Kaikki on yritysviestintää

Markkinointiviestinnän raja-aidat ovat kaatumassa, uskoo Suomen audiovisuaalisen alan tuottajien etujärjestön Satun yritysviestintäjaoksen puheenjohtaja Pertti Kaijasilta. Siksi yhä useampi mainostoimistokin kutsuu itseään markkinointiviestintätoimistoksi.


– Itse näen, että enää ei ole av-viestintää ja jotain muuta yritysviestintää, vaan on vain yritysviestintää. Kaikki lopputuotteet ovat jo hyödynnettävissä muun muassa verkossa ja mobiilissa. Tämä luo toimialalle suuria kehityshaasteita, koska yksittäisen puolen osaaminen ei enää riitä.

Yksittäisten tuotteiden tai medioiden sijaan Kaijasilta neuvoo asiakkaita ostamaan ratkaisuja.

– Perinteiselle av-osaamiselle on varmasti kysyntää jatkossakin, mutta se yhdistyy monipuolisempaan ympäristöön, jossa tarvitaan liiketoiminnan osaamista, puhdasta mainososaamista ja ennen kaikkea konseptuaalista osaamista.

Kaijasilta on partnerina markkinointiviestintätoimisto Jomenassa, jonka tuotteet leviävät tv-ohjelmista päivälehtiin.

– Yksi tuotannon osa-alue on elävä kuva. Liiketoimintamme ydin on se, että asiakkaalla on haasteita joko myynnissä, viestinnässä tai markkinoinnissa, ja me autamme ratkaisemaan niitä. Viime vuonna kasvumme oli lähes 400 prosenttia.

Kaijasillan mielestä viestinnän perusfilosofia on muuttunut. Aiemmin uskottiin, että kun brändikonsepti on luotu, brändiviestiä voidaan viedä kaikissa medioissa eteenpäin niin, että brändi on aina samalla tavalla tunnistettavissa.

– Mutta kun Elisa lähtee Idols-ohjelman sponsoriksi, Idols ei muutu Elisa-brändin mukaiseksi, vaan Elisan pitää omaksua Idols-brändiä menestyäkseen. Tämä on vastoin perinteistä brändifilosofiaa.

Digitaalinen tv-katselu kehittyy vääjäämättä Suomessakin siihen suuntaan, että katsoja pystyy jatkossa ohittamaan mainokset. Siksi yritykset joutuvat etsimään uusia tapoja tuoda viestejään esille.

Verkossa leviää jo useiden minuuttien mittaisia mainosfilminpätkiä, joita katsotaan niiden kiinnostavuuden takia. Toiset ovat avoimesti mainoksia, toisissa selviää vasta kolmen minuutin kohdalla, että kyse on brändin rakentamisesta.

– YouTubea käytetään paljon yritysviestinnässäkin. Sen kautta saavutetaan helposti kymmenien tuhansien yleisö.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    2. 2

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    3. 3

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    4. 4

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    5. 5

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    6. 6

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    7. 7

      Suomi tarvitsee kaksi miljoonaa maahanmuuttajaa

    8. 8

      20 000 euroa – sinkku maksaa tuplasti

    9. 9

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    10. 10

      Varo, tämä tekee sinusta köyhän

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    2. 2

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    3. 3

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    4. 4

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    5. 5

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    6. 6

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    9. 9

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    10. 10

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää