Valikko

Ruotsi vie verkkomainontaa

Ruotsalaisen verkkomainontaosaamisen kansainvälinen kysyntä hipoo jo hysterian rajoja. Ruotsalaiset saavat miljoonakampanjoita, headhunterit houkuttelevat digitaitureita huippupalkoilla ja kokonaisia toimistoja ostetaan kansainvälisiin ketjuihin.
Ruotsin menestyneimpiin verkkomainostoimistoihin kuuluvan Daddyn perustaja Gustav Martner näkee menestyksen juuret 90-luvun lopun it-huumassa, joka villitsi Ruotsia erityisen voimakkaasti.

– Huumasta ja epäterveestä liiketoiminnasta huolimatta it-kuplan aikana syntyivät myös tämän päivän taitajat ja vahva pohja koko teollisuudelle. Kun romahdus tuli, katosivat luksuksen havittelijat ja jäljelle jäivät parhaat toimistot, jotka rakastavat internetiä mediana, Martner sanoo.

Huuman huipulla vuonna 2000 perustettu Daddy on yksi niistä harvoista digitoimistoista, jotka selvisivät kuplan puhkeamisesta.

Selviytyjien salaisuus oli keskittyminen "perinteisiin" yrityksiin. Internet merkitsi Daddylle ennen kaikkea mediaa ja toimistolla oli muitakin asiakkaita kuin it-huumassa perustettuja internet-yrityksiä.

Nykyisin 39 henkeä työllistävällä toimistolla on asiakkainaan lukuisia kansainvälisiä tuotemerkkejä. Asiakaslistalla komeilevat niin Ikea kuin Scaniakin. Toimiston liikevaihdon odotetaan tänä vuonna kohoavan yli 10 miljoonaan euroon.

Kansainväliset ruotsalaiset suuryritykset ovat Martnerin mukaan osaselitys maan verkkomainostoimistojen menestykselle.

– Ruotsalaistoimistot ovat saaneet seurata suuria yrityksiä maailmalle. Yritykset eivät ole epäröineet antaa internet-toimeksiantojaan ruotsalais-toimistoille, jotka näin ovat saaneet mahtavat varat kampanjoiden toteuttamiseen, Martner toteaa.

– Lisäksi ruotsalaisyritykset uskalsivat panostaa jo aikaisessa vaiheessa luovaan mainontaan internetissäkin.

Yksittäisten nettitaitureiden lisäksi kansainväliset ketjut kärkkyvät Ruotsissa myös kokonaisia toimistoja. Meneillään on Ruotsin mainosliiton toimitusjohtajan Pia Grahn Brikellin mukaan jonkinlainen digitoimistojen ostobuumi.

– Kansainvälisten ketjujen ostamien toimistojen nuoret osaajat voivat yhtäkkiä saada kaiken. He voivat olla samanaikaisesti kotimaassaan ja rikastua, jatkaa töitä omassa toimistossaan, mutta saada kansainvälistä rahoitusta, näkyvyyttä ja volyymia.

Grahn Brikell itse pitää menestyksen vahvana pohjana koulutusta ja kokemusta.

– Ruotsissa on muutama todella hyvä mainosalan koulu, esimerkiksi Berghs School of Communication.

– Web-puolen menestystä puolestaan selittää se, että täällä on ollut osaamista jo pitkään.

Laajasta tietoteknisestä osaamisesta voi osin kiittää myös Ruotsin valtiota. Maassa tuettiin kotitietokoneiden ostoa 90-luvulla, ja näin monet lapset ja nuoret pääsivät jo varhain puuhastelemaan tehokkailla koneilla.

Vaikka kansainväliset toimistot vievät Ruotsista monet nuoret osaajat, alan tulevaisuus maassa näyttää lupaavalta. Maailmalle kaapatut osaajat kun palaavat usein takaisin, entistä kokeneempana ja tuoden ehkä mukanaan myös kansainvälisiä toimeksiantoja.

Menestyksen kierre jatkuu ja Ruotsissa osaaminen kasvaa.

– Ei silti saa sortua liikaan itsetyytyväisyyteen. Digitaalisen median sisälle syntyy jatkuvasti uusia formaatteja ja uusia medioita. Pitää olla valppaana, muistuttaa Daddyn Martner.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    3. 3

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    7. 7

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    10. 10

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää