Valikko

Vaalipyykki ei pelota mainostoimistoja

Mainostoimistoväki ei ole pelästynyt vaalien jälkeistä polemiikkia, jossa tappion kärsineen vasemmiston syyttävä sormi on alkanut osoittaa myös heidän suuntaansa Töitä riittää jatkossakin.
Markkinointiviestinnän toimistojen liiton MTL:n toimitusjohtaja Markus Leikola uskoo, että kovasta kohinasta huolimatta alan osaajilla riittää toimeksiantoja myös tulevissa vaaleissa.

Vaalien jälkeisessä likapyykissä ei ole mitään ihmeellistä, sillä politiikka on julkisten asioiden hoitoa, jota tehdään julkisuudessa. Se on myös mainostoimistojen kestettävä.

Opittavaa on silti molemmilla osapuolilla.

– Puolueilla ja kansanedustajilla on moneen yritykseen nähden aivan toisenlaiset kontaktit ”asiakaskuntaansa”. Valitettavasti puolueet kuitenkin aktivoituvat vasta vaalien alla, ja mainonnasta jää puuttumaan pitkäjänteisyys.

Leikolan mielestä tappion jälkeen voidaan vaihtaa myös liian helposti mainonnan tekijöitä.  Hän peräänkuuluttaakin puolueilta pidempiä asiakkuuksia, jolloin kerran valittua viestiä voidaan jalostaa eteenpäin.

Leikolan mukaan hyvä esimerkki on jälleen kokoomus, joka oli työstänyt taannoisten presidentinvaalien teemaa eduskuntavaaleihin sopivaksi.

– Demareilla oli näissä vaaleissa punaiset ja siniset symbolit. Ehkä niitä ei kannattaisi heti hylätä, hän opastaa.

Sdp:n sisällä koko vaalikampanja ja tappion syyt käydään lähipäivinä tarkasti läpi, sillä puoluejohdon mielestä heidän viestinsä ei jostain syystä mennyt perille.

Palavereja on tiedossa myös kampanjan luoneessa mainostoimisto Dynamossa.

Vt. toimitusjohtaja Olli Freesen mukaan palaute oli SAK-kohuun saakka positiivista, sen jälkeen mentiin alamäkeä.

Vastakkainasettelu oli mainoksissa tietoinen valinta, jolla haluttiin tehdä selviksi ideologiset erot. Niitä oli kaivattu myös kansalaistutkimuksissa.

– Tavoite oli uudistaa puolueen ilmettä ja mainontaa. Voi tietysti kysyä, olisiko parempaan ylletty vanhallakaan tyylillä. Mainonta on aina helppo asettaa syntipukiksi, mutta eiköhän sillekin löydy myöhemmin mittasuhteet,  Freese huomauttaa.

Hän muistuttaa, että poliittisen mainonnan kulttuuri on Suomessa vielä varsin ohut ja toimistoillakin on opittavaa. Muutaman vaalikauden jälkeen ollaan jo selvästi viisaampia.

Leikolan tavoin Freese toivoo asiakkailta pitkäjänteisyyttä.

– Ammattilaisia tarvitaan joka tapauksessa myös tulevaisuudessa. Meille demarit ovat olleet hyvä asiakas ja toivottavasti yhteistyö jatkuu. Tämähän voi olla heille toisaalta uusi alku, pohtii Freese.

SAK:n lopulta esittämättä jääneen kohumainoksen tehneen Familyn toimitusjohtaja Markus Einiö huomauttaa, että järjestö on heille yksi asiakas muiden joukossa. 

Mainoksen nostama polemiikki ei ole kuulemma vaikuttanut heidän ja SAK:n, eikä muihinkaan asiakassuhteisiin.

– Asiakkaat kyllä ymmärtävät, että tämä oli vain yksi projekti muiden joukossa.

Vaalien kuolemansuudelmaksi hän ei mainosta halua nimetä, sillä viesti näytti menevän vielä vilkkaan ennakkoäänestyksen perusteella hyvin perille. Varsinaisena vaalipäivänä kävi sitten toisin.

– Selkeä tavoite oli nostaa äänestysaktiivisuutta ja ennakkoäänestyksessä siinä onnistuttiinkin. Tottakai tätä pitää analysoida asiakkaan näkökulmasta, mitä olisi pitänyt tehdä toisin, sanoo Einiö.

Hänen mielestään äänestysprosentti ei jäänyt matalalle mainonnan takia.

– Ensi kerralla pitää miettiä muitakin keinoja, joilla ihmiset saadaan uurnille. Tätä pitäisi pohtia kaikkien vaaleissa olevien tahojen, Einiö huomauttaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    2. 2

      Ferrari takoi uudet pohjat Milanossa

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    6. 6

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    7. 7

      Pankkiala: Asunnot eivät ole liian kalliita

    8. 8

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    9. 9

      Bensankulutus: Vuosikausien kasvu voi tyssätä

    10. 10

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    10. 10

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää