Äijätrendi jyrää miesten markkinoinnissa

HK käänsi jo äijätrendin euroiksi. Ruokien ja juomien lisäksi äijiä kosiskellaan myös tv-ohjelmien ja jopa Äijä-messujen avulla.
Metroseksuaalit vaviskaa, äijätrendi valtaa alaa miehille suunnatussa markkinoinnissa. Television miehille suunnatut tv-kanavat MTV3:n Max ja Nelosen JIM ovat avanneet tietä. Perjantaina Subtv aloitti oman äijille suunnatun ohjelmansa. Myös ensimmäiset äijäteemaa hyödyntävät tuotelanseeraukset ovat nähneet päivänvalon.

– Kulttuureille syntyy aina vastakulttuureja. Pitkään oli käynnissä metroseksuaalikulttuuri, jonka suurin timantti on ollut David Beckham. Siihen ympärille rakentui sillä silmällä -konsepteja ynnä muuta. Oli vahva käsitys siitä, että mies voi olla feminiini. Sen takia on nyt tullut uusi vastakulttuuri, jossa mies voi olla mies sellaisena kuin on, sanoo mainostoimisto PHS:n strategiajohtaja Tommi Laiho.

Äijätrendi on Laihon mukaan vahvimmillaan Yhdysvalloissa ja rantautumassa hyvää vauhtia Suomeen. Metroseksuaalitrendi on muun muassa kasvattanut miesten kosmetiikan myyntiä uusiin ennätyksiin, mutta avoin kysymys on, onko äijätrendi jo niin vahva, että miehet olisivat valmiita shoppailemaan sen nimissä.

– Sitä on tehty tietoisesti vielä hyvin vähän. Uskon, että seuraavassa vaiheessa sitä osataan hyödyntää enemmän ja osataan luoda äijäbrändejä. Nykyään voisi aivan hyvin lanseerata äijäoluen ja vaatemalliston sen ympärille, sanoo Laiho.

Kotkassa äijien shoppailuintoon uskotaan vahvasti. Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa syntynyt osuuskunta Prokkis on kasannut neljässä kuukaudessa Äijämessut, jotka avaavat ovensa 19.5. Ruonalan urheiluhallissa.

– Nyt kun trendi markkinoinnissa on sellainen, että miehille on tarjontaa, niin ajattelimme perustaa äijämessut, sanoo tapahtuman markkinointipäällikkö Tomi Haapala.

Näytteilleasettajia on tulossa noin 80.

– Ei sinne juuri enempää mahdu. Meillä on ehkä viisi sellaista paikkaa, johon vielä voi mahtua, sanoo Haapala.

Luvassa on äijäpaneelia, pokeriluentoa, naistenpokausseminaaria ja muuta testosteroninhuuruista ohjelmaa.

– Mukana on selvästi miehille suunnattuja tuotteita: autoja, moottoripyöriä, mönkijöitä, miesmäisiä harrastuksia, jääkiekkoa, laskuvarjohyppyä ja miesmuotia. Sisustustakin on, mutta ne on vähän pienemmällä siellä, sanoo Haapala.

HK Ruokatalolla on jo näyttöä äijätrendin kyvystä muuntua euroiksi. Äijämäisestä markkinointikampanjasta tunnettu Potku-pikaruoka on löytänyt tiensä äijien ostoskoreihin.

– Indikaatiot olivat vahvat, että tälle olisi markkinarako, mutta se on yllättänyt meidän omatkin tavoitteemme reilusti. Tämänhetkinen vauhti on melkein neljä kertaa se, mitä alun perin budjetoimme. Pari viikkoa sitten meni miljoonan purkin raja rikki, sanoo Potku-pikaruuan markkinoinnista vastaava markkinointipäällikkö Kim Lindholm.

Potku on yksi ensimmäisistä äijätrendiä hyödyntäneistä tuotelanseerauksista.

– Löydettiin viime kesänä Potkun mentävä aukko, nimenomaan äijäkohderyhmälle. Kaupan puolella tällaista ei ole ollut, joten olemme erottuneet aika hyvin, sanoo Lindholm.

HK aikoo pysytellä äijälinjalla vastaisuudessakin. Makkaroistaan tunnetulta ruokatalolta se sujuu Lindholmin mukaan helposti.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    3. 3

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    4. 4

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    5. 5

      Pörssin päälistalle pyrkivä Suomen Hoivatilat ampaisi

    6. 6

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    7. 7

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    8. 8

      Kolumbia tilasi kolikoita Suomesta

    9. 9

      Pilaako tämä myrkkypommi kotisi?

    10. 10

      Ekonomisti: Suomen talouskasvu tarvitsee maahanmuuttajia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    2. 2

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    5. 5

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    6. 6

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    9. 9

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    10. 10

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    10. 10

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    11. Näytä lisää