sarja, jossa arvioitiin perinteisten välineiden erikoisratkaisuja. Ykköspalkintoa ei jaettu. Toisen palkinnon sai Vene-messujen mainokset, joissa tuotiín raadin mielestä kesä keskelle talvea kuvan, äänen ja lämpölampun avulla.

Kolmannen sijan jakoivat Siwan uudenlaiset bussiteippaukset ja bussikatoksiin kiinnitetyt vaahtosammuttimet, joilla mainostettiin Turkinpippuri-karkkeja.

Erikoismaininnan sai Hartwallin Jaffan retrokampanja. Tuomaristo kiitteli uskallusta kaivaa arkistoja.

Erik Bruunin klassikkojulisteet uudistivat ulkomainontaa jo 1950-luvulla ja ovat edelleen loistavia, raati perusteli.

Kilpailussa arvioitiin lähes 1 900 viime vuonna julkaistua ulkomainosta. Niistä tuomaristo valitsi 18 finalistia Grand Prix -shortlistalle.

Ulkomainosten parhaimmisto

Real-sarja:
1. Vive le Togo, mainostaja Veikkaus, mainostoimisto TBWA/PHS, mediatoimisto Carat.
2. Suomalainen postimerkki 150 vuotta, mainostaja Suomen Posti, mainostoimisto TBWA/PHS, mediatoimisto Dagmar.
3. Pidä huolta itsestäsi, mainostaja Tehy, mainoksen teki projektityöryhmä, mediatoimisto Dagmar.


Innovative-sarja:
1. Ei palkittuja.
2. Vene 06 Båt -messut, mainostaja Suomen Messut, mainostoimisto Evia, mediatoimisto Carat.
3. Siwa – Suomen suosituimman kyydissä, mainostaja Tradeka, mainostoimisto McCann, mediatoimisto Pool Media International.
3. Too hot to handle – Turkinpippuri (Abribus-erikoistoteutus), mainostaja Cloetta Fazer, mainostoimisto hasan & partners, mediatoimisto Dagmar.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    3. 3

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    4. 4

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    5. 5

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    6. 6

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    7. 7

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    8. 8

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    9. 9

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    10. 10

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    10. 10

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää