Tequila avitti PHS:n kasvuun

PHS kiri viime vuonna vahvasti markkinointi-viestintäkonsernien kilvassa. Yksi PHS:n kasvun ajureista on digimarkkinointiin erikoistunut Tequila. Toimitusjohtaja Timo Häkkisen mukaan digikanava on lyömätön erityisesti palveluiden markkinoinnissa.
Markkinointiviestintäalan konserneista kovimpaan kasvuun kiihdyttivät viime vuonna Satama ja TBWA/PHS. Sataman myyntikate kasvoi lähes 28, PHS:n liki 27 prosenttia. Kehitys kertoo markkinointiviestinnän uusien keinojen ja kanavien noususta.

PHS:n kasvun takana on asiakkuuksien kehittämiseen ja digitaaliseen markkinointiin erikoistunut Tequila.

– Keskeinen syy kasvuun on se, että tarjontamme ja fokusalueemme kohtaavat tämän hetken markkinoiden tarpeet. Kutsumme itseämme markkinointitoimistoksi, koska teemme paljon sellaisia asioita, joita perinteinen mainostoimisto ei tee, sanoo Tequilan toimitusjohtaja Timo Häkkinen.

Asiakkuuksien kehittäminen tarkoittaa Tequilassa asiakkuuksien hoitokonsepteja ja monikanavaista suhdemarkkinointia.

– Tätä osaamista tarvitaan enemmän, koska yritykset ovat ylintä johtoa myöten entistä kiinnostuneempia asiakkuuksista ja ymmärtävät niiden merkityksen.

Digitaalisen kanavan käyttö markkinoinnissa ja myynnin edistämisessä on kehittynyt viimeisen kahden vuoden aikana rivakasti. Tämä on sekä paisuttanut olemassa olevia asiakassuhteita että tuonut uusia. Tequila on profiloitunut alan osaajana niin, että yhä useammin yritykset osaavat ottaa siihen yhteyttä digitaalisen markkinoinnin palveluja kaivatessaan.

Bannerimainonnan rooli digitaalisen markkinoinnin kentässä on kutistunut. Sen ohi ovat kirineet erilaiset digitaaliset palvelut.

– Toiminnalliset verkkokampanjat ja erilaiset verkkopalvelut, jotka toimivat aktiivisemmin kuin yrityksen oma verkkopalvelu, Häkkinen selventää.

Digitaalisen markkinoinnin osuus on Tequilan myynnistä noin puolet.

– Digitaalisen markkinoinnin kasvu on samaa luokkaa kuin kasvumme ylipäätään, ne ovat kulkeneet suurin piirtein käsi kädessä.

Kolmantena kasvun syynä Häkkinen pitää sitä, että Tequila on keskittynyt vahvasti b-to-b-markkinointiin. Isoja asiakkaita ovat muun muassa Ruukki, Uponor, Elcoteq ja viimeisimpänä Machinery.

– Viimeisten vuosien aikana tekeminen tällä puolella on lisääntynyt huomattavasti, kun b-to-b-markkinointia harjoittavat yritykset ovat alkaneet nähdä markkinoinnin mahdollisuudet kasvun aikaansaajana, Häkkinen kertoo.

– Usein kysymys on joko uusien asiakkaiden hankkimiseen liittyvistä markkinoinnin konsepteista tai asiakkuuksien hoitoon liittyvistä konsepteista. Digitaalinen kanava on tällä alueella erittäin vahva, eikä ollenkaan haittaa, että meillä on osaamista ja fokus myöskin asiakkuuksien kehittämisessä.

Tequilan henkilöstö on kasvanut vuoden aikana 28 hengestä 53:een, ei siis aivan samassa suhteessa kuin myynti on kasvanut.

– Olemme tehneet enemmän strategisempaa ja konseptuaalisempaa työtä eli olemme nousseet arvoketjussa ylöspäin samana aikana, Häkkinen iloitsee.

PHS-ryhmässä Tequilan rooli on olla asiakkuuksien kehittämisen ja digitaalisen markkinoinnin palvelujen tarjoaja.

– Pyrimme kehittämään näitä palveluja, jotta ne palvelevat koko ryhmän asiakkaita, Häkkinen sanoo.

Yksi ryhmän kautta saatu merkittävä asiakas on Nissan, jolle Tequila tekee asiakkuuksien hallintaan ja digitaaliseen markkinointiin liittyviä toimenpiteitä kaikissa Pohjoismaissa. Nissan on auttanut Tequilaa kehittämään osaamistaan.

Palveluiden markkinoinnissa digitaalinen kanava on Häkkisen mielestä lyömätön.

– Digitaalinen markkinointi on läsnä jokaisessa vaiheessa. Se palvelee brändin tunnettuuden aikaansaamisessa ja sen keinoin pyritään luomaan asiakkaaseen vuorovaikutussuhde.

– Digitaalinen markkinointi pyrkii aktivointiin asti. Esimerkiksi autokaupasta puhuttaessa digitaalisessa kanavassa pystytään tuomaan tuoteominaisuuksia esiin ja luomaan asiakaskokemus. Voidaan aktivoida asiakas varaamaan koeajoja ja käymään vuoropuhelua koeajojen jälkeen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    2. 2

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    3. 3

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    4. 4

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    5. 5

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    6. 6

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    7. 7

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    8. 8

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    9. 9

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    10. 10

      Kyberturvallisuuden huippuasiantuntija Business Insiderille: Hakkeroinnista tullut mafian kaltaista toimintaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    2. 2

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    3. 3

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    4. 4

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    5. 5

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    6. 6

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    7. 7

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    8. 8

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    9. 9

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    10. 10

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää