Rengasralli ottaa uuden startin

Rengasliikkeissä ja huoltamoissa riittää lähipäivinä vilskettä, kun kesärengassesonki pyörähtää todenteolla käyntiin. Eteläisimmässä Suomessa rengasrumba otti ensimmäiset tahdit jo maaliskuun puolella, mutta takatalvi ja pääsiäinen jähmettivät menon muutamaksi viikoksi.


Autonrengasliiton asiantuntija Jarmo Nuora ennustaa, että vauhti kiihtyy säiden lämmetessä uudelleen viikonloppuna ja ensi viikolla.

– Takatalvi lykkäsi sesonkia, mutta nyt on edessä selvä taitekohta, arvioi Jyväskylässä rengasliikettä pitävä Nuora.

Kotimaan rengaskauppa on käynyt jo vuosikaudet varsin tasaista tahtia. Henkilöautojen kesärenkaita myydään vuosittain noin 1,1 miljoonaa kappaletta, talvikumeja noin 1,4 miljoonaa.

Uusiorenkaiden osuus on laskenut etenkin kesärenkaissa. Talvirengasmarkkinoilla ne ovat pitäneet paremmin pintansa.

Nuora löytää syyksi Aasian halpatuonnin, joka on kuristanut uusiorenkaiden kotimaan tuotantoa selvästi takavuosista. Muutama valmistaja on lopettanut koko toiminnan.

– Hintaero jää varsinkin kesärenkaissa niin pieneksi, että moni valitsee mieluummin uuden Kauko-Idästä tuodun renkaan.

Ruotsissa uusiorenkaiden kauppa on käynyt aina kitkattomasti, eikä trendimuutoksesta ole halpatuonnin paineessakaan juuri merkkejä.

Nuoran mukaan taustalla ovat asenteet. Ruotsalaiskuluttajien ja myös yritysten ympäristötietoisuus on korkeampi.

– Uusiorenkaan osto on siellä ekologinen valinta, toisin kuin halpatuontirenkaan.

Vaikka rengasmarkkinat eivät kappalemäärillä mitaten juuri kasva, mennään euroissa silti eteenpäin.

Yksi selittäjä löytyy uudempien autojen rengastuksesta. Leveämmät ja matalammat renkaat maksavat perusmalleja enemmän. Myös autojen vannekoko on etenkin pienemmissä autoluokissa kasvanut jatkuvasti.

Suotuisa taloussuhdanne näkyy myös siinä, että laatu painaa kuluttajien valintapuntarissa. Hyvästä ollaan valmiita maksamaan, eikä silloin välttämättä vilkuilla halvempia vaihtoehtoja.

– Moni laskee niin, että kalliimpi laaturengas kestää paremmin kulutusta. Huono rengas voi sen sijaan pilata hyvänkin auton ajettavuuden, Nuora huomauttaa.

Viime vuodet rajusti kasvanut erikoisvanteiden kauppa on sen sijaan  tasaantumassa. Selitys on lopulta luonnollinen:entistä useampi uusi auto on varustettu jo tehtaalta tullessa alumiinivanteilla.

Rengaskaupan kolme suurinta ketjua ovat Vianor, Euromaster ja Rengascenter. Paikallisia toimijoita on edelleen kosolti. Renkaita myyvät runsaasti myös huoltamot.

Kesärengas on lain mukaan vaihdettava uuteen, kun kulutuspintaa on alle 1,6 millimetriä. Talvirenkaissa ”sakkoraja” on kolme milliä.

Nuuka autoilija ostaa kesärenkaat syksyllä ja talvirenkaat puolestaan keväällä, kun liikkeet tyhjentävät varastojaan alehinnoin.

Silloinkin kannattaa olla loppusumman suhteen tarkkana, sillä renkaiden hinnoissa on melkoisia alennusliukumia myös sesonkiaikana. Kiinteitä ohjehintoja ei alalla juuri käytetä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    2. 2

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    3. 3

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    4. 4

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    5. 5

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    6. 6

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    7. 7

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    8. 8

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    5. 5

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    10. 10

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää