Valikko

Tequila avitti PHS:n kasvuun

PHS kiri viime vuonna vahvasti markkinointi-viestintäkonsernien kilvassa. Yksi PHS:n kasvun ajureista on digimarkkinointiin erikoistunut Tequila. Toimitusjohtaja Timo Häkkisen mukaan digikanava on lyömätön erityisesti palveluiden markkinoinnissa.
Markkinointiviestintäalan konserneista kovimpaan kasvuun kiihdyttivät viime vuonna Satama ja TBWA/PHS. Sataman myyntikate kasvoi lähes 28, PHS:n liki 27 prosenttia. Kehitys kertoo markkinointiviestinnän uusien keinojen ja kanavien noususta.

PHS:n kasvun takana on asiakkuuksien kehittämiseen ja digitaaliseen markkinointiin erikoistunut Tequila.

– Keskeinen syy kasvuun on se, että tarjontamme ja fokusalueemme kohtaavat tämän hetken markkinoiden tarpeet. Kutsumme itseämme markkinointitoimistoksi, koska teemme paljon sellaisia asioita, joita perinteinen mainostoimisto ei tee, sanoo Tequilan toimitusjohtaja Timo Häkkinen.

Asiakkuuksien kehittäminen tarkoittaa Tequilassa asiakkuuksien hoitokonsepteja ja monikanavaista suhdemarkkinointia.

– Tätä osaamista tarvitaan enemmän, koska yritykset ovat ylintä johtoa myöten entistä kiinnostuneempia asiakkuuksista ja ymmärtävät niiden merkityksen.

Digitaalisen kanavan käyttö markkinoinnissa ja myynnin edistämisessä on kehittynyt viimeisen kahden vuoden aikana rivakasti. Tämä on sekä paisuttanut olemassa olevia asiakassuhteita että tuonut uusia. Tequila on profiloitunut alan osaajana niin, että yhä useammin yritykset osaavat ottaa siihen yhteyttä digitaalisen markkinoinnin palveluja kaivatessaan.

Bannerimainonnan rooli digitaalisen markkinoinnin kentässä on kutistunut. Sen ohi ovat kirineet erilaiset digitaaliset palvelut.

– Toiminnalliset verkkokampanjat ja erilaiset verkkopalvelut, jotka toimivat aktiivisemmin kuin yrityksen oma verkkopalvelu, Häkkinen selventää.

Digitaalisen markkinoinnin osuus on Tequilan myynnistä noin puolet.

– Digitaalisen markkinoinnin kasvu on samaa luokkaa kuin kasvumme ylipäätään, ne ovat kulkeneet suurin piirtein käsi kädessä.

Kolmantena kasvun syynä Häkkinen pitää sitä, että Tequila on keskittynyt vahvasti b-to-b-markkinointiin. Isoja asiakkaita ovat muun muassa Ruukki, Uponor, Elcoteq ja viimeisimpänä Machinery.

– Viimeisten vuosien aikana tekeminen tällä puolella on lisääntynyt huomattavasti, kun b-to-b-markkinointia harjoittavat yritykset ovat alkaneet nähdä markkinoinnin mahdollisuudet kasvun aikaansaajana, Häkkinen kertoo.

– Usein kysymys on joko uusien asiakkaiden hankkimiseen liittyvistä markkinoinnin konsepteista tai asiakkuuksien hoitoon liittyvistä konsepteista. Digitaalinen kanava on tällä alueella erittäin vahva, eikä ollenkaan haittaa, että meillä on osaamista ja fokus myöskin asiakkuuksien kehittämisessä.

Tequilan henkilöstö on kasvanut vuoden aikana 28 hengestä 53:een, ei siis aivan samassa suhteessa kuin myynti on kasvanut.

– Olemme tehneet enemmän strategisempaa ja konseptuaalisempaa työtä eli olemme nousseet arvoketjussa ylöspäin samana aikana, Häkkinen iloitsee.

PHS-ryhmässä Tequilan rooli on olla asiakkuuksien kehittämisen ja digitaalisen markkinoinnin palvelujen tarjoaja.

– Pyrimme kehittämään näitä palveluja, jotta ne palvelevat koko ryhmän asiakkaita, Häkkinen sanoo.

Yksi ryhmän kautta saatu merkittävä asiakas on Nissan, jolle Tequila tekee asiakkuuksien hallintaan ja digitaaliseen markkinointiin liittyviä toimenpiteitä kaikissa Pohjoismaissa. Nissan on auttanut Tequilaa kehittämään osaamistaan.

Palveluiden markkinoinnissa digitaalinen kanava on Häkkisen mielestä lyömätön.

– Digitaalinen markkinointi on läsnä jokaisessa vaiheessa. Se palvelee brändin tunnettuuden aikaansaamisessa ja sen keinoin pyritään luomaan asiakkaaseen vuorovaikutussuhde.

– Digitaalinen markkinointi pyrkii aktivointiin asti. Esimerkiksi autokaupasta puhuttaessa digitaalisessa kanavassa pystytään tuomaan tuoteominaisuuksia esiin ja luomaan asiakaskokemus. Voidaan aktivoida asiakas varaamaan koeajoja ja käymään vuoropuhelua koeajojen jälkeen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    6. 6

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    7. 7

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    8. 8

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    9. 9

      Italian presidentti pyysi Renziä lykkäämään eroanomustaan

    10. 10

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    10. 10

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää