Valikko

Google tuo vauhtia verkkomainontaan

Hakukoneyhtiö Google levittää DoubleClickin oston myötä toimintaansa Suomessa hakusanamainonnasta myös muuhun verkkomainontaan.
Google on Suomessa myynyt tähän asti vain hakusanamainontaa, jonka osuus kaikesta nettimainonnasta Suomessa on 20 prosenttia.

DoubleClick tarjoaa nettimainostajalle uusia välineitä muun muassa kampanjanseurantaan ja nettimainosten ostoon.

– Erilaiset sisältöverkostot, kuten mediatalojen sivut tai blogit, ovat vahvasti kasvava ala, ja nyt Google vahvistaa asemiaan myös näillä markkinoilla, sanoo hakukonemainontaan erikoistuneen Total Managementin toimitusjohtaja Risto Poutiainen.

Poutiainen ei usko, että Googlen uusien palvelujen tulo Suomeen muuttaisi verkkomainonnan markkinaosuuksia merkittävästi.

Suomen verkkomainosmarkkinoilla toimii Googlen lisäksi muitakin isoja yrityksiä. Ruotsalainen TradeDoubler, jonka liikevaihto on noin 200–300 miljoonaa euroa, on toiminut Suomessa jo 1990-luvulta lähtien.

Tämän vuoden alussa Suomessa aloitti toimintansa Advertising.com, jonka liikevaihto on noin 370 miljoonaa euroa. Advertising.comin omistaa mediajätti AOL Time Warner. Nämä yritykset tarjoavat mainostajalle verkostojaan, joista mainostajat voivat ostaa muun muassa tulospohjaista mainontaa ja näkyvyyttä. Advertising.com toimii lisäksi Googlen kanssa yhteistyössä hakukoneissa.

Verkostoyritykset laskuttavat esimerkiksi sen perusteella, kuinka monta kertaa käyttäjä klikkaa mainosbanneria tai ostaa mainostettavaa tuotetta. Googlen laskutus perustuu huutokauppaan: jos et ole valmis nostamaan hintaa kilpaillusta mainospaikasta, tiput koko ajan alemmas.

Advertising.comin Suomen toimitusjohtaja Pasi Hokkanen toivottaa Googlen uudet palvelut tervetulleeksi Suomeen. Hän kertoo, että he toimivat Googlen kanssa yhteistyössä hakukonemainonnassa Euroopan markkinoilla. Nyt Advertising.com on laajentanut yhteistyötään Googlen kanssa myös Suomeen ja lanseerannut ostoprovisioon ja hakukoneisiin perustuvan mallin.

– Kun mainostaja on perinteisesti joutunut maksamaan hakukonemainoksesta sen perusteella, kuinka monta kertaa sitä on klikattu, perustuu uusi järjestelmä laskutukseen, jossa mainostaja maksaa vain ostetuista tuotteista, Hokkanen kertoo.

Myös mediatoimisto Dagmarissa suhtaudutaan myönteisesti Googlen kasvavaan rooliin. Mediatoimistojen kautta kulkee hieman alle puolet Suomen verkkomainonnasta.

Dagmarin suunnittelujohtaja ja digimediayksikön vetäjä Tuija Wikström uskoo, että Google saattaa tuoda hyvää kehitystä verkkomainonnan seurantaan. Hänen mukaansa ala kasvaa niin rajusti, että uudet palvelut vain kasvattavat kokonaismarkkinoita. Eli Google saa uudet mainostajat liikkeelle.

– Tämä ei ole mediatoimistoilta pois. Myös ne voivat hyödyntää Googlen itsepalvelutyökaluja. Mainostajien on vaikea pysyä kärryillä siitä, mistä kannattaa maksaa, ja siinä mediatoimisto voi tarjota omaa asiantuntemustaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    7. 7

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    8. 8

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    9. 9

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    10. 10

      ”Kreikka voi palata lainamarkkinoille vuonna 2018”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    4. 4

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    5. 5

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    6. 6

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    7. 7

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    8. 8

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää