Valikko

Kaikki on yritysviestintää

Markkinointiviestinnän raja-aidat ovat kaatumassa, uskoo Suomen audiovisuaalisen alan tuottajien etujärjestön Satun yritysviestintäjaoksen puheenjohtaja Pertti Kaijasilta. Siksi yhä useampi mainostoimistokin kutsuu itseään markkinointiviestintätoimistoksi.


– Itse näen, että enää ei ole av-viestintää ja jotain muuta yritysviestintää, vaan on vain yritysviestintää. Kaikki lopputuotteet ovat jo hyödynnettävissä muun muassa verkossa ja mobiilissa. Tämä luo toimialalle suuria kehityshaasteita, koska yksittäisen puolen osaaminen ei enää riitä.

Yksittäisten tuotteiden tai medioiden sijaan Kaijasilta neuvoo asiakkaita ostamaan ratkaisuja.

– Perinteiselle av-osaamiselle on varmasti kysyntää jatkossakin, mutta se yhdistyy monipuolisempaan ympäristöön, jossa tarvitaan liiketoiminnan osaamista, puhdasta mainososaamista ja ennen kaikkea konseptuaalista osaamista.

Kaijasilta on partnerina markkinointiviestintätoimisto Jomenassa, jonka tuotteet leviävät tv-ohjelmista päivälehtiin.

– Yksi tuotannon osa-alue on elävä kuva. Liiketoimintamme ydin on se, että asiakkaalla on haasteita joko myynnissä, viestinnässä tai markkinoinnissa, ja me autamme ratkaisemaan niitä. Viime vuonna kasvumme oli lähes 400 prosenttia.

Kaijasillan mielestä viestinnän perusfilosofia on muuttunut. Aiemmin uskottiin, että kun brändikonsepti on luotu, brändiviestiä voidaan viedä kaikissa medioissa eteenpäin niin, että brändi on aina samalla tavalla tunnistettavissa.

– Mutta kun Elisa lähtee Idols-ohjelman sponsoriksi, Idols ei muutu Elisa-brändin mukaiseksi, vaan Elisan pitää omaksua Idols-brändiä menestyäkseen. Tämä on vastoin perinteistä brändifilosofiaa.

Digitaalinen tv-katselu kehittyy vääjäämättä Suomessakin siihen suuntaan, että katsoja pystyy jatkossa ohittamaan mainokset. Siksi yritykset joutuvat etsimään uusia tapoja tuoda viestejään esille.

Verkossa leviää jo useiden minuuttien mittaisia mainosfilminpätkiä, joita katsotaan niiden kiinnostavuuden takia. Toiset ovat avoimesti mainoksia, toisissa selviää vasta kolmen minuutin kohdalla, että kyse on brändin rakentamisesta.

– YouTubea käytetään paljon yritysviestinnässäkin. Sen kautta saavutetaan helposti kymmenien tuhansien yleisö.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    3. 3

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    6. 6

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    7. 7

      Posti lakiuudistuksesta: Asiakkaiden kulut kasvavat, irtisanomisia voi olla luvassa

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      Lemminkäinen sopinut 10 kunnan kanssa asfalttikartelliasiassa

    10. 10

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    7. 7

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    10. 10

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää