Valikko

Äijätrendi jyrää miesten markkinoinnissa

HK käänsi jo äijätrendin euroiksi. Ruokien ja juomien lisäksi äijiä kosiskellaan myös tv-ohjelmien ja jopa Äijä-messujen avulla.
Metroseksuaalit vaviskaa, äijätrendi valtaa alaa miehille suunnatussa markkinoinnissa. Television miehille suunnatut tv-kanavat MTV3:n Max ja Nelosen JIM ovat avanneet tietä. Perjantaina Subtv aloitti oman äijille suunnatun ohjelmansa. Myös ensimmäiset äijäteemaa hyödyntävät tuotelanseeraukset ovat nähneet päivänvalon.

– Kulttuureille syntyy aina vastakulttuureja. Pitkään oli käynnissä metroseksuaalikulttuuri, jonka suurin timantti on ollut David Beckham. Siihen ympärille rakentui sillä silmällä -konsepteja ynnä muuta. Oli vahva käsitys siitä, että mies voi olla feminiini. Sen takia on nyt tullut uusi vastakulttuuri, jossa mies voi olla mies sellaisena kuin on, sanoo mainostoimisto PHS:n strategiajohtaja Tommi Laiho.

Äijätrendi on Laihon mukaan vahvimmillaan Yhdysvalloissa ja rantautumassa hyvää vauhtia Suomeen. Metroseksuaalitrendi on muun muassa kasvattanut miesten kosmetiikan myyntiä uusiin ennätyksiin, mutta avoin kysymys on, onko äijätrendi jo niin vahva, että miehet olisivat valmiita shoppailemaan sen nimissä.

– Sitä on tehty tietoisesti vielä hyvin vähän. Uskon, että seuraavassa vaiheessa sitä osataan hyödyntää enemmän ja osataan luoda äijäbrändejä. Nykyään voisi aivan hyvin lanseerata äijäoluen ja vaatemalliston sen ympärille, sanoo Laiho.

Kotkassa äijien shoppailuintoon uskotaan vahvasti. Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa syntynyt osuuskunta Prokkis on kasannut neljässä kuukaudessa Äijämessut, jotka avaavat ovensa 19.5. Ruonalan urheiluhallissa.

– Nyt kun trendi markkinoinnissa on sellainen, että miehille on tarjontaa, niin ajattelimme perustaa äijämessut, sanoo tapahtuman markkinointipäällikkö Tomi Haapala.

Näytteilleasettajia on tulossa noin 80.

– Ei sinne juuri enempää mahdu. Meillä on ehkä viisi sellaista paikkaa, johon vielä voi mahtua, sanoo Haapala.

Luvassa on äijäpaneelia, pokeriluentoa, naistenpokausseminaaria ja muuta testosteroninhuuruista ohjelmaa.

– Mukana on selvästi miehille suunnattuja tuotteita: autoja, moottoripyöriä, mönkijöitä, miesmäisiä harrastuksia, jääkiekkoa, laskuvarjohyppyä ja miesmuotia. Sisustustakin on, mutta ne on vähän pienemmällä siellä, sanoo Haapala.

HK Ruokatalolla on jo näyttöä äijätrendin kyvystä muuntua euroiksi. Äijämäisestä markkinointikampanjasta tunnettu Potku-pikaruoka on löytänyt tiensä äijien ostoskoreihin.

– Indikaatiot olivat vahvat, että tälle olisi markkinarako, mutta se on yllättänyt meidän omatkin tavoitteemme reilusti. Tämänhetkinen vauhti on melkein neljä kertaa se, mitä alun perin budjetoimme. Pari viikkoa sitten meni miljoonan purkin raja rikki, sanoo Potku-pikaruuan markkinoinnista vastaava markkinointipäällikkö Kim Lindholm.

Potku on yksi ensimmäisistä äijätrendiä hyödyntäneistä tuotelanseerauksista.

– Löydettiin viime kesänä Potkun mentävä aukko, nimenomaan äijäkohderyhmälle. Kaupan puolella tällaista ei ole ollut, joten olemme erottuneet aika hyvin, sanoo Lindholm.

HK aikoo pysytellä äijälinjalla vastaisuudessakin. Makkaroistaan tunnetulta ruokatalolta se sujuu Lindholmin mukaan helposti.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Pokémon Go -villitys näkyi Gigantissa - yhden tuotteen myynti kasvoi ylitse muiden

    8. 8

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    9. 9

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää