Valikko

Verkkomedia pelottaa mainonnan ostajaa

Median parissa käytetystä ajasta jo 20 prosenttia kuluu verkossa. Mainostajat ja mediatoimistot eivät tätä vielä ole tajunneet, väittää interaktiivisen median käyttöä edistävän IAB:n eurooppalaisen kattojärjestön johtaja Alain Heureux.


Nielsen/NetRatingsin mukaan verkko-ostaminen on viime vuoden aikana kasvanut Länsi-Euroopassa 27 prosenttia. Esimerkiksi Britanniassa naiset käyttävät verkko-ostoksiin jo 41 prosenttia ja miehet 33 prosenttia enemmän aikaa kuin perinteisissä kaupoissa pyörimiseen.

– Kuluttajat tutkivat vaihtoehtoja verkossa ennen suuria ostopäätöksiä. Verkko on se paikka, missä mainostajienkin pitäisi olla, Heureux patistaa.

Monet mainostajat ovat Heureux’n mielestä juuttuneet 1980- ja 1990-luvun ajatusmalleihin. Mediatoimistoja Heureux haluaa herätellä uudenlaiseen mittaamisen tapaan.

– Mediatoimistot mittaavat edelleen viestien lukumäärää, vaikka siitä ei ole enää kysymys. Olennaisempaa kuin mahdollisuus nähdyksi tulemisesta on varmuus siitä.

– Kahdeksan minuutin verkkokontakti on paljon arvokkaampi kuin 30 sekunnin tv-spotti. Sitä voi verrata aikaan, jonka kuluttaja käyttää keskustellessaan myyjän kanssa fyysisessä myymälässä, Heureux sanoo.

Parhaiten verkkomainontaa ovat hyödyntäneet musiikki- ja matkailubisnes. Myös pankkiala ja autokauppa ovat hyvin ajassa kiinni. Suurimmat käyttämättömät mahdollisuudet piilevät Heureux’n mukaan nopeasti liikkuvien kulutustavaroiden puolella.

Mainonnan ostajilla on kiinnostusta verkkomediaan, mutta he ovat epävarmoja ja peloissaan.

– He sanovat usein, että olen kiinnostunut verkkomediasta, mutta minulla ei ole kokemusta siitä. Internetin mukava puoli on, että se pakottaa ajattelemaan asiat uudestaan, vaikka se tekeekin joskus kipeää.

Mainostajille Heureux’lla on kaksi keskeistä viestiä.

– Ensinnäkin investoi enemmän perinteiseen mainontaan verkkoympäristössä ja keskity siihen tässä vaiheessa.

– Toiseksi ymmärrä, että markkina on muuttunut ja muuttuu vielä enemmän siihen mennessä, kun lapsemme ovat päätöksentekijöitä. Miten, sitä ei kukaan tiedä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    5. 5

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    8. 8

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    9. 9

      Pankkiala: Asunnot eivät ole liian kalliita

    10. 10

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    3. 3

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    6. 6

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    7. 7

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    8. 8

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    9. 9

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    10. 10

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää