Valikko

Autoilua on pian pakko rajoittaa

Liikenne- ja viestintäministeriö pitää liikenteen vähentämistä ainoana kestävänä tapana leikata päästöjä. Saasteita supistaisi myös vähäpäästöisiä autoja suosiva verotus.
Liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen sanoo, että biopolttoaineet ja energiatehokkuus eivät yksin riitä hillitsemään liikenteen lisääntyvää saastemäärää.

– On turha kierrellä tosiasiaa, että ainoa kestävä tapa pienentää liikenteen päästöjä on vähentää itse liikennettä. Yhdyskuntarakenteen tulisi olla myös nykyistä tiiviimpi, jotta liikenteen tarve tulisi vähäisemmäksi, totesi Pursiainen Autokauppiaspäivillä perjantaina Helsingissä.

Kasvihuonekaasuista viidenneksen tuottaa liikenne, jonka päästöistä reilusti yli puolet tulee henkilöautoista.

Kasvanut liikenne aiheuttaa ongelmia, joista keskeisimpiä ovat lisääntyneet kasvihuonekaasupäästöt ja heikentynyt liikenneturvallisuus.

Euroopan unioni on sitoutunut vuoteen 2020 mennessä vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 20 prosenttia ja nostamaan biopolttoaineiden osuuden liikenteessä 10 prosenttiin.

– Raaka fakta on, että tavoite ei toteutuessaankaan vielä vähentäisi kokonaispäästöjä lainkaan, jos liikenne kasvaa nykymenoa. Lisäksi nykyisten biopolttoaineiden tuotanto aiheuttaa itsekin päästöjä, Pursiainen muistutti.

Harvaan asutussa Suomessa työpaikat kasautuvat keskuksiin ja vähentyvät haja-asutusalueilla. Tästä johtuen työ- ja kauppamatkat pitenevät, mikä taas lisää riippuvuutta henkilöautoista. Pursiaisen mielestä joukkoliikennettä ja liikenneyhteyksiä onkin välttämätöntä kehittää.

– Tulevaisuuden keinoja puuttua tähän kehitykseen ovat esimerkiksi joukkoliikennepalvelujen kehittäminen ja ruuhkamaksut. Valmiiksi rakennetussa maassa maankäytön suunnittelu ei ole nopea patenttiratkaisu, vaan puree vasta hitaammin.

Nopeampi ja ikävämpi tapa vähentää liikennettä on ohjata ihmisten käyttäytymistä liikenteen hinnoittelulla. Tämä tien todelliseen käyttöön perustuva keino vaikuttaisi Pursiaisen mukaan tehokkaasti liikennekäyttäytymiseen.

Pursiainen myönsi, ettei nykyinen autoverotus edistä energiatehokkaiden hankintaa, sillä verotuksen päämotiivina ovat valtion tulot, eikä autoverotuksen ohjausvaikutusta ole otettu käyttöön.

Autoalan Keskusliiton puheenjohtaja, kauppaneuvos Matti Pörhö peräsi omassa puheenvuorossaan tulevalta hallitukselta autoverotuksen kokonaisuudistusta.

– Uusi hallitus tekisi parhaan ympäristöteon poistamalla ensi töikseen pikaisesti dieselveron henkilöautoilta. Tämä ei tietenkään riitä, vaan koko verotus tulee remontoida. Tällä hetkellä markkinahäiriö haittaa toimintojamme kohtuuttomasti.

Autoverokeskustelun aiheuttamaa markkinahäiriötä suurempana ongelmana Pörhö pitää automyynnin marginaalien pienentymistä ja monimutkaistumista.

– Samalla kun autokaupan normaali kustannustaso on noussut, tehtaat ovat leikanneet marginaaleja kovalla kädellä. Leikkauksia ei kuitenkaan usein myönnetä, koska palkkiojärjestelmä on niin monimutkainen.

Nollatulokseen vaaditaan Pörhön mukaan kaikkien tavoitepalkkio-osien saavuttamista kokonaisuudessaan, eikä peruspalkkio kata edes osaston kiinteitä kustannuksia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    3. 3

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    4. 4

      Toimeentulotuki siirtyy Kelalle – hälveneekö häpeä?

    5. 5

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    6. 6

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    7. 7

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    8. 8

      Piilotteli miljoonia ja vaati rangaistuksia veronkierrosta – Ranskan entinen budjettiministeri vankilaan

    9. 9

      Nesteen osake niiasi Trumpin johtajavalinnan jälkeen

    10. 10

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    6. 6

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    7. 7

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    8. 8

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    9. 9

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    10. 10

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää