Autoilua on pian pakko rajoittaa

Liikenne- ja viestintäministeriö pitää liikenteen vähentämistä ainoana kestävänä tapana leikata päästöjä. Saasteita supistaisi myös vähäpäästöisiä autoja suosiva verotus.
Liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen sanoo, että biopolttoaineet ja energiatehokkuus eivät yksin riitä hillitsemään liikenteen lisääntyvää saastemäärää.

– On turha kierrellä tosiasiaa, että ainoa kestävä tapa pienentää liikenteen päästöjä on vähentää itse liikennettä. Yhdyskuntarakenteen tulisi olla myös nykyistä tiiviimpi, jotta liikenteen tarve tulisi vähäisemmäksi, totesi Pursiainen Autokauppiaspäivillä perjantaina Helsingissä.

Kasvihuonekaasuista viidenneksen tuottaa liikenne, jonka päästöistä reilusti yli puolet tulee henkilöautoista.

Kasvanut liikenne aiheuttaa ongelmia, joista keskeisimpiä ovat lisääntyneet kasvihuonekaasupäästöt ja heikentynyt liikenneturvallisuus.

Euroopan unioni on sitoutunut vuoteen 2020 mennessä vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 20 prosenttia ja nostamaan biopolttoaineiden osuuden liikenteessä 10 prosenttiin.

– Raaka fakta on, että tavoite ei toteutuessaankaan vielä vähentäisi kokonaispäästöjä lainkaan, jos liikenne kasvaa nykymenoa. Lisäksi nykyisten biopolttoaineiden tuotanto aiheuttaa itsekin päästöjä, Pursiainen muistutti.

Harvaan asutussa Suomessa työpaikat kasautuvat keskuksiin ja vähentyvät haja-asutusalueilla. Tästä johtuen työ- ja kauppamatkat pitenevät, mikä taas lisää riippuvuutta henkilöautoista. Pursiaisen mielestä joukkoliikennettä ja liikenneyhteyksiä onkin välttämätöntä kehittää.

– Tulevaisuuden keinoja puuttua tähän kehitykseen ovat esimerkiksi joukkoliikennepalvelujen kehittäminen ja ruuhkamaksut. Valmiiksi rakennetussa maassa maankäytön suunnittelu ei ole nopea patenttiratkaisu, vaan puree vasta hitaammin.

Nopeampi ja ikävämpi tapa vähentää liikennettä on ohjata ihmisten käyttäytymistä liikenteen hinnoittelulla. Tämä tien todelliseen käyttöön perustuva keino vaikuttaisi Pursiaisen mukaan tehokkaasti liikennekäyttäytymiseen.

Pursiainen myönsi, ettei nykyinen autoverotus edistä energiatehokkaiden hankintaa, sillä verotuksen päämotiivina ovat valtion tulot, eikä autoverotuksen ohjausvaikutusta ole otettu käyttöön.

Autoalan Keskusliiton puheenjohtaja, kauppaneuvos Matti Pörhö peräsi omassa puheenvuorossaan tulevalta hallitukselta autoverotuksen kokonaisuudistusta.

– Uusi hallitus tekisi parhaan ympäristöteon poistamalla ensi töikseen pikaisesti dieselveron henkilöautoilta. Tämä ei tietenkään riitä, vaan koko verotus tulee remontoida. Tällä hetkellä markkinahäiriö haittaa toimintojamme kohtuuttomasti.

Autoverokeskustelun aiheuttamaa markkinahäiriötä suurempana ongelmana Pörhö pitää automyynnin marginaalien pienentymistä ja monimutkaistumista.

– Samalla kun autokaupan normaali kustannustaso on noussut, tehtaat ovat leikanneet marginaaleja kovalla kädellä. Leikkauksia ei kuitenkaan usein myönnetä, koska palkkiojärjestelmä on niin monimutkainen.

Nollatulokseen vaaditaan Pörhön mukaan kaikkien tavoitepalkkio-osien saavuttamista kokonaisuudessaan, eikä peruspalkkio kata edes osaston kiinteitä kustannuksia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    5. 5

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    6. 6

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    7. 7

      Nyt voit ostaa Donald Trumpin omistaman Ferrarin

    8. 8

      Tesla aikoo rakentaa jopa kolme uutta jättitehdasta – Suomen saumat paranivat?

    9. 9

      Donald Trumpin ”talvipalatsi” on huikean kallis eliittiklubi – katso hulppeat kuvat kartanosta

    10. 10

      220 000 jäsenen ammattiliitto JHL haluaa jäsenilleen palkankorotuksen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    6. 6

      Siwojen ja Valintatalojen yt:t päättyivät: 51 kauppaa lopettaa, 206 työpaikkaa katoaa

    7. 7

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    8. 8

      Asumisunelmat karkaavat: ”Monet yksinäiset vanhukset ovat loukussa”

    9. 9

      Kelan omat työntekijät huolestuivat ruuhkista: ”Jälleen yksi varoittava esimerkki”

    10. 10

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää